På linje med politik, sport, formiddagsaviser og religion har reklamekampagner en tendens til at kunne dele vandene. 

Men hvad kommer 2022 til at gøre ved reklamekampagnerne i en verden, hvor pandemi, klima, purpose – og post-purpose – trænger sig på?

Og hvor nye medietyper og kritiske forbrugere i stigende grad sætter dagsordenen.

Det får du fire kreative profilers bud på her.

Artiklen fortsætter under billedet.

Mette Jermiin, Managing Director & Executive Producer, Bacon

 tror på autenticitet og lange formater 

“I år har sociale problemstillinger fyldt mere i kampagner end nogensinde før, og mon ikke den tendens fortsætter i 2022 – på godt og ondt. At støtte mærkesager blot for at styrke sit brand er amoralsk og gennemskueligt, så det er vigtigt at holde sig til budskaber, der er autentiske for afsenderen. Det er tankevækkende, at det især har været non-profit film, der har vundet stort til awardshows herhjemme og internationalt i år. Spændende at holde øje med den tendens. På sociale medier har TikTok udvidet deres max til tre minutter og Instagram reels til 60 sekunder. Det kunne tyde på, at længere formater har gode forudsætninger for at vinde frem i 2022. Og med fare for at lyde som en ridset plade: Kreative produktionsløsninger qua pandemien bliver fortsat afgørende og nødvendige.” 

Søren Christensen, Partner & Strategy Director, Robert/Boisen & Like-minded

tror på stærke historier og TikTok

”Jeg tror, at 2022 bliver TikToks kommercielle gennembrud. De har nogle imponerede vækstrater, og i lande som USA og England er det gennemsnitlige månedlige tidsforbrug pr. bruger på TikTok nu større end på YouTube. I modsætning til mange folks fordomme er det ikke længere bare en dan- se-app for unge piger. Der foregår meget kreativt på platformen, og deres brugere skubber hele tiden på måden at fortælle historier på. Mediet sætter dagsordenen for de andre platforme, og behovet for at skabe opmærksomhedsskabende, fængslende indhold, der afvikles på kort tid, vil kun blive større. Derfor er TikTok et interessant sted at kigge hen, når man lever af at skabe stærke historier i en tid med lav koncentrationsevne. Indtil videre er platformen ikke overrendt af brands. De er lidt tilbageholdende og måske stadig lidt ramt af fordomme om platformen, men det tror jeg, 2022 vil lave om på.”

Katrine Jo Madsen, Creative Director, Ogilvy Danmark

tror på integration og det uventede 

”I 2022 vil forbrugeren forvente, at vi i endnu højere grad integrerer brandoplevelsen i forhold til mediet. Er vi på en spilplatform? Jamen, så er det ikke længere nok at placere en reklame inde i spillet – vi må tilbyde en oplevelse, der kan hamle op med selve spillets underholdningsværdi, så vi ikke bare ligger og støjer oven på det, som forbrugere rent faktisk ønsker at bruge tid med. Derfor skal vi som brands blive bedre til ikke bare at hijacke en platform at råbe vores budskab ud fra – vi må skabe vores egne verdener i verdenen og invitere forbrugeren indenfor. Indholdsmæssigt ser jeg to tendenser: Den ene går i retning af, at vi har overskuddet og modet til det uventede og anderledes – mindre hverdag og montagefilm, mere underholdende og rørende eller måske endda herligt fjollet og weird arbejde, der dog stadig ræsonnerer med både forbrugeren og har et klart budskab. Den anden snakker ind i forbrugerens lyst til at træffe bevidste valg, og at brands skal trække en del af læsset, når det kommer til vores fælles fremtid. Hvordan kan vi som brands kommunikere vores sustainability-initiativer, så det hverken bliver frelst, falsk eller kedeligt? Dem, der knækker nødden til at balancere disse to, vil vinde forbrugernes hjerter.” 

Foto: Bronac-McNeill

Jon Wilkins, Global Managing Director, Creative Council, Accenture Ineractive

tror på ‘end-to-end-stories’ og brand actions 

”Kreativiteten har fået bredere og mere betydningsfulde roller at spille. Bureauerne er ikke længere bare inde over den måde, virksomheden taler til kunderne, men også for eksempel over måden, man køber ind, samarbejder med leverandører og håndterer hele supply chain-delen. Det var tydeligt i den nye Cannes-kategori ’Creative Business Transformation’ i sommer. Da jag sad i juryen så vi efter netop denne ’end to end-story’, hvor man kunne se, at en kreativ idé reelt havde påvirket og forbedret en virksomheds praksis hele vejen ned gennem forretningen. Idéer, som kunne gøre det muligt at spise sundere, hjælpe trængte firmaer med at fastholde forretningen, skubbe til politiske beslutninger og forbedre produktionsforhold. Som jeg ser det, er vi stærkt på vej tilbage i en situation, hvor kreative idéer rent faktisk skaber reel vækst, en bedre forretning og en bedre verden. Kort sagt brand actions – ikke reklamekampagner.”