Den 94. ende Oscar-uddeling vil gå over i historien som den award, hvor Will Smith gav Chris Rock en syngende lussing for en joke om Smiths kones, Jada Pinkett Smith.
I sidste ende kan det dog være, at dette optrin giver en salvandsindsprøjtning til uddelingen, der de senere år har blødt seere, og derfor også har oplevet markant faldende reklameindtægter.
Sidste år indbragte awarden ifølge Variety 115 millioner dollars i reklameindtæger, hvilket var et fald på 10,7 procent fra året før. Et fald, der både tilskrives corona, men også at det var mindre film, der havde høstet en stor del af nomineringerne i 2021.
Dog meldte Disney, der ejer ABC, hvor awarden blev vist, for et par uger siden ud, at alle 60 reklamespots til årets uddelingen allerede var solgt.
Ifølge Variety kostede et 30-sekunders spot til årets uddeling mellem 1,7 og 2,2 millioner dollars. Dermed lander den dyreste ’spot-pris’ på 496.466 kroner per sekund. Det er en god del billigere end en tilsvarende reklameplads til Super Bowl, der i år havde den højeste sekundpris nogensinde med ca. 1,45 mio. kroner.
Ifølge undertegnedes lommeregner vil indtægterne fra årets Oscar-uddeling i år ligge mellem 102 millioner dollars og 132 millioner dollars, og dermed ser det ud til, at Oscar-uddelingen har stabiliseret faldet i reklameindtægter.
Hvis man så Oscars på ABC i år, ville man blandt andet have set reklamer fra Pfizer, Rolex, Verizon og Crypto.com – det første cryptovaluta firma nogensinde, der har annonceret til uddelingen.