Elektronikkæden Power har sendt en stævning til DBU. Det skriver Power i en pressemeddelelse.

Power og DBU endte op til EM-slutrunden i fodbold i 2021 i en konflikt om, hvorvidt Power krænkede DBU’s ret til at markedsføre sig i forbindelse med herrelandsholdet i fodbold og EM-slutrunden.

DBU mente i 2021, at Power krænkede DBU’s rettigheder ved at vise en anonym fodboldspiller i en rødlig/orange trøje, lave konkurrencer og fodboldbilletter til slutrunden og ved at bruge ordet “fodboldfest”. Forhenværende kommerciel chef i DBU, Ronnie Hansen, kaldte det for “parasitmarkedsføring”.

Power afviste dengang kritikken fra DBU.

“Jeg synes helt ærligt, at DBU skyder med spredehagl og bruger bøllemetoder, og det mener jeg ikke er DBU værdigt som organisation,” lød det dengang fra Jesper Boysen, adm. direktør for Power, i en pressemeddelelse.

Det er den konflikt, Power nu vil have en afslutning på.

“Den her sag har stået i stampe i mere end et år. Når vi i forløbet har spurgt DBU, hvad vi har gjort galt, har vi fået at vide, at den påståede krænkelse ligger i ”det samlede indtryk” af vores markedsføring op til EM. Men det holder jo ikke. Power er en professionel virksomhed, og vi kan ikke basere vores markedsføring på smagsdommeri. Har vi gjort noget ulovligt eller ej? Det fortjener vi at få afklaret, så vi alle kan komme videre,” lyder det i en ny pressemeddelelse fra direktør Jesper Boysen.

Mudret sag

I forbindelse med EM-slutrunden interviewede Markedsføring juraprofessor Jan Trzaskowski fra CBS og advokat Heidi Højmark Helveg fra Co:Play.

Og her var det samlede indtryk, at sagen var mudret.

Fra Jan Trzaskowski lød det, at han godt kunne forstå, hvorfor DBU havde taget sagen op over for Power.

“DBU har en god sag,” sagde professoren. 

“Der ligger en meget klar afgørelse fra Sø- og Handelsretten fra januar 2020, hvor LeoVegas i forbindelse med VM i fodbold skulle betale DBU en halv million kroner, fordi de brugte tidligere landsholdsspillere i først rød-hvide og siden orange trøjer i reklamer i forbindelse med slutrunden. Derfor giver det mening, at DBU forfølger sagen.”

Men den vurdering var Heidi Højmark Helveg uenig i.

“Jeg vurderer, at en sag kunne tippe til Powers fordel. Der er måske nogle hjørner i deres kampagne, der kunne have været ændret, men jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skulle måtte udlodde de to billetter,” sagde Heidi Højmark Helveg.

“Det indtryk, jeg mest af alt får, er, at DBU håndterer sager om rettigheder lidt nidkært.”

Markedsføring har kontakt DBU for en opfølgende kommentar til Powers stævning.