Annoncemarkedet er i recession efter to kvartaler med tilbagegang i investeringerne.
Det er konklusionen i ny undersøgelse af IRM (det svenske Institutet för Reklam- och Mediestatistik, red.), hvis formål er kontinuerligt at undersøge annoncemarkedet i Norden.
Undersøgelsen viser, at annoncemarkedet i Norden omsatte for 4,1 milliarder kroner i andet kvartal 2023, hvilket svarer til en tilbagegang på 4 procent sammenlignet med andet kvartal 2022.
Ifølge IRM anvender Nationaløkonomer ofte to kvartaler med tilbagegang i økonomien som definition på en lavkonjunktur. Og det er den samme definition, som IRM benytter på annoncemarkedet.
Da der i første kvartal i år var en tilbagegang på -1,7 på annoncemarkedet, betyder det derfor, at annoncemarkedet er i recession.
”Vi prognosticerede en lavkonjunktur på det danske annoncemarked i 2023, og nu er den her. Og vi kan se, at det bliver hårdt for annoncemarkedet resten af året” siger Madeleine Thor, direktør på IRM, i meddelelsen, og fortsætter:
”Det er først i 2024, vi kan forvente, at markedet igen vil begynde at vækste.”