Dove har lanceret en ny kampagne med titlen #TurnYourBack, som opfordrer brugerne af TikTok til at lade være med at bruge et nyt filter, ’Bold Glamour’.
Det skriver AdAge.
Filteret kom frem på TikTok i februar og siden starten er der, ifølge mediet, skabt flere end 17 millioner videoer ved hjælp af det pågældende filter.
Modsat mange andre filtre, som lægger et ’lag’ oven på brugernes video, kan Bold Glamour ved hjælp af maskinlæring blandt andet gøre huden fuldstændig glat og pletfri og udstyre brugeren med en mindre næse, fyldigere læber og højere kindben.
Dove lancerede kampagnen med en video op på sin egen TikTok-konto med ordene: “Vend ryggen til. Intet filter skal fortælle dig, hvordan du skal se ud”.
Samtidig allierede brandet sig med en række kendte TikTok-brugere, som har postet videoer på deres egne kanaler, hvor de peger på de naturlige dele af deres udseende – herunder poser under øjnene, misfarvet og fedtet hud– for at opfordre deres følgere til at sige nej til Bold Glamour-filteret.
Lang tradition for at støtte selvværd
Den nye kampagne, som er skabt i samarbejde med Doves mangeårige bureaupartner, Ogilvy, samt bureauet David, er brandets seneste initiativ i en mangeårig kamp mod urealistiske skønhedsidealer.
En af de første kampagner, der for alvor gav genlyd var ’Evolution’ fra 2006. Her lancerede Dove en time lapse-film, hvor man fulgte en helt almindelig ung piges forvandling – gennem makeup og photoshop – til smuk fotomodel. Filmen vandt i 2007 Grand Prix ved Cannes Lions i Film og Cyber, som dengang var navnet på en af festivalens kategorier.
Artiklen fortsætter under videoen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerSiden er fulgt en stribe af kampagner fra Dove, alle med det samme udgangspunkt: at støtte op om kvinders selvværd og naturlige skønhed.
En af de mest kendte er kampagnen ’Real Beauty Sketches’, hvor Dove og Ogilvy allierede sig med et retstegner. Kampagnen tog 19 løver med hjem fra Cannes Lions i 2013 – herunder 10 guld, en Titanium Grand Prix og en Creative Effectiveness Award.
Artikel fortsætter under videoen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerBlandt de nyere initiativer finder man kampagnen ’Reverse Selfie’ fra 2021, hvor Dove også satte fokus på de redigerede skønhedsidealer, som brandet mener, især unge piger ligger under for på de sociale medier.
”Når unge mennesker forvrænger deres billeder, forvrænger de også deres sind”
Ifølge AdAge kommer #TurnYourBack-kampagnen i de kommende uger til at brede sig ud over TikTok til blandt andet out of home og en række andre medieplatforme.
Og det er et vigtigt initiativ, lyder det fra brandet.
”Sociale mediefiltre kan sagtens være en kilde til kreativitet og selvudfoldelse, men Bold Glamour har ikke noget med ’leg’ at gøre,” siger Firdaous El Honsali, Global VP, External Communications hos Dove i en pressemeddelelse om kampagnen.
Hun mener, at man hos Dove er forpligtet til i al markedsføring og annoncering ”at understøtte et mere positivt miljø på sociale medier, der er repræsentativt for ægte, autentisk skønhed.”
”Når unge mennesker forvrænger deres billeder, forvrænger de også deres sind. Vi opfordrer vores samfund til at slutte sig til os for at vende ryggen til det giftige Bold Glamour-filter og i stedet kæmpe for ægte skønhed,” siger hun i meddelelsen.
Se Doves egen TikTok-film her – efterfuldt af et eksempel på en TikTok-creator-film.