Dove har i mere end 15 år sat kritisk lup på de klassiske skønhedsidealer med kampagneuniverset ”Real Beauty” – og nu er en ny film i luften.
Det skriver The Drum.
Filmen hedder ”Reverse Selfies”, og den præsenterer seeren for et billede af en ung pige, der på sociale medier fortæller omverdenen, at det her er hendes ”new look”.
Herefter afspilles filmen baglæns, så man følger den proces som – blandt andet i kraft af en række digitale værktøjer – har gjort det muligt for pigen at ændre sit udseende.
Filmens afsluttende tekst lyder:
”Presset fra sociale medier ødelægger vores pigers selvværd. Mere skærmtid under pandemien har gjort det værre.”
Herefter opfordres seerne til at gå ind på Doves hjemmeside og finde inspiration til at ”tage selfie-snakken i dag”.
Samme kreative greb
Dove har samarbejdet med Ogilvy & Mather siden slutningen af 50’erne.
Og det er da også Ogilvy, der i alle årene har stået bag Doves Real Beauty-univers, hvor man benyttede ”almindelige” kvinder i reklamerne og ikke professionelle fotomodeller.
Artiklen fortsætter under billedet.

Den film, der for alvor skabte global opmærksomhed om kommunikationen, hed Evolution og stammer fra 2006.
Og pudsigt nok benytter den nye film, Reverse Selfies, stort set samme kreative greb: En kvinde, der skifter udseende ”fra naturlig til supermodel” – vist i form af lynhurtige klip over 75 sekunder.
Evolution fik i sin tid over to millioner views online på to uger.
Grand Prix-magneter
Og nej, det var ikke meget, men det var før, der var noget, der for alvor hed sociale medier, så filmen anses stadig for at være et af reklamebranchens første virale hits.
Den vandt i øvrigt to gange Grand Prix i Cannes i 2007.
Siden kom en opfølger, Onslaught, i 2007, men det var først i 2013, at Real Beauty-kommunikationen for alvor fik fat.
Det skete med filmen Real Beauty Sketches, der året efter tog 19 løver med hjem fra Cannes Lions – herunder 10 guld, en Titanium Grand Prix og en Creative Effectiveness Award.
Se Doves nye film Reverse Selfie her – efterfulgt af Evolution fra 2006.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger
For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger