Inden udgangen af 2023 lover dagligvarekæden Lidl at have fjernet markedsføringen af usunde fødevarer målrettet børn fra deres tilbudsaviser, reklamespots og mere. Det skriver Lidl i en pressemeddelelse.

Samtidig skal det også være slut med motiver og maskotter på 55 af kædens egne usunde fødevarer. De skal være fjernet inden 2025, men beholdes på sunde fødevarer.
Dog oplyser Lidl, at man til jul, påske og halloween vil gøre undtagelser for børnemarkedsføringen og beholde chokoladejulemænd og påskeharer.
”Vi har som dagligvarekæde en vigtig formidlerrolle mellem fødevareproducent og kunde. Derfor ser vi det også som vores sociale ansvar i endnu højere grad at fremme sunde produkter overfor vores kunder og sikre, at det hverken er for kompliceret eller dyrt at vælge det til. Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed, og derfor kommer vi frem mod 2025 til at lave nye tiltag på vores egne produkter,” skriver Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, i pressemeddelelsen.
Usunde fødevarer er i dette tilfælde defineret ud fra sundhedsorganisationen WHO’s anbefalinger. Du kan læse mere om dem her.