I går aftes afbrød Gustav Martner, der er head of creative ved Greenpeace Nordic, en Cannes-award, fortæller Greenpeace i en pressemeddelelse. Han er selv tidligere prisvinder og jurymedlem.

Gustav Martner gik op på scenen midt under ceremonien.

I hænderne havde han en Guldløve, som den tidligere bureau-ejer havde vundet tilbage i 2007. Han ville returnere den i protest mod, at marketingbranchen fortsat laver kampagner for den klimabelastende fossile industri såsom olieselskaber, flyselskaber og bilproducenter.

På scenen sagde Gustav Martner blandt andet:

”Siden 2015, da Paris-aftalen blev underskrevet, har Cannes Lions givet mere end 300 priser til fossile selskaber. Og så længe reklameindustrien støtter de fossile selskaber, og hjælper dem med at sælge deres klima-ødelæggende produkter – fylder fly op, sælger SUV’er – så vil det ikke være en award for vindere. Det vil være en award for tabere.”

I slutningen af sin tirade mod industrien satte han sin guldløve på podiet, og foldede et banner ud med teksten: “No awards on a dead planet”.

Aktionen høstede spredte bifald i salen på Palace of Festivals and Congresses of Cannes. Og da Gustav Martner forblev på scenen med sit banner, blev han efter et par minutter eskorteret væk af sikkerhedsvagter.

I en pressemeddelelse om aktionen skriver Greenpeace, at de — sammen med 35 andre NGO’er — fører kampagne for et forbud mod al marketing, der promoverer selskaber, der sælger fossile produkter og services.