Forbrugerombudsmanden har modtaget en skrap klage fra Greenpeace over en reklamekampagne for bæredygtighed lavet af BMW, skriver Børsen. Markedsføring har også fået klagen, som Greenpeace har sendt til Forbrugerombudsmanden.
Det er anden gang inden for kort tid, at Forbrugerombudsmanden modtager en klage over en kampagne fra et stort bilselskab, som af Greenpeace bliver beskyldt for at være vildledende. Tidligere har Greenpeace også klaget over en kampagne fra Mercedes.
I sin kampagne advokerer BMW for, at bilselskabet er verdens mest bæredygtige. Og den påstand går Greenpeace i rette med. I sin klage til Forbrugerombudsmanden skriver Greenpeace følgende:
“Kampagnen indeholder, efter vores opfattelse, flere vildledende påstande i strid med
markedsføringslovens §§ 5-6, 13, 20 og Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring (2021). Disse påstande er blandt andet:
- Verdens mest bæredygtige bilmærke: I BMW’s reklamekampagne er et af de centrale
budskaber, at de er “verdens mest bæredygtige bilmærke”. Det er en vildledende
påstand. - Et bæredygtigt bilmærke: BMW kommunikerer og giver et indtryk af bæredygtighed
uden at opfylde kravene for “bæredygtighed”. I realiteten er BMW på ingen måde et
bæredygtigt bilmærke, og det er derfor vildledende. - Et vildledende helhedsindtryk: BMW skaber et generelt vildledende helhedsindtryk,
herunder ved at bruge influencere til at skabe vildledende konnotationer til natur og
bæredygtighed.”
Udover BMW klager Greenpeace også over de andre medvirkende parter bag kampagnen. Greenpeace skriver i sin klage, at den også omfatter “de led, der har medvirkende ansvar for den vildledende markedsføringskampagne, herunder den advokat, der har rådgivet om kampagnen; det reklamebureau, der har designet og eksekveret kampagnen; de influencere der har deltaget i kampagnen, de personer der har medvirket i de betale artikler i diverse medier, samt de medier, der har bragt den vildledende kampagne.”
BMW afviser over for Børsen at kommentere på kritikken.