For få dage siden to casen ’Tomme Stole’ fra Børns Vilkår, Egmont Fonden og Uncle Grey to gange guld ved den første Effie Awards på dansk grund.
Nu gentages succesen på europæisk plan: Casen vandt onsdag aften, den 30. november, to guld og en bronze ved den europæiske udgave af awardshowet, Effie Awards Europe 2022.
”Euro Effies er jo effektivitets-prisernes Champions League, så vi er meget stolte over at modtage både to guld og en bronze ved gårsdagens arrangement,” skriver Lars Samuelsen, Creative Chairman hos Uncle Grey på mail til mediet Markedsføring efter showet.
Han tilføjer:
”Og vi er særligt stolte af at have bidraget til at få dette vigtige budskab ud. Vi håber, at den ekstra opmærksomhed kan være med til at skabe den nødvendige forandring.”
Artiklen fortsætter under billedet.

De tre priser falder i kategorierne ’Positive Change Europe: Social Good – Non-Profit’, ’Best of Europe: Positive Change’ og ’Best of Europe: Small Budget’.
Berørt SF-formand
Den prisvindende case bestod blandt meget andet af en opstilling af over 600 stole på Christiansborg Slotsplads om morgenen den 6. oktober 2021 – lige inden Folketingets åbningsdebat.
På 24 timer nåede stolene ud til estimeret 65 procent af den voksne danske befolkning (18-65 år), ligesom de blev et af hovedemnerne under åbningsdebatten. Ikke mindst på grund af Pia Olsen Dyhrs (SF) åbningstale.
Hertil genererede eventen, ifølge tal fra Uncle Grey, alene på det første døgn over to millioner kroner i earned media.
Også Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår, glæder sig over kampagnens effekt.
”Vi er glade for, at vi sammen fik sat skolefravær på dagsordenen. Tusindvis af stole står tomme i landets klasseværelser, og bag hver eneste stol er der et barn, som har brug for at blive set og hørt, så de kan få den rette hjælp,” lyder det fra ham i en mail via Uncle Grey.
Se filmen her, hvor SF-formand, Pia Olsen Dyhr, bliver meget berørt over de tomme stole her.