Pitchrunder er et “fortidslevn”, alt for dyre, gratis arbejde og ødelægger kreativiteten.

Sådan lyder den sønderlemmende kritik fra flere brancheprofiler i Markedsføring af pitchrunder.

Men samtidig kan der være så store budgetter at vinde ved at kaste sig ind i pitchrunderne, at det er en “illusion” at forestille sig, at de forsvinder, som det lyder fra CEO i Hjaltelin Stahl, Jens Peter Jensen.

Med andre ord må både bureauer og annoncører gå sammen om at forbedre pitchrunderne. Vi har spurgt seks profiler, hvad de to parter selv kan gøre for at løse pitchproblemerne. Her er deres 10 forslag.

Det kan annoncørerne gøre:

#1 Test samarbejdet og kemien

”Et alternativ til pitch, som kan skabe tryghed, er også et testsamarbejde. Før man indgår et fast samarbejde, kan man bede det bureau, man har bedst mavefornemmelse med, om at løse en afgrænset opgave – mod betaling naturligvis, så man i virkelighedens verden får testet, om man er det rigtige match. Eller du kan indgå en performancekontrakt. Så har både du og bureauet hånden på kogepladen.” Kim Boisen, CEO og stifter, Robert/Boisen & Like-minded.

#2 Vær åbne

”Det allervigtigste er 100 procent åbenhed, så vi kan se hvilke problemer og rækkevidde, vi står over for. Tidligere kunne annoncøren komme med en simpel målgruppe, og så skulle vi lave en film og et par annoncer til det. I det mediebillede, vi har i dag, er opgaverne slet ikke så simple.” Lotte Jakobsen, COO, Hjaltelin Stahl.

#3 Kunden skal investere tid

“De gode løsninger er et resultat af den viden, som kunden leverer, og bureauets evne til at omsætte den strategisk og kreativt. Fundamentet for de gode løsninger er gode samarbejder. Den tid, annoncøren investerer i samarbejdet, er derfor afgørende.” Christina Tønnesen, Managing Partner i Mensch.

#4 Giv bedre feedback

”Det kan være svært at give konstruktiv feedback, fordi du heller ikke vil tage modet fra folk undervejs. Men jeg tror, annoncørerne kunne blive bedre til at være åbne og give feedback. Hvad vil vi have mere af? Hvad savner vi? Det skal vi kunne sige.” Linda Libolt, Head of Marketing, Brand og Content, Matas.

#5 Vid, hvorfor du vælger et bureau

”Du skal undersøge dem og vælge et bureau, fordi det har en fed vinkel. Måske er det sindssygt skarpt på data. Måske er det sindssygt kreativt. Og så skal du tage indledende møder med dem og se, om de forstår dig og kan udfordre dig.” Tomas Maltha Krogh, marketingansvarlig og partner, Bomae.

Det kan bureauerne gøre:

#1 Sig nej til gratis pitches

”Insister på at løsningerne udvikles i samarbejde. Og deltag ikke i pitches, som kræver en masse gratis arbejde.” Christina Tønnesen, Managing Partner i Mensch.

#2 Udfordr annoncøren

”Hvis der er ting, du har problemer med eller ikke kan stå inde for, så skal du tage dialogen med annoncøren. Du skal turde gå til dem.” Jens Peter Jensen, CEO i Hjaltelin Stahl.

#3 Fortæl om din proces

”Ved første møde lægger jeg som annoncør rigtig, rigtig stor vægt på at få at vide, hvordan bureauet arbejder med kunder, hvordan de sætter deres hold, og hvordan deres proces er. Hvorfor er det Simon, der er kreativ? Hvad er hans take? Jeg vil langt hellere vide noget om personerne, end hvilke priser I har vundet.” Linda Libolt, Head of Marketing, Brand og Content, Matas.

#4 Vær konkret over for annoncøren

”Som bureau skal du gøre dig den ulejlighed at sætte dig ind i kunden, så du ikke bare præsenterer, hvor fantastisk, du er. Vi skal have en analyse af markedssituationen og vores position og et konkret bud på, hvad vores problemstilling er. Netop det kræver selvfølgelig et stykke arbejde. Men det kan du have med allerede fra første møde. Og så er der måske slet ikke brug for en pitchrunde.” Jacob Thiesen, marketingchef i Audi Danmark.

#5 Foreslår andre former end pitchrunden

“Vi har gode erfaringer med selv at invitere kunderne – inklusive direktionen – til tre-fire timers workshops, hvor vi dykker ned i deres problemstilling og sammen diskuterer forskellige udfald for strategien. Det giver en bedre fornemmelse for kemien og bureauets evne til at være en sparringspartner i dagligdagen end et pitch.” Kim Boisen, CEO og stifter, Robert/Boisen & Like-minded.