Kreativitet og Kommunikation har fundet sin nye direktør. Charlie Stjerneklar Zacher Tibu bliver brancheforeningens yngste direktør nogensinde, når den 37-årige tiltræder 1. januar 2022.

Han kommer fra en stilling som kommunikations- og pressechef i Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Og netop den grønne omstilling bliver en af hans topprioriteter som direktør.

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu har en broget karriere bag sig. Han har blandt andet været Public Affairs Manager og analysechef i Rud Pedersen, politisk chef og kommunikationschef hos tobaksgiganten Philip Morris – og folketingskandidat for SF.

Markedsføring møder den kommende direktør på Blågårds Apotek på Nørrebro, kun fire opgange fra hans barndomshjem.

Hvad skal KreaKom være bedre til?

”Vi skal være mere synlige. Vi skal være bedre til at vise, hvorfor branchen er spændende at være i. Og så vil jeg gerne skrue op for de politiske snakke, som skal sikre, at det ikke er unødigt vanskeligt at arbejde i branchen,” siger Charlie Stjerneklar Zacher Tibu.

Branchen har brug for kendskab og respekt

Han mener, bureaubranchen har brug for øget kendskab og mere respekt.

”Dels for at sikre de bedste rammevilkår for branchen. Og dels for at talenterne derude forstår, hvorfor det er fedt at være på bureau og har lyst til at søge ind i branchen.”

Det er der behov for, mener direktøren.

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu

37 år. Bor på Nørrebro.

Tiltræder som adm. direktør i KreaKom 1/1 2022.

Kommer fra en stilling som kommunikations- og pressechef hos Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.

Tidligere politisk chef og kommunikationschef i Philip Morris, Public Affairs Manager og analysechef i Rud Pedersen og HR-specialist i Danske Bank.

Uddannet B.Sc.Polit. fra Københavns Universitet og har en HD i organisation og ledelse.

”Der er sket en glidning de seneste år. Engang var noget af det mest sexede at arbejde på bureau, men sådan er det ikke mere. Det kan jeg selvfølgelig ikke lave om alene – men jeg vil gerne være et tandhjul i at vende den udvikling. Vi skal vise alle de muligheder, der er ved at arbejde på bureau.”

“Jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle være bureaumand”

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu valgte heller ikke selv bureaubranchen. Han blev tilbudt et job hos Rud Pedersen Public Affairs, da han sad hos Danske Bank.

”Jeg havde aldrig nogensinde tænkt, at jeg skulle være bureaumand. Men det åbnede mine øjne helt vildt, da jeg prøvede det. Når du sidder på bureau, får du lov at møde en milliard forskellige kunder med vidt forskellige opgaver. Særligt som ungt talent er det en god måde at finde ud af, hvad man synes, er fedt, og hvad andre synes, man er dygtig til.”

Den grønne omstilling er også en topprioritet for Charlie Stjerneklar Zacher Tibu. Det handler først og fremmest om efteruddannelse: at ruste branchen bedre til at arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling, som han kender fra sit nuværende job.

”Den grønne dagsorden er vi som branche nødt til at blive stærkere på. Vi skal sikre, at vores medlemmer har den fornødne viden til at understøtte og rådgive kunder, som vil være en del af den grønne omstilling.”

Konkret skal KreaKom blandt andet udvikle uddannelsesforløb, som både chefer og specialister på bureauerne kan bruge til at opkvalificere det, de tilbyder kunderne. Charlie Stjerneklar Zacher Tibu vil også gerne indarbejde den grønne dagsorden i de kurser, som KreaKom allerede udbyder.

Fokus på effektivitet med ny pris

En tredje dagsorden, som bliver vigtig for Charlie Stjerneklar Zacher Tibu i det nye job, er effektivitet.

”Vores medlemmer er virkelig dygtige til at kommunikere effektivt. Det kan handle om at kommunikere effektivt om corona, så det står knivskarpt for alle, hvad du skal gøre, når du træder ind i en butik. Men det handler også om at være effektiv med de penge, man investerer i en kampagne. Der kan vi som organisation blive endnu bedre til at vise, hvad branchen kan,” siger han.

Effektivitetsdagsordenen vil KreaKom blandt andet sætte fokus på med Effie Awards, som uddeles for første gang i sommeren 2022.

Derfor glæder Charlie Stjerneklar Zacher Tibu sig til at være med til at søsætte den nye Effie Awards Denmark-pris, som uddeles for første gang i efteråret 2022. Prisen har ifølge den nye direktør til formål at “inspirere danske virksomheder ved at vise de overbevisende resultater, man kan opnå ved at tænke ud af boksen, når det gælder markedsføringsstrategi, innovativ medieaktivering og kreativitet”.

Fik navnet fra forældrenes kollektiv

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu startede karrieren som trainee i Danske Bank. Ikke nødvendigvis det mest oplagte valg for ”en rigtig Nørrebro-dreng”, som han kalder sig selv.

”Min far er fotograf, og min mor har arbejdet med kommunikation i mange år. Så kommunikation og kreativitet har altid fyldt meget i hjemmet, selvom vi måske ikke altid havde så mange penge. Men jeg har altid gerne villet have et job, hvor jeg kunne gå i jakkesæt,” siger han med et smil.

Hvorfor det?

”Fordi dem med jakkesæt var de eneste, som jeg kunne se, havde et nogenlunde ordentligt liv, da jeg var knægt. Derfor fik jeg job i en bank, da jeg havde fået min bachelor,” siger direktøren, hvis efternavn ”Stjerneklar” kommer fra forældrenes kollektiv. 

Efternavnet ”Tibu” fik han, fordi forældrene havde en ven på Zanzibar, der kaldes ‘Tibu’. I dag bor Charlies far Jørn Stjerneklar, som er en anerkendt pressefotograf, i Sydafrika.

Charlie Stjerneklars tre top-prioriteter

-At øge kendskabet til bureaubranchen i samfundet og gøre branchen bedre til at tiltrække talenter.

-At ruste branchen bedre til at rådgive om den grønne omstilling, blandt andet med efteruddannelse.

-At sikre branchen mod unødvendig og besværlig regulering fra politikerne.

En folkesocialist i jakkesæt

Ved siden af jobbet i banken, var Charlie Stjerneklar Zacher Tibu politisk aktiv i SF. Han er tidligere både folketingskandidat og regionsrådskandidat samt lokalformand for SF Nørrebro.

”Koblingen mellem at arbejde i Danske Bank og være folkesocialist – den dualitet mellem det kreative og det corporate, den har jeg altid godt kunnet lide. For mig handler politik om at tænke ud af boksen. Det nemmeste er at gøre, som vi plejer. Den kobling mellem kreativitet og forretning oplevede jeg igen, da jeg kom på bureau.”

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu overtager jobbet som direktør i Kreativitet og Kommunikation efter Tine Aurvig-Huggenberger, som har haft posten i 10 år. Hun stopper efter eget valg i januar 2022.

Er der noget, du er bekymret over eller nervøs for i det nye job?

Charlie Stjerneklar Zacher Tibu tænker sig om.

”Det er nogle store sko, jeg træder ind i. Vi kommer nok også til at gøre tingene på forskellige måder. Der håber jeg, at jeg får rum til at gøre det på min egen måde. Tine og jeg er to meget forskellige personer, som også tilhører to forskellige generationer. Hun er kommet med al sin erfaring, og det har været rigtig godt. Men jeg kommer med noget andet. Det kan jeg mærke, at jeg glæder mig til og nok også er lidt spændt på. Det er en stor fordel at overtage en organisation, der kører. Men så har man også ansvaret for, at det fortsætter med at køre.”

Sådan kan han måles om et år

Når vi mødes her om et år – hvordan kan jeg så måle dig på, om du er lykkedes?

”Vi skal have lagt en ny strategi for foreningen. Jeg håber også, at du kan se, at vi har været lidt mere i medierne, lidt mere holdningsbårne. Og så skal medlemstallet i hvert fald modsvare det, vi har i dag – hvis ikke lidt højere.”

Vil du være tilfreds, hvis KreaKom ikke har flere medlemmer om et år?

”Helt nede i maven kan jeg mærke, at jeg gerne vil se en fremgang. Der er da også helt klart nogle virksomheder derude, som jeg drømmer om at få ombord. Men omvendt har vi så mange medlemmer i dag, at jeg er i tvivl om, hvor meget vi kan vækste. Og så kunne det være interessant at kigge på nogle helt nye indtægtskilder. Det vigtigste for mig er ikke at blive flere, men at medlemmerne får den bistand og den forening, de fortjener,” siger Charlie Stjerneklar Zacher Tibu.

Læs også Markedsførings interview med bestyrelsesformand Kim Boisen om valget af den nye direktør.

"Koblingen mellem at arbejde i Danske Bank og være folkesocialist – den dualitet mellem det kreative og det corporate, den har jeg altid godt kunnet lide," siger Charlie Stjerneklar Zacher Tibu. Foto: Christian Høyer