Marketing og reklame er en usædvanligt ung branche, hvor det kan være svært at finde fodfæste, når du er over 50. Det kunne Markedsføring fredag fortælle i en stor undersøgelse, som har fået flere eksperter og brancheledere til at kritisere branchen.

En af dem er Lone Nordby, der i en alder af 55 har opgivet at få et nyt job i marketing.

Men hvad kan du egentlig som erfaren profil gøre for at holde dine hoser grønne hos arbejdsgiverne? Vi har fået en headhunter, Ældre Sagen og en karriererådgiver til at give deres bedste råd:

#1: Hold dig ajour

Lars Holm Marcher, stifter af rekrutterings-bureauet Marcher Markholt: ”Du skal holde din faglighed ajour. Du skal vide, hvad der sker i branchen, for marketing har bevæget sig meget de sidste 5-10 år. Ikke kun digitalt. Derfor er det vigtigt, at dit faglige niveau bliver ved med at være relevant for arbejdsgiverne.”

#2: Vær åben for andre roller

Kasper Rubæk, chef for karriererådgivning, Business Danmark: ”Først og fremmest skal de ældre tage de roller, de unge ikke så let tager. Hvis du kan efteruddanne dig i retning af økonomi eller en større rolle i organisationen, så er det en stærk måde at holde dig relevant på.”

#3: Vær tålmodig i jobjagten

Thomas Holberg, politisk seniorkonsulent, Ældre Sagen: ”Udvis tålmodighed, selvom det kan være svært. Tallene viser, at det tager længere tid at få nyt job, men det lykkes for langt de fleste.”

#4: Tag kurser

Kasper Rubæk: ”Brug din ro, dit overblik og din erfaring, og hold dig samtidig aktuel med kurser. Det er vigtigt, du får den samme viden som de unge, der kommer ud fra CBS eller erhvervsakademierne, for de lærer noget andet, end du gjorde for 20 år siden.”

#5: Hav et knivskarpt CV

Thomas Holberg: ”Fokuser dit CV – seniorer har mange års erfaring. Udvælg det, som er mest relevant for jobbet.”

#6: Tilpas dig arbejdspladsens kultur

Kasper Rubæk: ”Hvis du er en af de ældre medarbejdere, der har lidt mere rutineprægede opgaver, skal du sørge for stadig at holde dig i trit med kulturen. Du kan ikke være den eneste på arbejdspladsen, der render rundt i en lyseblå skjorte, hvis alle andre render rundt i en funky t-shirt.