Flere unge tvivler på sig selv i reklame og marketing, viser en undersøgelse lavet af Markedsføring.
Men ifølge de erfarne har de unge intet at frygte: De er mere end dygtige nok.
Vi har spurgt 7 af branchens profiler, hvad det er vigtigst, de unge skal kunne i fremtiden.
Malthe Cederborg
CMO i Miinto

Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”Man skal kunne påvise effekt af ens arbejde og den investering, man laver. Intet slår en klar korrelation mellem investeringen i marketing og forretningens målsætninger.”
Hvad var dit eget første job i branchen, og hvordan var det?
”Jeg startede som praktikant i Saxo.com for derefter at blive ansat som Online Marketing Specialist. Det var relativt nørdet med fokus på SEO, Analytics og konverteringsoptimering, og jeg elskede det.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Start i et område, som du brænder for, og som du kan nørde, indtil du mestrer det. Derefter kan du bygge kompetencer ovenpå, men det er godt at finde det område, som man virkelig vil være stærk i.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”At blive manager (for) hurtigt. Jeg blev CMO i Saxo.com som 25- årig og stod der med et ansvar både for strategi, målsætninger og mennesker – de første to skulle jeg lige vokse ind i, men i forhold til at lede mennesker var jeg slet ikke klar på det tidspunkt, og jeg skulle have krævet mere støtte og tid.”

Malene Hold
Head of TikTok, Kubbco
Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”Man skal være omstillingsparat. Vi lever i en verden, hvor digitalisering forsat udvikler sig hurtigt, og nye tendenser opstår fra den ene dag til den anden. Det kræver, at man aldrig tænker ‘dette er mit eneste operationsfelt’, men at man er nysgerrig på at udfordre sig selv.”
Hvad er det bedste ved at arbejde i reklame eller marketing?
”At jeg altid lærer noget nyt. Jeg er aldrig bedre end min sidste pitch. Jeg udvikler mig konstant og får muligheden for at arbejde med en masse fede brands i forskellige industrier.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Stå ud fra mængden. Vores generation er født ind i en digital verden, så hvad er det netop, der gør dig værd at ansætte? Find din egen niché og gør dig selv uundværlig i en virksomhed.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”Ikke at bruge LinkedIn noget tidligere. Dit netværk er guld værd, og det kan virkelig bære frugt at bruge tid på at udbygge det og opbygge sit eget personlige brand.”
Eva Stehr Ebbensgaard
Art Director, Robert/Boisen & Like-minded

Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”At kunne finde på en god og indsigtsfuld idé vil altid være det vigtigste redskab i værktøjskassen. Og hvis du evner at mikse de nye tendenser med den gode idé, så er du godt kørende i 2022 – og nok også resten af din karriere.”
Hvad var dit eget første job i branchen?
”Mit første job var på ‘REACT by Konstellation & Republica’. Her fik de unge kreative lov til at få voksen-ansvar. Jeg vil helt klart anbefale alle nyudklækkede at finde et job, hvor de hurtigt får ansvar. Også selvom det betyder, at man nogle gange kommer ud på dybt vand. For det er på det dybe vand, at man hurtigst lærer at svømme.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”Tidligt i min karriere brugte jeg meget energi på at sammenligne mig selv med andre – mine klassekammerater, kolleger, venner og kæreste. Det er sundt at blive motiveret og inspireret af andre, men jeg tror, at man får mest ud af at fokusere på sig selv først. Og så skide være med, hvad alle andre tænker.”
Morten Bach Jensen
CEO, Domestic Building Services, Grundfos

Hvad var dit eget første job i branchen, og hvordan var det?
”Mit første job var som produktchef hos Danfoss. Det var i 1994. Jeg var nyudklækket ingeniør og 23 år gammel. Selvom det var tiden, før man havde computere på kontoret, så var muligheden for at arbejde i en stor industrivirksomhed en eksplosion af indtryk og læring. De par år lærte jeg, hvordan en virksomhed og en organisation fungerer.”
Hvad er det bedste ved at arbejde i reklame eller marketing?
”Det bedste ved at arbejde i marketing er kombinationen af det kreative og det analytiske. At kunne stimulere begge sider af hjernen og have udfordringer af både æstetisk og analytisk karakter er super udviklende og inspirerende.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Spring ud i det – vær åben – og tro på dig selv. Og selvom du ikke lige tænker på dig selv som en reklame- og marketingmedarbejder, så er det måske netop derfor, at du er det.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”Jeg lyttede for kort og konkluderede for hurtigt. Det har lært mig en del om nogle gange at lægge mine konklusioner ”til hævning”.”
Marie Vagn-Hansen
Stifter og kreativ chef, Homey Media

Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”Man skal være kreativ. Det går aldrig af mode. Kan du finde på originale idéer, kommer du rigtig langt. Men vigtigst er at være omstillingsparat. Store dele af den reklame og markedsføring, vi udvikler i dag, skal leve på sociale medier, og de ændrer sig hele tiden. Så nytter det ikke noget at holde sig til en plan, der ikke virker.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Netværk er alting! En stor del af det arbejde, jeg har fået ind både i min egen virksomhed, eller ansættelser, jeg har haft, har bundet i netværk. Det handler om at være god til at se sine muligheder, ansøge interessante mennesker på LinkedIn, tilbyde nogen en kop kaffe og deltage i netværksarrangementer.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”Alle vil have ting nu, og allerhelst i går. Det kræver, at man bliver god til at sætte grænser, hvis ikke man vil brænde sammen. Jeg tror, den største fejl, jeg har begået, er, at jeg ikke har turdet sige fra. Man kan sagtens holde til at give den gas i en periode, men så er det vigtigt, at man prioriterer at restituere og lade batterierne op.”
Johanne Bruun Rasmussen
Medstifter, Hello Monday

Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”Det vigtigste, I skal kunne, er faktisk at være gode mennesker. Så “enjoy the ride”. Brug jeres sunde fornuft og spørg jeres maver, hvis I er i tvivl. Hvis mavefornemmelsen mener, I er på afveje, har den sikkert ret.”
Hvad er det bedste ved at arbejde i reklame eller marketing?
”At det aldrig bliver kedeligt. I dag skal vi informere verden om, at isen på aktis smelter, i morgen sælger vi hundemad. Jeg elsker, at der ikke er to kunder, der er ens.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Rådet er det samme, uanset hvad man vil her i livet: Gør dig umage! Find ud af, hvilke programmer, virksomhederne arbejder i, der hvor du gerne vil være, og bliv flydende i dem.”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”I vores branche behøver vi ikke at være bange for at lave fejl. Vi skal hylde vores fejl og turde lave dem, fordi det ofte er tæt på fejlene, vi laver noget, der er rigtig fedt og nyskabende.”

Julius Gabel Nørgaard
Medstifter, Copus
Hvad er det vigtigste, man skal kunne i reklame og marketing i 2022?
”En høj grad af selvstændighed, arbejdsetik og evne til at prioritere på egen hånd. Vi vælger i stor grad selv, hvornår vi arbejder på kontoret, hvornår vi arbejder hjemme, og hvornår vi arbejder hos kunderne. Det betyder, at man som medarbejder har mere frihed, og med frihed kommer der ansvar.”
Hvad er dit bedste råd til unge, der gerne vil have en karriere i branchen?
”Jeg vil anbefale, at man rækker ud til nogle i branchen, specielt hos de bureauer, som man finder interessante, og arrangerer kaffemøder for at stille spørgsmål. Det kan hjælpe med at afgøre, hvilken stilling der vil være den rigtige til dig. Skal man for eksempel være strateg, kreativ, PR- og kommunikations-specialist eller noget helt fjerde?”
Hvilken fejl har du begået tidligt i din karriere, som du har lært mest af?
”Glemme at spørge om hjælp og bruge de mennesker, som jeg har omkring mig. Tidligt i min karriere har overtænkning, perfektionisme og frygten for at lave fejl og være sårbar afholdt mig fra at være ærlig om mine begrænsninger og spørge om hjælp. Det er jeg blevet meget bedre til. Det giver en langt større selvtillid og hjælper mig med at give slip på tvivl, så min energi bliver brugt, hvor jeg er bedst.”