Snoop Dogg, Eva Mendes, Christiano Ronaldo og David Hasselhoff.

Ovenstående er stjerner som Gaute Høgh, stifter af Co/Plus, Morten Christiansen, adm. direktør i 3, Michael Alstrup, CEO i JBS, samt Creative Director og partner i WeThink Nordic, Claus Møllebro, har lavet succesfulde kampagner med.

Her giver de deres syv bedste råd, hvis du skal have succes med at kreere en kampagne med en international kendis.

#1: Kontakter er key

Gaute Høgh: “Man kan ikke bare sådan uden videre hyre en international stjerne. Man skal have kontakter til agenter i f.eks. USA, der kan lave aftaler med stjernerne – ellers bliver det ikke til noget. Man risikerer at blive kørt rundt i manegen og spilde en masse tid, hvis man forsøger uden.”

#2: Lev med den kreative grænse

Claus Møllebro: “Jeg hørte engang nogen sige, at hvis de havde haft Eva Mendes, så havde de lavet en federe idé. Men her skal man vide, at det er en balancegang, for filmen skal godkendes, og stjernerne laver jo ikke hvad som helst. Man kan ikke bare lave noget helt vildt.”

#3: Tag udgangspunkt i stjernen

Claus Møllebro: “Hvis man har en stjerne på hånden, men ikke har en idé til en kampagne, så skal man tappe ind i noget, der er et kendetegn for stjernen. For eksempel et særligt personlighedstræk eller et bestemte udtryk, de er kendte for at bruge.”

#4: Ironisk distance hitter

Morten Christiansen: ”Det er vigtigt, at de har en identitet ud over de roller, man kender dem fra. David Hasselhoff var typecastet, men med alderen opnår kendte som ham et mere afslappet forhold til at bruge sig selv. De kan have lidt mere ironisk distance.”

#5: Pofessionel identitet

Morten Christiansen: ”Man skal gå efter stjerner, der kan spille en afart af dem selv. En som er sig selv ved navn, men ikke er deres private persona, men som har det her mellemstadie – en slags professionel identitet – som de godt kan lægge ind i et kommercielt budskab.”

#6: Win-win for begge

Michael Alstrup: “Stjernen skal passe til ens brand – det skal virke autentisk og rigtigt både for stjernen, men også virksomheden. Og hvis man laver det rette match, kan den hurtigt være ude i hele verden. Især med sociale medier og onlinesalg.”

#7: Vær stjerne-beredt

Gaute Høgh: “Bare, fordi de er internationale stjerner, behøver de ikke være dyrere end danske kendte, fordi Danmark er et lille marked. Men det er alfa omega at være ordentlig forberedt, for stjernerne er vant til høj professionalisme.”

.