For første gang nogensinde samles landets bryggerier og producenter i en kampagne med et samlet budskab til alle danskere: ”Tak til alle jer, der har pantet igennem de sidste 20 år – trods bøvlet.”
Og netop bøvlet er omdrejningspunkt for kampagnefilmen, forklarer de to senior kreative bag kampagnen, Klara Vilshammer og Christoffer Boas fra Robert/ Boisen & Like-minded, i en mail til Markedsføring.
”Ingen af os synes, at det er en specielt glamourøs oplevelse at gå ned med pant, og på trods af det, er vi verdens bedste til det. Det, synes vi, var ret fantastisk at tænke på,” lyder det fra Klara Vilshammer om filmen, der leverer en ærlig hyldest til danskerne.
En hyldet til 20 års tålmodighed med klistrede fingre, flaskeautomater i udu og den velkendte lugt, der møder en i flaskerummet.

Christoffer Fejerskov Boas uddyber:
”Det er enormt forfriskende, når en kunde tør være ærlig omkring sit eget produkt. Forbrugere er så vant til at få solgt guld og grønne skove, så når Dansk Retursystem og bryggerierne bag tør at være ærlige, er det befriende,” siger han og tilføjer:
“Og så elsker vi danskere jo også lidt selvironi.”
Flere initiativer i gang
Kampagnen kommer lige nu, fordi det i år er 20 år siden, at landets bryggerier og producenter gik sammen for at starte pantsystemet under navnet Dansk Retursystem.
Siden dengang har danskerne pantet over 16 milliarder gange, oplyser non-profit-virksomheden, hvilket har ført til en verdensrekord i pant med en returprocent på 93 procent.
Der mangler dog stadig de sidste syv procent – deraf navnet ’Projekt 100% Retur’ – og det skal en række initiativer, udover den aktuelle kampagne, bidrage til.

Blandt disse finder man Join2Recycle, der skal få de unge til at ændre adfærd, så deres flasker og dåser bliver genanvendt i stedet for at ende i skraldespanden, og Pant-for-Pant, en nonprofit flaskeindsamlingsservice, der giver socialt udsatte et konkret arbejde, ved at firmaer, institutioner, organisationer og private donerer deres flaskepant.
”Vi ser en underskov af forskellige initiativer, der er med til at få de sidste syv procent retur. Det er godt, for det er desværre ikke sådan, at vi kan nå målet med én enkelt indsats,” siger Anne-Mette Bundgaard, chef for Kommunikation & Branding i Dansk Retursystem, og tilføjer:
”Derfor vil vi gerne sætte fokus på og hylde både erhvervslivets og de private initiativer, der bidrager til, at alt pant kan blive til nye flasker og dåser.”
Rivaler hilser på hinanden
I kampagnen, der skal bidrage til at løfte procentsatsen, har Dansk Retursystem for første gang samlet sine stiftere under ét – og det er dermed også første gang at konkurrerende brands fra Carlsberg Group og Royal Unibrew deler skærmen.
Udover at være afsendere på en fælles film, vil man også i bl.a. outdoors se rivalerne udbringe en skål for det 20 år gamle samarbejde.
Robert/Boisen og Like-minded vandt i øvrigt sammen med Dansk Retursystem Guld ved Advertising Effectiveness Award i 2020 for kampagnen ”Plastik er fantastisk”.
Kampagnefilmen er produceret af Honeytrap og instrueret af Ian Isak, der også instruerede den AEA-vindende kampagne med Linse Kessler.
Speaken er indtalt af Thomas Bo Larsen.
Se kampagnefilmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger