Cannes Lions 2022 åbner officielt i dag, mandag den 20. juni, men allerede inden festen er kommet op i gear, har flere danske kreative profiler og cases sat de første fingeraftryk.

Dels er det første ædelmetal i hus – signeret Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt, der har vundet guld i Design-kategorien ved ungdomskonkurrencen Young Lions.

Og dels har danske cases i skrivende stund allerede hentet 12 shortlister. 

De seks mest dugfriske landede mandag morgen, og de gik til to kendinge og en ’debutant’.

Virtue tager således tre shortlister i Digital Craft for Backup Ukraine, Nord DDB lander endnu en shortliste til samligen i Industry Craft – og så er New Land shortslistet for to cases i Film Craft.

Produktionsselskabet er således videre til finalen med dels Vikingefilmen og dels Audika-casen ’Love your Ears’, for høre-brandet Audika. 

To danske cases styrer indtil videre

Samlet er det dermed foreløbig Nord DDB’s idé Chillboards og Virtues case Backup Ukraine, der fører an i feltet med hver fire shortlister – heraf en hver i ’kongekategorien’ Titanium.

Førstnævnte er skabt for øl-brandet Coors Light, og den danske idé blev udviklet og eksekveret i samarbejde med andre kreative fra DDB-netværket, herunder DDB Chicago, adam & eveDDB i London – læs mere om det her.

Backup Ukraine står den tidligere Cannes Grand Prix-vinder Virtue for.

Idéen til projektet blev født ud af en dansk brainstorm på Virtue den februardag, Rusland angreb Ukraine. 

Løsningen blev en app, der kan 3D scanne det krigsramte lands fysiske kulturarv – museer og monumenter – og bevare unikke replikaer for eftertiden, selv om russerne bomber dem i stumper og stykker.

Teknologien er leveret af amerikanske Polycam, og du kan læse mere om projektet her.

Kategorierne Entertainment, Entertainment for Music, Entertainment for Sport og Design-kategorien offentliggjorde også shortlister mandag morgen, men her var ingen danske cases med.

Se listen over danske priser og shortlister herunder – Markedsføring følger Cannes Lions hele ugen.

Cannes Lions 2022 – danske vindere og shortlister  

Vindere

– Guld til Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design

Shortlister

Digital Craft

– Virtue for Backup Ukraine (Real-time Contextual Content)
– Virtue for Backup Ukraine (Data Visualisation)
– Virtue for Backup Ukraine (Innovative Use of Technology)

Industry Craft

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Brand & Communications Design)

Film Craft 

– New Land for Hjelm har alle dage været en god idé (Direction)
– New Land for Love Your Ears for Audika (Sound Design)

Outdoor

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Ambient Outdoor)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Single Market Campaign)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Health & Wellness

– &Co. for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik

Titanium

– Virtue for Backup Ukraine skabt i samarbejde med Polycam, Blue Shield DK og UNESCO Danmark 
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light