En kampagne fra Sydinvest bygger på visuals, der er udviklet ved hjælp af kunstig intelligens, og den har sikret investeringsforeningen hidtil uhørt gode resultater.
Det fortæller Sydinvest og bureauparterne Zupa samt Orchestra i en mail til mediet Markedsføring.
Kampagnen handler om investeringsforeningen Sydinvest Megatrends – en investeringsfond, der gør det muligt at investere i langsigtede globale tendenser som f.eks. klimaansvarlighed og ny sundhedsteknologi. Og den har tilsyneladende ramt plet.
”I skrivende stund har vores kunder investeret for en milliard kroner i det nye produkt,” skriver Tine Lund, der er afdelingsdirektør i Sydinvest, i mailen og tilføjer:

”Samtidig har vi set klikrater, der er fire gange over branchens benchmark og +40.000 unikke besøgende på kampagnens landing-page. Det er langt mere end, hvad vi turde håbe på, og det overgår alle vores tidligere kampagner, selvom de historisk har performet rigtig flot.”
Greb til Midjourney
Idéen med at anvende kunstig intelligens opstod hos Zupa som en kreativ løsning på den konkrete udfordring, at der ikke fandtes billedmateriale til at dække kampagnens fokus: Fremtiden.
Zupa’s team greb derfor til AI-værktøjet Midjourney og skabte en række visuals med alt fra svævende S-tog til intelligente robot-baristaer.
Og det kunne de godt lide hos Sydinvest.
”Billederne var interessante, unikke og rammende. Samtidig gav hele tanken om at bruge fremtidens teknologi til at visualisere fremtidens trends bare rigtig god mening for os, da netop indsigt i nye tendenser er en integreret del af vores brand,” forklarer Tine Lund.
”Hundredvis af tweaks”
Peter Larsen, Commercial Director hos Zupa og kundeansvarlig for Sydinvest, understreger dog, at det ikke ’bare lige’ kommer af sig selv.
”Man skal stadig have den gode ide. Det kræver tid og hårdt arbejde. Og herefter kommer den langsommelige proces med at prompte sig vej gennem AI-generatorernes særheder, indtil man har et resultat, der holder. Hver visual i kampagnen er et resultat af hundredvis af tweaks og iterationer,” siger han.
De ti visuals, der kom igennem nåleøjet, efter blandt andet målgruppe-test, bruges i kampagnen i alt fra print og brochurer til SoMe-film, landing page og digitale bannere.
Zupas filmafdeling satte liv til stillbillederne – se et eksempel på det herunder – mens tekster og headlines blev udviklet i tæt samarbejde med Sydinvest. Orchestra stå bag mediestrategien.
Se animering af AI-illustrationer her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger