En film-baseret marketingkampagne, som Sydbank specifikt rettede mod små og mellemstore virksomheder i starten af året, har flyttet bankens brand og image. Og øget den samlede markedsandel på erhverv.

Det viser fire forskellige analyser, som alle er gennemført efter kampagnens start i foråret 2021.

Analyserne kommer fra henholdsvis Aalunds, IFO (Institut for Opinionsanalyse), Infomedia og AudienceProject. Og alle peger i retning af, at bankens kampagne med titlen ”Danmarks Erhvervsbank” har ramt målgruppen.

Samtidig har bankens egne folk noteret sig en klar holdningsændring i segmentet:

”Det er blevet nemmere for vores erhvervsrådgivere at komme i kontakt med potentielle kunder. Og flere virksomheder henvender sig af sig selv med henvisning til kampagnen,” skriver områdedirektør Claus Peter Michelsen fra Sydbank i en mailkommentar til Markedsføring.

Han peger på, at ”den rigtig gode nyhed” er, at Sydbanks samlede markedsandel på erhverv stiger. Det viser bl.a. Aalunds årlige analyse, som afdækker kundetilfredshed og markedsandele.

Banken betaler hele gildet

Kampagnen, som i øvrigt fortsat kører, består af en serie af professionelt producerede film, hvori en række små- og mellemstore erhvervsvirksomheder fra hele landet fortæller deres egen historie. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra Sydbanks film om den østjyske nedrivningsvirksomhed P. Olesen & Sønner A/S. Foto: Fra filmen.

Banken forærer en portrætfilm og en TVC til hver af de medvirkende virksomheder. Og indrykker enkelte af dem på landsdækkende TV eller regional-TV.

Og selv om filmene fortæller virksomhedens historie, så betaler banken hele gildet, fra filmhold og optagelser til produktion og medieindrykning.

”Mange taler om at sætte kunden i centrum. Med kampagnen ”Danmarks Erhvervsbank” synes vi faktisk, at vi reelt gør det,” sagde Søren Hansen Reumert, kommunikations- og marketingdirektør, Sydbank, til Markedsføring i forbindelse med lanceringen i april.

Om årsagen til det valgte greb på kampagnen, der er skabt inhouse med filmhjælp fra henholdsvis Robert/Boisen & Like-minded og Meisterstück, lød budskabet:

”Beslutningstagere i små- og mellemstore virksomheder vil jo hellere høre fortællinger om andre virksomhed end at høre på en bank, der fortæller, at den er dygtig.”

”Det er et klassisk, journalistisk greb: Det er someone like me, der er interessant.”

Stigende markedsandel og interesse

I dag, godt et halvt år efter at kampagnen havde premiere, er effekten tydelig. 

" Flere virksomheder henvender sig af sig selv med henvisning til kampagnen.
Claus Peter Michelsen, områdedirektør, Sydbank

Fire forskellige analyser viser, uafhængigt af hinanden, at bankens brand og image flytter sig opad, og at markedsandelen vokser. Og at Sydbank er den bank, der har størst potentiale i forhold til skiftekunder fra andre pengeinstitutter.

Ifølge Aalunds årlige analyse stiger Sydbanks samlede markedsandel således fra 10,2 til 11,3 procent. I kampen om markedsandele nærmer Sydbank sig dermed Nordea. 

Aalunds analyse viser også, at næsten 20 procent af erhvervskunderne siger, at de ville vælge Sydbank, hvis de skulle skifte bank i morgen.

”Et sådant ønske om at vælge Sydbank kommer ikke af sig selv. Den meget høje procentdel af skiftekunder, som peger på Sydbank, er et klart signal om, at kampagnen ”Danmarks Erhvervsbank” styrker vores omdømme og åbner døre for flere forretninger,” skriver Claus Peter Michelsen.

Image og uhjulpet kendskab vokser

Den årlige imagemåling, som Institut for Opinionsanalyse i september/oktober gennemførte i samarbejde med Berlingske, bringer flere gode nyheder for Sydbank.

I analysen, som 2.217 erhvervsledere har besvaret – heraf næsten halvdelen adm. direktører – er Sydbank hoppet 24 pladser frem og ind i top 50.

Artiklen fortsætter under billedet.

Søren Hansen Reumert, kommunikations- og marketingdirektør, Sydbank.

Sydbank er dermed en af de virksomheder, der har overrasket i årets analyse, lyder vurderingen fra IFO.

”Sydbank er intet mindre end en af årets højdespringere med undersøgelsens tredjestørste vækst i den samlede imageplacering. Kun overgået af Bang & Olufsen og Danske Spil,” siger partner, Keld Holmgaard fra Institut for Opinionsanalyse, til Sydbanks hjemmeside.

Også Infomedias nulpunktsmåling er behagelig læsning, lyder det fra Sydbank.

Den fortæller bl.a., at det uhjulpne kendskab blandt beslutningstagere er vokset betragteligt. Men ambitionerne rækker til mere.

”Netop det uhjulpne kendskab er også et meget ambitiøst målepunkt i vores kommende tre-års-strategi offentliggjort i slutningen af oktober med vores kvartalsregnskab. Vi skal højere op på kendskabsbarometret – blandt dem, der bliver bedt om at nævne en bank,” siger Søren Hansen Reumert. 

Om Sydbank

–  Sydbank er Danmarks tredjestørste bank og har hovedsæde i Aabenraa
– Banken har cirka 2.300 medarbejdere og 55 filialer i hele Danmark
–  Hertil kommer tre filialer i Tyskland
– Bankens årsregnskab for 2020 viser et overskud i 2020 på 799 millioner kroner
– Sydbank har i 2020 købt Alm. Brand Bank
– Seneste kvartalsregnskab (Q3/2021) er fra 27. oktober og viser, at Sydbank kom ud med et plus på 368 millioner kroner
– Det er en stigning på 48 procent sammenlignet med samme periode i 2020.
Kilde: Sydbank og cvr.dk

Ser stort potentiale

Endelig viser den fjerde rapport, fra AudienceProject, at reklamekampagnen har haft en rigtig fin effekt blandt dem, der har set den. 

”Reklameerindringen er steget fra et meget lavt niveau til et højere niveau af genkendelighed. Blandt paneldeltagerne, som er erhvervskunder, der overvejer at skifte til Sydbank, ser vi en fremgang fra 13 til 38 procent. Altså tæt på en tredobling,” siger Søren Hansen Reumert.. 

Af samme årsag er banken i fuld gang med en masse andre aktiviteter for at styrke brandet på erhvervsfronten. 

Herunder seminarer for virksomheder med mange lærlinge, webinarer i forbindelse med det tyske valg og konferencer op til kommunalvalget 16. november. 

Og så er der taget hul på kampagnens fase to, der blandt andet handler om Tysklands-kompetencer og Trade Finance. Her køres med ”stort digitalt tryk” på landsdækkende medier, sociale medier og digitale bannere i fem lufthavne.

Sydbank oplyser ikke kampagnebudgetter, men Søren Hansen Reumert har tidligere sagt til Markedsføring, at der med den omtalte kampagne er tale om “et betydeligt millionbeløb.”

Se alle de hidtil producerede film her – og to af de nyeste herunder.

De to nyeste film er en kort version om østjyske P. Olesen & Sønner A/S , der stod bag nedrivningen af den gamle Carlsberg-silo, og en længere portrætfilm om Skechers i Esbjerg.