1.728 timers tv. Så meget tv om VM i Kvindehåndbold så algoritmen fra medieovervågnings-firmaet MediaCatch i december.

Målet var i real-time at undersøge, hvilke sponsorer der reelt fik mest eksponering på tv-skærmene under slutrunden. Både under kampene, i op- og nedtakter og i de nyhedsudsendelser og andre programmer, der handlede om slutrunden.

Undersøgelsen, der er den første af sin slags, ”har tracket 24/7 på fire kanaler live”, skriver CDO fra MediaCatch, Cæcilie Bach Kjærulf, i en mail til Markedsføring. MediaCatch er en ny tech-startup, der blandt andre har Henrik Juul med i investorkredsen.

”Fordi vi bruger kunstig intelligens, er det muligt at tracke eksponeringen ikke bare under kampene, men på hele fladen – fx i Sportsnyhederne, Go’ morgen Danmark og TV-avisen,” skriver hun.

”En af de ting, vores analyse viser, er, at selve kampene kun står for cirka halvdelen af sponsorernes eksponering. Den resterende eksponering kommer fra andre udsendelser. Fx står TV-avisen og TV2 Nyhederne for 12% af den samlede eksponering.”

De sponsorer, de konkret har målt på, er Sparekassen Kronjylland, Bring, KPK, Fynbo, Puma og Alm. Brand, der alle er sponsorer for det danske kvindehåndboldlandshold.

Så mange sekunder blev sponsorerne eksponeret

Sparekassen Kronjylland  33058
Bring  21279
Puma  11409
Fynbo  1757
Kpk  569
Alm. Brand  442

Hovedsponsor får mest eksponering

Og ikke overraskende – eller heldigvis, kunne man også sige – er det landsholdets hovedsponsor Sparekassen Kronjylland, der har fået mest eksponering, viser undersøgelsen.

”Det skyldes strategisk godt valgte placeringer af logoet, som sikrer, at logoet ofte er på skærmen både under og rundt om kampene. Fx at logoet, udover at være på maven af spillerne, også er i en mindre udgave på toppen af trøjen ved venstre kraveben, som er synligt, når spillerne bliver interviewet,” skriver Cæcilie Bach Kjærulf.

Konklusionen er overordnet ifølge MediaCatch, at det har markant betydning for eksponeringen, hvordan logoerne er placeret.

”Sponsorerne, som har fået meget eksponering, er dem som ikke bare er blevet vist meget i kampene, men også rundt om kampene. Det har utrolig meget at sige, hvilke placeringer dit logo har,” skriver hun og tilføjer, at udsendelser uden om kampene står for 50 procent af sponsorernes eksponering.

”Bannere og gulvreklamer giver meget eksponering i kampene. Det giver god mening, når man tænker på, hvordan en håndboldkamp bliver filmet. Hvis man derimod kigger på andre udsendelse, så er det i højere grad logoerne på spillerne, som giver mest eksponering. Det skyldes, at det ofte er highlights med nærbilleder og interviews, som vises her.”

Ikke kun eksponering tæller

Der var også stor forskel på de forskellige sponsorers eksponering.

”Forskellen er ret markant. Det er en mangedobling, hvis man sammenligner de sponsorer, som har fået mest eksponering, med dem, som har fået mindst,” skriver Cæcilie Bach Kjærulf.

Ifølge MediaCatch betyder det, at sponsorerne virkelig skal overveje strategisk, hvor meget de mener, logoplaceringerne er værd.

”Annoncører kan bruge den her viden, når de skal tage strategiske beslutninger omkring et sponsorat. Både i forhold til hvilke placeringer som skal prioriteres, men også til at vurdere om en logoplacering stemmer overens med eksponeringsværdien,” skriver Cæcilie Bach Kjærulf.

”Af gode grunde kender vi ikke beløbet for sponsoratet til denne slutrunde, men det gør annoncørerne. Det kunne være interessant at sammenligne den del, med eksponeringsværdien, som vi har tracket,” siger hun.

Et hovedsponsorat på en landsholdstrøje giver jo også en masse andre muligheder for at aktivere sig som brand og få omtale. Så er det her ikke et ufuldendt billede af, hvad de forskellige sponsorater egentlig er værd?

”Jo, det har du helt ret i. Et sponsorat er flere ting end at få dit logo vist. Men i de fleste sponsorater er du interesseret i, at flest muligt lægger mærke til dit sponsorat. Derfor er eksponering en vigtig del af det.”

MediaCatch’ bedste råd til sponsorer er, at de skal huske, at de ikke kun bliver eksponeret under kampene.

”Underkend ikke hvor meget eksponering, der ligger udover selve kampene, og sikre dig, at du også er synlig på den del. Det kunne fx være at få dit logo på toppen af trøjen, så det vises i interviews,” skriver Cæcilie Bach Kjærulf.