Tre bureauer får traditionen tro en ekstra, forsinket julegave, når den årlige udgave af MyImage Bureau offentliggøres: Titlen som de bureauer, der ifølge analysen har de mest tilfredse kunder i hver deres kategori.
Og i år er det inden for de tre respektive bureautyper henholdsvis Pong, Vertica og Hilmar & Høgsberg, der har fået de højeste ”karakterer” af deres kunder.
Altså andre navne end dem, der topper den samlede imageliste i analysen. Her var i år det &Co., Merkle og OMD, der løb med topplaceringerne.
Og der er ifølge adm. direktør Mogens Østergaard fra MyResearch, der står bag analysen, heller ikke nødvendigvis nogen sammenhæng.
Det siger Vertica
”Topplaceringen i kundetilfredshed betyder enormt meget for alle i Vertica. Vores flade organisation med selvledende teams betyder, at kunderne kommunikerer direkte med dem, som har fingrene i projektet, koden og designet. Vi er glade for, at kunderne sætter pris på denne samarbejdsform.”
Jeppe Hansen, CEO, Vertica.
”Image siger noget om, hvordan bureauet opfattes bredt blandt annoncørerne, så der behøver ikke være en sammenhæng mellem høj kundetilfredshed og godt image,” siger han til Markedsføring og tilføjer:
”Som regel er det dog de mindre bureauer, der opnår den højeste kundetilfredshed, dog med undtagelser.”
Kun egne kunder
I modsætning til selve hovedanalysen er det i forbindelse med kundetilfredsheds-målingen i MyImage Bureau kun de enkelte bureauers egne kunder, der bedømmer.
Det vil sige, at kun Pongs kunder vurderer Pong, og kun Verticas kunder vurderer Vertica osv.
Det siger Hilmar & Høgsberg
”Tilfredse kunder er altid fundamentet for vores forretning, og en førsteplads er med til at cementere vores unikke position i markedet. Den bekræfter os i, at vores fokus på seniorressourcer, tæt faglig dialog og høj service på både praktik og rådgivning skaber relationen og dermed tilfredshed hos vores kunder. Vi behandler ethvert budget med stor respekt og enhver forretning med indlevelse – så vi er selvfølgelig superstolte af, at det kan mærkes”.
Charlotte Brunskov, partner, Hilmar & Høgsberg
Mogens Østergaard forklarer:
”Vi måler ved hjælp af en fem-punktskala – meget tilfreds, tilfreds, hverken tilfreds eller utilfreds, utilfreds, meget utilfreds. Herefter beregner vi den gennemsnitlige kundetilfredshed og rangerer alle bureauer, der har minimum 10 kundebesvarelser.”
Og i år er det altså Pong, Vertica og Hilmar & Høgsbergs kunder, der erklærer sig mest tilfredse med deres bureaupartner.
Men selv om der ikke nødvendigvis er en direkte korrelation mellem image og kundetilfredshed, så siger Mogens Østergaard dog:
”Vi kan historisk se, at udviklingen i kundetilfredshed ofte kan ses som en forløber for de kommende års udvikling på image.”
Flere eksempler
Som eksempler fra de seneste år peger MyResearch-direktøren blandt andre på Boye & Spellerberg, der også lå i toppen på kundetilfredshed blandt reklamebureauerne i MyImage 2018.
Det siger Pong
”Vores kunder er grunden til at vi er her, så det er et dejligt skulderklap, når de fortæller at de er tilfredse med os. Pong blev skabt på troen om, at stærke kreative løsninger kommer gennem et tæt og ukompliceret samarbejde mellem brand og bureau, og det ser ud til at vi gør noget rigtigt, siden vi er blevet bedømt som #1 på kundetilfredshed, #1 på fleksibel & agil, og #2 på kreativ styrke. Men som de nye børn i klassen ligger der jo også et stort pres for at leve op til de fine resultater, og det vil vi gøre vores ypperste for at gøre.
Mette Hørdum, CEO, Pong.
Siden rykkede bureauet op fra nummer 28 til nummer 12 i imageanalysen og gentog i øvrigt kunststykket med at placere sig som det reklamebureau, der havde de mest tilfredse kunder, i MyImage Bureau 2021.
”Meget tilfredse kunder skaber word-of-mouth og dermed større præference. Det betyder, at man får et stærkere brand i markedet,” siger Mogens Østergaard.
Et andet eksempel er Manyone, der ligger på en samlet tredjeplads i dette års analyse.
Bureauet, der tidligere hed Think og Think Digital, var nummer et på kundetilfredshed i både 2017, 2019 og 2020 og har i perioden bevæget sig op fra en sjette til en tredjeplads i den samlede stilling.
Det samme med mediabureauet Orchestra, der topper på kundetilfredshed tre år i træk, fra 2017 til og med 2019, og som i perioden flyttede sig op fra nummer otte til nummer fire i 2019.
Seks års topplaceringer på kundetilfredshed (2022-2017)
2022
Reklamebureauer: Pong
Digitale bureauer: Vertica
Mediabureauer: Hilmar & Høgsberg
Om MyImage Bureau 2022
MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer
Undersøgelsen gennemføres i år for 14. år i træk
I 2022-analysen bedømmer 884 marketingansvarlige i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediabureauer.
Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.
Data er indsamlet online i uge 40-46 2021.
Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar.
Kilde: MyResearch
2021
Reklamebureauer: Boye & Spellerberg
Digitale bureauer: Frankly
Mediabureauer: Vizeum
2020
Reklamebureauer: Pravda
Digitale bureauer: Think
Mediabureauer: Havas
2019
Reklamebureauer: Mensch
Digitale bureauer: Think
Mediabureauer: Orchestra
2018
Reklamebureauer: Boye & Spellerberg
Digitale bureauer: Subsero
Mediabureauer: Orchestra
2017
Reklamebureauer: Another
Digitale bureauer: Think Digital
Mediabureauer: Orchestra