Calibrate blev stiftet i sommeren 2020 af Heinrich Thomsen med en udtalt ambition om et lave et ”uafhængigt, transparent, neutralt og ansvarligt” mediebureau, som blandt andet skulle sikre en mere nuanceret fordeling af de digitale marketingbudgetter, da han mener, at branchen generelt har et transparens-problem, som blandt andet går ud over annoncørerne.
Her halvandet af efter har Heinrich Thomsen, der tidligere har været CEO for m/Six og COO i Carat, al grund til at være tilfreds. For ikke nok med at Calibrate debuterer på en 10. plads på den samlede MyImage Bureau 2022 liste over mediebureauer, bureauet indfinder sig også i top tre i kategorien ’fleksible og agile’ og tager førstepladsen kategorien ’uvildige og transparente’.
Markedsføring har talt med Heinrich Thomsen om hvilke af Calibrates placeringer i årets MyImage Bureau 2022-analyse, han sætter mest pris på – og hvordan han vurderer udviklingen inden for transparens i branchen anno 2022.
Hvilken af Calibrates topplaceringer i MyImage Bureau 2022 betyder mest for dig?
”Jeg er vanvittig glad og stolt af alle tre top tre placeringer, og jeg havde ikke troet, vi kunne nå så langt på blot 16 måneder. Når det så er sagt, så er førstepladsen i kategorien ’uvildighed og transparens’ nok den, der varmer mest, da det har været den grundlæggende værdi og kernefortælling, da vi stiftede Calibrate. Vi ville give annoncørerne et mere gennemsigtigt alternativt til store dele af den etablerede mediebureaubranche”
”Jeg hæfter mig i øvrigt ved, at alle tre image-parametre, hvor vi ligger i top tre, er blandt de seks mest betydningsfulde valgkriterier hos annoncørerne,” siger Heinrich Thomsen.
Om MyImage Bureau 2022
MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer
Undersøgelsen gennemføres i år for 14. år i træk
I 2022-analysen bedømmer 884 marketingansvarlige i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.
Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.
Data er indsamlet online i uge 40-46 2021.
Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar.
Kilde: MyResearch
Selvom det at være uvildig og transparent er jeres grundlæggende værdi og kernefortælling, hvad er det så i konkret har gjort, siden annoncørerne har fået denne opfattelse af bureauet?
”Vi har over det sidste halvandet år holdt rigtig mange kundemøder, newbizz-møder og mediemøder, hvor uvildighed og transparens har været et af de store temaer. Vi har også gerne ville tage et aktivt ansvar for vores branche og udviklingen af den, og derfor gik vi sammen med Danske Annoncører, Markedsføring, Adform og Publisher Platformen, om at lave Transparens Barometer 2021 analysen, for at afdække transparensudfordringen i Danmark. Og selvfølgelig betyder det også meget, at vi ikke bare taler om det, men også udlever det 100 procent i vores daglige arbejde med vores kunder. Alt dette er jo nok med til, at vi bliver set som de mest uvildige og transparente bureau.”
Der har jo været løbende debat i branchen om transparens i forhold til media spend. Ser du nogen udvikling i branchen i forhold til transparens og uvildighed?
”Jeg syntes stadig, at branchen er præget af en stor transparensudfordring. Særligt i forhold til den økonomiske transparens, går udviklingen alt for langsomt. Den er vel reelt set gået i stå. Ideelt set bør 100 procent økonomisk transparens, i mine øjne, være noget som alle bureauer efterlever – og være en helt grundlæggende selvfølgelighed og forudsætning for ethvert samarbejde med en annoncør. Det scenarie er vi desværre langt fra på både det danske og globale bureaumarked. Men jeg mener bestemt, at der er et marked for bureauer, der ligesom os, går aktivt ud og beviser, at de er 100 procent uvildige og transparente i deres tilgang.”
Hvilke fordele får en dansk CMO eller marketingansvarlig i din optik ud af at opsøge mere uvildighed og transparens i deres mediebureau-samarbejde?
”Jeg mener, at en 100 procent uvildig og transparent tilgang vil være en fordel for alle annoncører – små som store – for det vil betyde, at annoncøren får en større effekt og værdi ud af sin marketing investering. Hvis ens mediebureau har en 100 procent økonomisk transparent tilgang og løsning, kan det hurtigt udmønte sig i, at man kan få 15-20 procent mere ud af sit digitale marketingbudget. Det viser både danske og globale analyser og revisionsrapporter.”
" I forhold til den økonomiske transparens, går udviklingen alt for langsomt. Den er vel reelt set gået i stå.Heinrich Thomsen, stifter og CEO, Calibrate
Hvis vi går tilbage til MyImage Bureau 2022 analysen. Hvilke fokusområder og ambitioner har I hos Calibrate i forhold til næste års analyse?
”Vi har jo nærmest kun lige startet vores bureaurejse, og vi er stadig ved at etablere vores position. Men vi skal arbejde på vores kendskab, der, som for alle nye bureauer, stadig er for lavt. Med et noget højere kendskab havde vores samlet placering rakt til en noget højere placering end den aktuelle 10. plads, da vores Brand position jo placerer os helt oppe som nummer 5 i markedet.”
Udover højere kendskab er der så nogle andre kategorier I vil fokusere på at rangere bedre i – eller skal I bare fastholde jeres positioner?
” Vi vil fokusere på at fastholde vores førerposition indenfor ”uvildighed og transparens” samt holde fast i vores top tre placeringer i ”strategisk stærke” og ”god forståelse for kundernes forretning”. Derudover synes vi selv, at vi har nogle af markeds skarpeste digitale kompetencer, så den fortælling skal vi også have bredt ud, så vi til næste år kan markere os i den kategori.”