Merkle blev oprindeligt stiftet som Magnetix i sommeren 2000. Siden salget til dentsu-gruppen i 2016, har det digitale bureau dog skiftet navn adskillige gange. Således er Merkle det fjerde navn, som bureauet har haft på blot seks år.

På trods af de mange navneskift har de forskellige iterationer af Merkle været det digitale bureau, der har haft det bedste image.

Det gør sig også gældende i den dugfriske udgave af analysen, der nu hedder MyImage Bureau, hvor 884 annoncører har bedømt 63 bureauer – heraf 24 digitale.

Afstanden ned til forfølgerne er gennem de senere år dog blevet indsnævret betydeligt. Og i år er den tæt på at være udvisket, idet nummer to, Impact, og nummer 3, Manyone, har halet gevaldigt ind. For ser man på index-tallene i 2022-analysen, så er det blot otte index-point, der adskiller de tre bureauer i toppen.

”Hvor der blandt de digitale bureauer tidligere har været en nærmest urokkelig image-konge, så kan man sige, at der nu nærmere er tale om et triumvirat,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der står bag MyImage Bureau.

Om MyImage Bureau 2022

MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer

Undersøgelsen gennemføres i år for 14. år i træk

I 2022-analysen bedømmer 884 marketingansvarlige i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.

Data er indsamlet online i uge 40-46 2021.

Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar.

Kilde: MyResearch

Markedsføring har talt med Jimmi Eriksen (JE) og Michael Chalmer (MC), der er henholdsvis CEO og CMO i Merkle, om den seneste førsteplads, navneskift nummer fire og det potentielle tab af den image-trone, som det digitale bureau har siddet tungt på i næsten et årti.

Hvordan har I det med dette års førsteplads på den samlede listen over mediebureauer i Danmark?

MC: ” Vi er superstolte af vores førsteplads – og vores generelt gode resultater i MyImage. Især fordi udmærkelsen ikke kommer fra en jury, men fra 884 marketingansvarlige. Så det her er markedets dom.”

JE: ”…Og når det er sagt, så må vi også indrømme, at vi er en smule overraskede.”

Hvorfor er I overraskede?

JE: ”Det er vi fordi vi har haft tre navne på tre år, og vi ved at analysen vægter kendskab og awareness rigtig tungt. Og når man skifter navn, så mister man jo åbenlyst en del kendskab.”

MC: ”Så på den baggrund er vi både stolte og ydmyge – men vi er også overraskede.”

Mogens Østergaard der har lavet rapporten, udtaler at, I er ved at blive indhentet af Manyone og Impact. Er navneskiftet den eneste grund til, at I er ved at blive indhentet, eller ser I andre grunde til det?

JE: ”I år har man i analysen ni imageparametre, og på otte af disse parametre går vi markant frem i forhold til sidste år. Og på det sidste parameter holder vi den samme vurdering, som vi fik sidste år. Så helt lavpraktisk kan man sige, at alle vores kunder er mere positive i deres vurdering af vores kompetencer. Så derfor ser vi det ikke som et udtryk for, at vi er ved at blive indhentet, men nok mere et udtryk for, at vi har tabt noget terræn på kendskab, fordi vi igen valgte at skifte navn.”

MC: ”Faktisk har vi skiftet navn fire gange på seks år. Jeg husker ikke, at der er nogen anden virksomhed, der har skiftet brand mange gange, der stadig har kunne klare sig så godt i forhold til kendskab. Stort set alle andre har oplevet markante fald undervejs, når de har skiftet navn. At slå kendskabet til os fast har været en stor udfordring, men vi synes, og det bakker analysen jo op om, at vi er kommet igennem navneskiftet med mere end skindet på næsen.”

Er der en kategori I er særligt glade for, at I er vurderet til at have performet bedre i ift. 2021?

JE: ”Det er jo helt klart, at et af vores store fokusområder er e-commerce og strategi. ’Gode til e-commerce’ er faktisk en helt ny kategori, og den er vi rigtig tilfreds med, at vi vurderes højt i. Og så har vi lavet et stort spring i kategorien ’strategisk stærke’ – hvilket vi er enormt stolte af. Det er ikke fordi gode placeringer i de andre kategorier ikke er interessante for os, men de gode placeringer i de førnævnte kategorier, synes vi, giver et godt bilede af, at vi rammer den position i markedet, vi ønsker.”

Nu lavede I jo en tv-kampagne, der kørte på TV2, i det forgangne år. At I fastholder jeres første plads på den overordnede top-10, et bevis på at den har haft den ønskede effekt i forhold til at slå jeres nye navn fast?

JE: ”Det er jo svært at sige 1:1, fordi vi også har haft en række andre kendskabsøgende aktiviteter. Men vi tror da bestemt på, at det har været med til at cementere os som brand.”

MC: ”Og i den afrapportering vi har fået fra tv-kampagnen, kan vi over hele linjen se, at både hjulpet og uhjulpet kendskab er steget.”

JE: ”Men tv-kampagnen var faktisk mere en positionerings-kampagne, end det var en awareness-kampagne. Det er jo ikke spots, hvor vi står og råber: ”Merkle!”, I højere grad havde de fokus på at fortælle, hvordan vi gerne vil arbejde sammen med vores kunder. Så det var først og fremmest en positioneringsøvelse, men derudover er det interessant, at den også har vist sig at have god effekt awareness-mæssigt.”

Hvad skal I gøre i 2022, hvis jeres konkurrenter ikke skal indhente jer – så I ikke får jeres 10. førsteplads i træk i analysen?

JE: ”Ærlig talt så skeler vi ikke så meget til vores konkurrenter. Vi holder i stedet fokus på, hvordan vi kan udvikle vores forretning positivt i forhold til samarbejdet med vores kunder.”

MC: ”Ja, vi vil fortsætte med at gøre det, som vi gør godt – og fokusere på vores forretning, kunder og gode løsninger. At vi forhåbentlig snart kommer fri af corona gør også, at aktiviteter, som har ligget stille, kan blive sat i gang igen. Men så længe vi er foran, og fortsat kører hurtigt, så kigger vi ikke ret meget i bakspejlet.”