For et år siden måtte Hjaltelin Stahl for første gang i fem år aflevere MyImage-titlen som annoncørernes ubestridte image-darling til &Co.
Nu er MyImage Bureau 2022-analysen på gaden, og de nye tal afslører, at &Co. fastholder topplaceringen.
Endda med et større forspring til Hjaltelin Stahl end sidste år, hvor der nærmest skulle målfoto til for at kåre vinderen.
Den samlede ranking i MyImage Bureau baserer sig på analysens Brand Power Index – en kombination af kvalitative og kvantitative parametre – og hvor kun et enkelt index-point sidste år skilte nummer et og nummer to, så distancerer &Co. i år Hjaltelin Stahl med ni index-point.
Den tidligere så suveræne imagekonge blandt reklamebureauerne er set over en fireårig periode i det hele taget faldet en del tilbage i analysen, viser tallene.
”Det ser ud, som om bureauets brand siver,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der står bag MyImage Bureau.
”Et ret markant fald”
Hjaltelin Stahl blev i foråret 2019 solgt til et af de helt store globale konsulenthuse, Accenture, hvor man siden har været en del af den digitale bureau-enhed, Accenture Interactive.
Mogens Østergaard vil dog ikke spekulere i årsagssammenhænge.

”Jeg konstaterer blot, at tallene viser et ret markant fald. Til trods for, at Hjaltelin Stahl jo gennem årene har været meget aktive med at markedsføre sig selv,” siger han og peger på, at der også på de kvalitative parametre ses tilbagegang.
På udsagnet ”gode til at skabe resultater” må Hjaltelin Stahl således i år aflevere førstepladsen fra sidste år til &Co.
”På ”strategisk stærke” falder bureauet også en plads ned – og på ”kreativt stærke” ryger man helt ud af top fem,” siger Mogens Østergaard, der dog også fremhæver bureauets mangeårige styrke på ét særligt område.
”På udsagnet ”gode til at integrere kommunikation” er Hjaltelin Stahl nummer et – og har været det siden 2015.”
Kunde & Co rykker nærmere
På en samlet tredjeplads blandt reklamebureauerne ligger igen i år – for fjerde år i træk – Kunde & Co.
Men hvor det snart 30 år gamle bureau i 2021-analysen lå hele 26 index-point bagved Hjaltelin Stahl på Brand Power Index, så puster Kunde & Co nu Hjaltelin Stahl tungt i nakken.
Sidstnævntes forspring er i år således reduceret til bare fem point.
Ikke kun på grund af Hjaltelin Stahls dyk, men også fordi Kunde & Co selv har flyttet sig på især nogle af de kvalitative parametre.
Bureauet, der ligesom Hjaltelin Stahl er kendt for at bruge en del ressourcer på at markedsføre sig selv, rykker således blandt andet op fra femte- til tredjepladsen på udsagnet ”gode til at skabe resultater”.
”Kunde & Co rykker op fra nummer tre til nummer to på ”gode til at analysere og anvende data” – og så sidder bureauet igen i år – for 11 år i træk – på positionen ”strategisk stærke”. Kunde & Co kan nærmest siges at eje den position,” siger Mogens Østergaard.
Masser af opture
Flere bureauer flytter sig i årets analyse opad på listen i større eller mindre grad.
Det gælder blandt andre Advance, Nørgård Mikkelsen, Step, Twenty, Yellow Umwelt og Zupa.
Nørgård Mikkelsen, et af landets ældste reklamebureauer, rykker fra nummer 7 til nummer 4 og selv om det blot er tre pladser, så er det bemærkelsesværdigt, mener Mogens Østergaard.
”Nørgård Mikkelsen har i MyImage-sammenhæng været på en nærmest uafbrudt image-optur siden 2014, hvor man var nummer 25, og til i dag, hvor bureauet nu rykker ind i top fem. Det er ret enestående,” siger han.
" Pong ser ud til at være en spiller, der har både ambitioner og selvtillid.Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch
Zupa, der gennem årene har skiftet navn et par gange, har i de seneste fire år også flyttet sig godt og grundigt opad i MyImage-analysen.
Bureauet, som i de senere år har markeret sig i markedet med Zupa Zite, der etablerer og driver inhouse-bureauer hos annoncørerne – blandt andet hos Grundfos – er således siden 2019 gået fra en plads i bunden som nummer 30 til i dag en plads som nummer 10.
”Zupa ser ud til at være inde i en positiv udvikling. Vi ser også, at de rykker ind på en tredjeplads på det nye kvalitative udsagn i analysen ”fleksible og agile”. Det er et punkt, vi i stigende grad kan se, at annoncører vægter højt hos deres bureaupartnere,” siger Mogens Østergaard.
En højdespringer og to nye navne
Det vildeste samlede hop op i årets analyse står bureauet Step for.
Målt på Brand Power Index er der tale om en vækst på 72 procent i forhold til 2021, og i den samlede ranking rykker Step 10 pladser op – fra en 25. til en 15. plads.
”Step rykker frem på stort set alle parametre: Præference, kundetilfredshed og top 5-placeringer på flere kvalitative parametre, herunder en førsteplads på ”gode til forbrugerindsigt”. Så noget tyder på, at annoncørerne gerne vil lege med dem,” siger Mogens Østergaard.
To nye navne melder sig på listen over reklamebureauer, som annoncørerne har bedømt i analysen: To et halvt år gamle Pong og Drum Cph.
Og her gør især Pong en ”flot entré”, mener Mogens Østergaard.
Om MyImage Bureau 2022
MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer
Undersøgelsen gennemføres i år for 14. år i træk
I 2022-analysen bedømmer 884 marketingansvarlige i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.
Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.
Data er indsamlet online i uge 40-46 2021.
Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar.
Kilde: MyResearch
Bureauet rykker direkte ind på 18. pladsen foran navne som Pravda, Yellow Umwelt, Bates, Nord DDB og Orbit Red – og er sammen med &Co. med til at fortrænge Robert/Boisen & Like-minded fra positionen ”kreativt stærke”.
”Pong ser ud til at være en spiller, der har både ambitioner og selvtillid. Jeg hæfter mig ved høj kundetilfredshed, høj score på ”kreativt stærke” og på ”agile og fleksible”. Så det skal blive spændende at se, hvordan bureauet kommer til at performe i analysen fremover.”
Og en række nedture
Flere bureauer må også konstatere tilbagegang i årets analyse. Ned går det således i større eller mindre grad for blandt andre Envision, Marvelous, Nord DDB, Nordlid og Robert/Boisen & Like-minded.
Blandt de mere bemærkelsesværdig fald på listen er Robert/Boisen & Like-minded. Ikke fordi bureauet falder særlig meget – fra en fjerde- til en syvendeplads – men fordi, der er tale om et bureau, der gennem en lang årrække har markeret sig som landets mest kreative i analysen.
”Positionen som ”kreativt stærke” har Robert/Boisen & Like-minded siddet suverænt på siden 2012, så det springer naturligvis i øjnene, at man i år fortrænges af både & Co. og Pong,” siger Mogens Østergaard, der tilføjer:
”Men bureauet falder også tilbage på kendskab, pitch-præference og momentum. Og så placerer man sig ret lavt på ”agile og fleksible”, der som sagt ser ud til i stigende grad at veje tungt hos annoncørerne.”
Blandt de større fald bemærkes Marvelous, der går fra nummer 18 til nummer 25, og Nordlid, der siden er gået tilbage fra en 11. plads til en plads som nummer 17 i år.
Nordlid, der er en del af Bording-koncernen, tiltrækker sig især opmærksomhed, fordi man for et par år siden var oppe at banke på til top 5 i imageanalysen og markerede sig med prestigekunder som bl.a. DSB og Danske Spil.
Bureauet markerede sig også stærkt ved Danish Digital Awards 2019 med tre guld, en sølv og en bronze for netop disse kunder, men siden har der været mere stille omkring Nordlid.
”Det er svært at sige, hvad der gør sig gældende her. Nordlid falder lidt på kendskab og pitch-præference, men holder omvendt fast i to førstepladser på kvalitative udsagn. Mit bedste bud er, at manglende synlighed spiller en rolle,” siger Mogens Østergaard.
Top 10 – Reklamebureauer – samlet stilling (sidste års placering i parentes)
1. &Co. (1)
2. Hjaltelin Stahl (2)
3. Kunde & Co (3)
4. Nørgård Mikkelsen (7)
5. Advice (5)
6. Brandhouse/Subsero (9)
7. Robert/Boisen & Like-minded (4)
8. Uncle Grey (8)
9. Envision (6)
10. Zupa (14)
Top 3 – Reklamebureauer – kvalitative udsagn (sidste års placering i parentes)
(De kvalitative udsagn beregnes blandt dem, der minimum kender lidt til bureauet)
God forståelse for kundernes forretning
1. Marketsquare (1)
2. Advance (12)
3. Advice (7)
Gode til at skabe resultater
1. &Co. (2)
2. Hjaltelin Stahl (1)
3. Kunde & Co (5)
Strategisk stærke
1. Kunde & Co (1)
2. Advice (3)
3. Hjaltelin Stahl (2)
Gode til at integrere kommunikation
1. Hjaltelin Stahl (1)
2. &Co. (5)
3. Advice (3)
Kreativt stærke
1. &Co. (2)
2. Pong (ny)
3. Robert/Boisen & Like-minded (1)
Gode til at analysere og anvende data
1. Nordlid (1)
2. Kunde & Co (3)
3. Advice (5)
Gode digitale kompetencer
1. Nordlid (1)
2. Zupa (4)
3. Step (3)
Gode til forbrugerindsigt
1. Step (25)
2. & Co. (7)
3. Marketsquare (4)
Fleksible og agile (ny)
1. Pong
2. Step
3. Zupa