Langt flere danskere bruger TikTok. Det fastslår DR’s nye rapport om mediernes udvikling, Medieudviklingen 2021.

I 2020 brugte fem procent af danskerne dagligt TikTok. Men i 2021 var det tal steget til otte procent, viser rapporten.

Det gør også TikTok til det sociale medie, hvor udviklingen blandt danskernes SoMe-forbrug har været allerstørst det sidste år.

“Der er ikke sket store forskydninger i år ift. de enkelte sociale mediers størrelser, med undtagelse af TikTok, som også i 2021 har nydt stor opmærksomhed. 11 procent af alle danskere over 12 år har en profil på TikTok, otte procent bruger det hver dag, mens 15 procent af danskerne i et eller andet omfang har prøvet at bruge mediet,” skriver DR Medieforskning, der står bag rapporten.

“Tallene svarer rundt regnet til en relativ stigning på næsten 50 procent ift. 2020, og det er en vækst, som primært isoleres til de yngste brugere: 24 procent blandt de 12-29-årige bruger TikTok dagligt.”

Rapporten spår dog, at mediet også fremover vil vokse blandt ældre generationer.

“Tidligere har medier som Facebook og Snapchat også været medier, der primært blev benyttet af unge, hvorefter ældre generationer kom snigende. Det er ikke usandsynligt, at det samme bliver tilfældet for TikTok, da vi allerede nu kan spore tendenser til en øget opmærksomhed og brug blandt de voksne danskere,” lyder det i rapporten.

Den samlede liste over, hvilke sociale medier danskerne bruger mest til dagligt, ser således ud:

  1. Facebook: 66 procent
  2. Messenger: 47 procent
  3. Instagram: 32 procent
  4. YouTube: 26 procent
  5. Snapchat: 9 procent
  6. Twitter: 9 procent
  7. LinkedIn: 8 procent
  8. TikTok: 8 procent
  9. WhatsApp: 6 procent
  10. Reddit: 5 procent
  11. Pinterest: 4 procent
  12. Tinder: 2 procent