Du har en Master i kommunikation og medier. Hvordan er du landet i Gotcha?

”Jeg har villet bureaubranchen, siden jeg gik i 8. klasse. Jeg blev fascineret – og også lidt provokeret – af reklamer. Dengang var det jo mest TV-reklamer, men jeg blev opslugt af den magt og evne til at forføre og skubbe til menneskers adfærd, der lå i dem. Så meget faktisk, at jeg ringede til direktøren for et af Aalborgs største bureauer dengang og spurgte, om jeg måtte komme og stille nogle spørgsmål.”

“Det måtte jeg godt, og jeg spurgte ham: Hvad skal der til, for at jeg kan sidde her om x antal år? Hvilke kompetencer skal jeg have?”

Hvad svarede han?

”At jeg skulle tage denne her uddannelse på universitetet. Så det gjorde jeg. Jeg kom aldrig på dét bureau, men startede sjovt nok på den anden side af bordet. I marketingafdelingen hos Sanistål. Så kom finanskrisen, og jeg måtte videre i min karriere. Min chef mente ikke, jeg skulle bureauvejen. Men det skulle jeg, og der har jeg været siden. Først i Emaze, siden i SHRPA og nu siden 2016 i Gotcha. Så det er gået efter en ret lige snor, vil jeg sige.”

Du kickstartede en debat om pitchrunder på Markedsforing.dk for nylig. Hvorfor lige nu?

”Den debat kunne også lige så godt være taget op for ti år siden. Jeg gjorde det nu, fordi vi på Gotcha har gang i en intern revidering af, hvordan vi egentlig driver bureau. Vi har eksisteret siden 2016, men alle har forskellige ”arvestykker” med fra andre bureauer, så vi var nået til et punkt, hvor det var tid til at tænke mere grundlæggende over, hvorfor vi gør, som vi gør. Der er mange ting på dén dagsorden – pitches er en af dem.”

”For mig lægger pitchrunder i deres grundform op til, at man etablerer et kunde/leverandør-forhold – sådan lidt nostalgisk Mad Men-agtigt. Det er ikke tidssvarende, når man taler bureausamarbejde i dag, og ingen vinder ved det. Det kan godt være, nogle bureauer trives med det, men det er ikke et argument for at fortsætte. Det er et levn fra fortiden, vi skal gøre op med.”

" Jeg kan ikke sige, at vi aldrig kommer til at være med i pitches igen, for de forsvinder jo ikke overnight. Men jeg kan garantere, at vi kommer til at forholde os kritisk til hver en præmis, der står i udbuddet.”
Heidi Lüdeking, Brand Director og partner i Gotcha

Hvad tænker du om de reaktioner, der er kommet på dit opråb til branchen?

”Jeg synes, dynamikken er fantastisk, og det er fedt, at der er så mange følelser i det. Det var det, jeg ville: At få nuanceret problematikken og set den fra forskellige perspektiver. Det er en supergod debat, og jeg får stadig beskeder fra folk i branchen, der gerne vil være med til at tage den videre – også fra folk, der er uenige. Og jeg vil gerne have endnu flere synspunkter på banen. Det ville da være sindssygt ærgerligt, hvis der sad nogen derude og tænkte ’nå, men det er jo præmissen. Det er jo sådan, det er’. Vel er det da ej. Hvis man tænker sådan, ændrer man aldrig noget.”

”Og ja, så kommer der da også ind imellem nogle lidt mærkelige reaktioner. I forbindelse med mit indlæg på markedsforing.dk om pitches valgte enkelte at bruge ord som ’tudekiks’ og ’grædekoneri’ i deres kommentarer til mig. Det synes jeg faktisk ikke er hverken konstruktivt eller reflekteret i en faglig debat. Men det kan jeg såmænd godt abstrahere fra.”

Hvad er den værste pitch-oplevelse, du har haft?

”Dem allesammen. Også dem, jeg har vundet. Fordi formen negligerer værdien af det tætte samarbejde. En bureaukonkurrence løfter jo ikke produkt og brand. Det gør samarbejdet. I dag kommer kvaliteten i løsningerne, når vi får den dybe indsigt i hinanden – og når vi anerkender, at der er kreativitet på begge sider af bordet. Det er jo heller ikke sådan mere, at bureauet kommer og siger ’tadaaa’, og så sidder kunden på den anden side af bordet og er blown away. Det er lidt gammeldags, ikke?”

”Jeg kan ikke sige, at vi aldrig kommer til at være med i pitches igen, for de forsvinder jo ikke overnight. Men jeg kan garantere, at vi kommer til at forholde os kritisk til hver en præmis, der står i udbuddet.”

Hvad synes du selv er dine stærke sider?

”At jeg er en god menneskekender og god til at skabe relationer. Og så tillader jeg mig at tro, at både medarbejdere og kunder ser mig som en, der har ben i næsen, er empatisk, jordnær, omgængelig – og målrettet.”

Og dine svage?

”At jeg kan være meget bevidst om folk omkring mig. Optaget af, at andre har det godt. Jeg har nok et pleaser-gen. På den måde har det at åbne pitchdebatten været lidt grænseoverskridende for mig, fordi jeg godt kan blive lidt utilpas, hvis folk ikke kan lide mig. Og så kan jeg nok også være lige lovlig detaljeorienteret. Jeg har svært ved at sige, at nu er vi færdige, nu bliver det ikke bedre. Det kan godt være en hæmsko.”

Hvad betyder mest for dig, når du går på arbejde?

”At det først er helt godt, når vi ikke føler, at vi går på arbejde. Selvfølgelig har vi også stressede perioder, men det er ret vigtigt for os, at folk har det godt. Vi har fleksible rammer, og vi har både børn og hunde på kontoret i ny og næ. Det er vigtigt, at dagen giver energi og ikke dræner. Du skal være fyldt op, når du kommer hjem, fordi du har lavet nogle fede ting, rykket nogle kunder og turdet tage nogle chancer.”