Den danskfødte bank-udfordrer, Lunar, tager nye og nordiske skridt på marketingfronten.

Senest har man ansat Will Rust som ny Head of Brand og valgt det svenske NoA-bureau Åkestam Holst som samarbejdspartner på en ny brand-kampagne.

Og ifølge Signe Valeur Bodholt, CMO, Lunar, er man ved at skabe ”en nye måde at arbejde med bureauer og kreative kræfter på.”

– Vi bygger et in-house brand-team, der skal give os både konsistens og erfaring. Men samtidig eksekvere hurtigt og arbejde effektivt, siger hun i en pressemeddelelse fra banken og tilføjer:

– Samtidig vil vi gerne indgå i nye partnerskaber med blandt andet bureauer, der ud fra tydelige briefs skal hjælpe os med at eksekvere på større kampagner, som alle kan være stolte af.

Blev rigtig bank i 2020

Lunar blev grundlagt i 2015 af iværksætteren Ken Villum Klausen som en 100 procent digital, app-drevet bank.

Dengang var navnet Lunar Way og målet var – dengang med Nykredit som partnerbank – at disrupte den traditionelle banksektor.

I august 2019 fik man imidlertid egen banklicens fra Finanstilsynet, hvorefter Lunar Way blev til Lunar.

Det blev markeret i efteråret 2019 med en kampagne, skabt i samarbejde med Advice.

Selve lanceringen var planlagt til marts 2020, men så kom corona-pandemien, hvilket gav anledning til at tænke ud af boksen på marketingfronten og blandt andet gå på TV og radio.

Siden, i efteråret 2020, oprettede man Lunar Business, en erhvervsbank rettet mod enkeltmandsvirksomheder. Og nu sættes altså fokus så på nordisk vækst.

”Enormt potentiale i Norden”

Lunars nye Head of Brand, Will Rust, kom til i slutningen af 2020 fra en stilling som Global Director, Brand Design, hos smykke-koncernen Pandora.

Før det var han gennem 15 år hos Ogilvy, senest som Executive Creative Director, og han siger: 

– Lunar har fortsat et enormt potentiale i Norden både som en udfordrerbank og som et brand, der skal udfordre. Vi har et fantastisk produkt, og nu er det tid til at skabe et fantastisk brand.

Til at bidrage til den første brand-kampagne i 2021 er Lunar gået sammen med Åkestam Holst. 

Kampagnen rammer markederne i Danmark, Sverige og Norge i løbet af februar, og hos det svenske bureau er man ”mere end begejstrede for muligheden for at arbejde sammen med Lunar.”

Jesper Ander, Client Director, Åkestam Holst, siger:

– Banksektoren har brug for nye liv, og det gælder også på marketingsiden. Det er en oplagt mulighed for Åkestam Holst at hjælpe Lunar med at accelerere skiftet til en moderne bank.

Lunar har i dag over 200.000 kunder i Norden både privat og erhverv og over 200 ansatte på kontorer i Aarhus, København, Stockholm og Oslo.