En perlerække af store brands har lavet samarbejder med Mattel-koncernen i forbindelse med den nye Barbie films verdenstogt.
Nogle af dem, kan du læse om her, hvor danske kreative vurderer Barbie-kampagnens marketingstunts.
Og så er der alle de brands, der har redet med på den pink succes-bølge i kølvandet på Barbie-filmen. Et af dem er den danske start-up Birdie (tidligere Canairi, red.), som i anledning af Barbie-filmen har lanceret en pink special edition på 500 eksemplarer.

Det var dog ikke medstifter Hans Augustenborgs egen idé, men han blev hurtigt overtalt, da den kreative freelancer Maria Damgaard Jensen ringede til ham og foreslog farveskiftet.
”Så jeg skal være ærlig og sige, at det ikke var strategien, der affødte idéen, men idéen der kom først – og så fik vi det til at hænge sammen bagefter,” siger han.
Ifølge Hans Augustenborg så man Barbie-muligheden som ”en lavthængende frugt, der gav mulighed for at hijacke en dagsorden”.
”Det er ikke, fordi jeg vil påstå, at vores idé er super genial, men vi så det som en måde, hvorpå vi kunne skabe en mulighed for at nå en ny målgruppe,” siger han.

Hans Augustenborg fortæller, at posts om lanceringen af den pink Birdie har genereret 100.000 organiske visninger på tværs af LinkedIn, Instagram og Facebook, og at salget af indeklimamåleren er steget i juli i forhold til månederne før.
”Og det selvom sommeren ellers normalt er lidt sløj, når man arbejder med indeklima.”
Hvad har I gjort jer af tanker i forhold til copyright ift. Barbie-brandet?
”Det har da lige været oppe at vende, og vi har da også helt bevidst ikke skrevet Barbie nogle steder. Vi har skrevet Birdie med en fond, som ligner Barbie-fonden, men som er en open source Adobe-fond, som vi har rettighed til at bruge.”
Kan du ikke få en dårlig smag i munden over at ’piggybacke’ på et andet brand uden aftale?
”Hvis jeg var Barbie, så ville jeg se på det positivt, for det hele er jo bare med til at skabe flere samtaler, som på en eller anden måde eksponerer folk for deres produkt. Og hvis man sender os et billede af sine Barbie biografbilletter, så får man prisen på disse reduceret i indkøbsprisen, så på den måde opfordrer vi jo folk til at gå ind og se filmene og bidrage til samtalen.”