Betyder det noget for annoncørerne, om deres mediebureau opfører sig bæredygtigt og klimavenligt i hverdagen?
Eller om deres reklamebureau udelukkende har (hvide) mænd ansat i den kreative afdeling?
Ifølge analysen MyImage Bureau 2023 er svaret nej. Faktisk mener kun henholdsvis 8 og 6 procent af de 966 respondenter i analysen, at disse forhold har ’meget stor betydning’.
Men det kommer stille og roligt til at ændre sig, lyder vurderingen fra to brancheprofiler, Markedsføring har talt med – og man kan lige så godt forberede sig, siger de.
Mads Strib Sørensen, CMO i Sydbank: ”Bæredygtighed og diversitet skal være i orden”
Har det betydning for jer, om jeres bureaupartnere agerer bæredygtigt og miljøbevidst?
”Nu er det noget tid siden, vi har været ude at vælge et nyt bureau, men ja: Når vi skal ud at gøre det igen, så er det helt klart noget, som vi vil have med i udvælgelsesprocessen. Der er stadigvæk ting, som står foran i køen, når vi skal vælge en bureaupartner, for først og fremmest skal de jo kunne levere på det behov, vi har rent forretningsmæssigt. Det er stadig det vigtigste, og det tror jeg også, det vil være i fremtiden. Men der er ikke nogen tvivl om, at både bæredygtighed og diversitet også skal være i orden. Det forventer vi af os selv, og det vil vi også forvente af vores samarbejdspartnere fremover.”
Hvordan tror du, I vil komme til at arbejde med det rent konkret?
”Jeg er ikke sikker på, vi decideret kommer til at stille krav, men jeg tror helt sikkert, det i en eller anden form vil komme med på en tjekliste. Sådan en har man som regel, når man går ud og kigger efter nye bureauer, og der tror jeg, det vil komme med. At man simpelthen vil spørge ind til, hvor bureauerne står i forhold til diversitet og bæredygtighed i deres egen forretning. Langt hen ad vejen er det dem selv, der kan pege på, hvor de kan gøre den største forskel i forhold til disse ting, men vi vil komme til at interessere os for, hvordan de forholder sig til det, og hvad de gør.”
" Når annoncørerne for alvor begynder at evaluere hele livscykluspåvirkningen af deres produkter og tjenester, inklusive deres samarbejdspartneres, så bliver det en hygiejnefaktor.Farah Dib, medstifter og kreativ direktør, Twenty
Tror du det vil kunne blive afgørende for, om I vælger det ene bureau frem for det andet?
”Det er svært at sige. Jeg tror, der kommer til at gå noget tid, før man kommer ud over det med, at man først og fremmest kigger efter det forretningsmæssige. Altså, hvad kan de levere? Forstår de vores forretning? Er der en kemi med dem, man skal arbejde sammen med? Men står man i en situation, hvor disse ting er fuldstændig lige, jamen, så kunne jeg da sagtens forestille mig, at det var noget, man ville kigge på. Helt personligt tror jeg i hvert fald, at diversitet er rigtig vigtigt. Hvis vi havner i en situation, hvor alle sidder og er helt ens og har de samme holdninger, så bliver vi ikke udfordret ret meget, og det er ofte det, vi har brug for, når vi går til en ekstern samarbejdspartner.”
Farah Dib, medstifter og kreativ direktør i Twenty: ”Der er lang vej igen”
”Helt overordnet overrasker det mig ikke, at diversitet og bæredygtighed ikke ligger øverst på listen, når annoncørerne kigger på relationerne til deres bureauer. Det handler om kontekst, når man skal pege på, hvad der er vigtigst og hvorfor. Hos Twenty er det vores erfaring, at bæredygtighed er på agendaen hos stort set alle vores kunder. Det er et emne, der ligger højt på listen over strategiske udfordringer og er på ingen måde nedprioriteret.”
”Men når det er sagt, så tror jeg, mange annoncører ønsker sig strategiske rådgivere, der kan hjælpe dem selv igennem den enorme forandring, der ligger i disse emner. Det er det, annoncørerne først og fremmest scanner deres bureauer og andre rådgivere for. Og der er bæredygtighed og diversitet kun to udfordringer blandt mange, som de forventer deres bureauer kan hjælpe dem med. Så lige nu vægter annoncørerne de resultater, de får ud af vores rådgivning, højere end den bæredygtighed og diversitet, vi som bureauer selv efterlever.”
Artiklen fortsætter under skemaet.

”Men det kommer snart til at ændre sig. I dag bliver selv ikke store virksomheder holdt ansvarlige for deres resultater på bæredygtighed eller mangfoldighed. Og da slet ikke bureauer. Men når annoncørerne for alvor begynder at evaluere hele livscykluspåvirkningen af deres produkter og tjenester, inklusive deres samarbejdspartneres, så bliver det en hygiejnefaktor.”
”Når det gælder diversitet, så er fordelene ved at arbejde med mennesker med forskellig baggrund ikke altid soleklar for alle. Som udgangspunkt kan det virke sekundært som valgkriterium sammenlignet med strategisk styrke og evnen til at transformere indsigter til handlinger.”
”Men hos Twenty tror vi på – og derfor tror jeg også, at vi scorer højt på dette i MyImage – at det netop er i evnen til at oversætte strategi til kreativ kommunikation, at mangfoldighedens magt demonstreres. Det kan jo være svært at sætte tal på. Også fordi kundesiden ofte mangler mangfoldige teams, der kan briefe, lede og evaluere deres kreative bureauers arbejde.”
”Så for mig viser det bare, at der er lang vej igen, før vi har fået skabt en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Og vist, hvor stor en indflydelse, det har på forretningsresultaterne. Data er derude, men sommetider skal man se det for at tro på det.”