Det kan give bonus i reklame- og marketing, hvis du som ung har taget et eller flere sabbatår. Her kan du nemlig få mere erfaring, lære at stå på egne ben – og blive klogere på andre mennesker. Sådan lyder det fra flere brancheprofiler til Markedsføring, efter Dansk Industri har opfordret unge til at tage færre sabbatår. 

”Jeg synes personligt, at det ofte virker som et stort plus med den bredere erfaring. Det har lidt en aura af at “have fundet sit kald”,” skriver Sebastian Jensen, kreativ direktør i Publicis Creative, Danmark, til Markedsføring, og tilføjer: 

”Når det gælder kreative kandidater, er en af de primære uddannelser – Kreativ Kommunikation på DMJX – jo kendetegnet ved, at mange af de studerende har prøvet noget, eller ligefrem lidt af hvert, før de starter.” 

Det er Clara Prior-Knock, der er kreativ direktør hos Uncle Grey, enig i. 

”Store beslutninger skal bruge lang betænkningstid, så jeg er stor fortaler for flere sabbatår. Reklamebranchen, og specielt den kreative disciplin, har de færreste opdaget lige efter gymnasiet. Og jeg tror vi ville gå glip af rigtig mange talenter,” skriver hun til Markedsføring.

Clara Prior-Knock fortæller, at hun selv fandt sin retning efter flere sabbatår – og uden dem ”var jeg nok blevet en middelmådig arkitekt,” lyder det fra hende. 

”Man tager det, man kender fra sine omgivelser, hvis man ikke kender sig selv. Og det tager nogle gange mere end otte måneders arbejde på en café og noget backpacking i Østen at blive klogere på sig selv, og hvad man er god til. Når man så er blevet klogere på sig selv, bliver man klogere på andre – og det er en af de vigtigste egenskaber i vores branche,” skriver hun. 

Åbner nye døre

En anden fra branchen, der selv har gjort brug af sabbatår, er Malene Hold, Head of TikTok hos bureauet Kubbco. Og de år, som hun har brugt på at arbejde med TikTok og sociale medier, har hun oplevet som afgørende for, at hun om lidt starter på sin drømmeuddannelse på New York University, hvor hun skal læse en Master of Science i Integrated Marketing. 

”Jeg tog et sabbatår mellem min HHX og CBS-bachelor, samt har taget endnu et sabbatår mellem min bachelor og kandidat på New York University (NYU), som jeg starter på her til september. Jeg er ret sikker på, at jeg ikke var kommet ind på NYU uden min arbejdserfaring,” skriver hun. 

Line Beierholm Skydsgaard, der er content creator og social media manager hos Lederne, har kun oplevet positive reaktioner fra potentielle arbejdsgivere på, at hun også har taget flere sabbatår. 

”Jeg tog fire sabbatår, hvor jeg rejste rundt i verden, før jeg begyndte at læse. Hvis snakken er faldet på det til jobsamtaler, har jeg kun fået positive reaktioner – jeg har faktisk indtryk af, at det er blevet set som et plus,” skriver hun. 

En branche, der har brug for menneskelig indsigt

Direktør i brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation, Charlie Stjerneklar, mener, at netop reklame- og bureau-verdenen er et sted, hvor sabbatår generelt kan være et plus i bogen. 

”Personligt tror jeg på, at man ikke bliver dårligere af at prøve livet lidt af, inden man sætter sig på skolebænken,” skriver han. 

”Også for kommende arbejdsgivere er der en fordel i, at alle ikke kommer med samme baggrund og erfaring. Heldigvis er vores branche præget af en stor forskellighed og mange skæve indgange. Måske er det også derfor, vi har nogle af de bedste bureauer i verden i Danmark,” skriver han til Markedsføring. 

Det bakker Mette Hørdum, der er adm. direktør i det kreative bureau Pong, op om. 

”I min optik beror god reklame og kommunikation på en stor menneskelig indsigt, stærk intuition og nysgerrighed og ikke mindst viden om den verden, vi lever i,” lyder det fra Mette Hørdum.  

”Det mener jeg i høj grad, man kan udvikle gennem sabbatår ude i den virkelige verden. Og jeg er sikker på, at de perspektiver, man tager med fra sine sabbatår ind på skolebænken – og i reklamebranchen – kun vil forstærke kvaliteten af den uddannelse, man går i gang med,” siger hun og konkluderer:  

”Så fuld støtte til flere sabbatår herfra.”