Havde Alexander Vissing ikke taget to år på ski, da han blev færdig med gymnasiet, er det langt fra sikkert, han var havnet i reklame- og marketingbranchen. 

Han var nemlig ikke sikker på meget andet, end at han var vild med at stå på ski, da han i 2009 drog ud på sabbatår. Men de to år, hvor han ikke var på skolebænken, blev en sand legeplads for ham, hvor han lavede videoer, tog billeder, skrev artikler og lavede kommercielle samarbejder via en blog han havde på skiwebsitet Riders.dk. 

”Jeg havde en stor passion for skiløb, og det eneste, jeg vidste, var, at jeg skulle stå på ski efter gymnasiet. Det var ikke den faglige læring, der trak i mig dengang,” siger Alexander Vissing. 

”Men det var en meget visuel sport, og derfor var jeg naturligt interesseret i at dokumentere min tid på ski. Det fik jeg chancen for på Riders.dk, hvor jeg skrev og tog billeder. Jeg arbejdede også med events og brandede partnerskaber. Det var lidt tilfældigt, men det blev en sandkasse og en legeplads for mig,” siger han. 

Fandt sin retning

Der har den seneste uge været stor debat om, hvorvidt unge bør tage færre sabbatår. Ifølge Dansk Industri koster det samfundet milliarder årligt, at unge tager flere sabbatår, har organisationen sagt til DR.

Men det skal de unge ikke spekulere så meget på, mener Alexander Vissing. 

”Hvad der er vigtigt for individet, og hvordan du udvikler læring og kompetencer, er noget helt andet end den store udregning om statskassen. Det kan ikke direkte sammenlignes,” siger han. 

”Det er relativt få gange, at du i livet får en mulighed for at reflektere og eksperimentere på den måde, som du kan gøre i et sabbatår, hvor du ikke er groet fast i en retning. Det er ikke noget, du skal være bekymret for, og passer det til dig, så udnyt det. Hvis det kan hjælpe dig med at finde en retning i livet, er det godt,” siger han. 

Netop det var, hvad sabbatåret hjalp Alexander Vissing med. 

”Jeg vidste ikke, præcis hvilken retning jeg skulle gå i. Det var i de år, at lysten til at producere, skrive og lave lækkert indhold formede sig. Det opdagede jeg i de år, og det havde jeg ikke vidst uden,” siger han. 

Sikrede job hos Red Bull

Erfaringerne og netværket fra tiden som ski-skribent var også efterfølgende afgørende for, at Alexander Vissing som polit-studerende kunne lande et kreativt drømmestudiejob hos Red Bull. 

”Jeg fik ret hurtigt et studiejob hos Red Bull, hvor jeg endte med at arbejde med branding og marketing i knap seks år, da jeg startede på studiet. Red Bull har altid haft meget fokus på sport, herunder ski, så jeg havde en klar styrke og et link til brandet,” siger Alexander Vissing. 

Sidenhen var netværket fra skitiden også med til at sikre ham hans første job på bureau-siden af branchen. 

”Mine to sabbatår gav mig et stort netværk,” siger han. 

”Og da jeg gerne ville arbejde med flere brands og kunder i bureauverdenen, endte det med, at jeg kendte en partner i et bureau fra min tid på ski. Det blev en indgang til en tilfældig snak om, at jeg ville stoppe i Red Bull, og på den måde forærede det mig næsten jobsamtalen.” 

Kom derud

Derfor er Alexander Vissing, der i dag er selvstændig med sit eget bureau, Steglich-P. & Peetz-Schou, også enormt taknemmelig over, at hans yngre jeg famlede af sted på ski. 

”Det fundament, jeg fik, har været udslagsgivende for, at jeg i dag har udviklet nogle stærke kompetencer og et stort netværk. Jeg blev fagligt dygtigere uden at putte det i alt for teoretiske rammer. Og jeg kunne også godt mærke på skolebænken, at jeg havde en større ballast end andre, fordi jeg havde stor erfaring med at levere et produkt, få feedback og generelt vidste mere om, hvordan arbejdsmarkedet hang sammen.” 

Derfor har han også en klar opfordring til unge, der er usikre på, om de skal tage et sabbatår eller komme hurtigt videre i uddannelsessystemet:  

”I den kreative branche skal man ikke underkende, hvor vigtigt det er at have mulighed for at løfte sig selv op i helikopteren, eksperimentere og lege. Det er ikke den rette vej for alle at gå slavisk igennem uddannelsessystemet. Et sabbatår kan være en mulighed for unge for at få en spilleplade, som de virkelig kan udnytte,” siger Alexander Vissing.