”Grundlæggende har vi begge to savnet hinandens kompetencer i de butikker, vi selv kører – og den spontane glæde, vi får ved at arbejde sammen.”
Sådan lyder der fra brancheveteranen Jakob Blom, der har stiftet bureauet Journey (JRNY, red.), som designer Mark Brunswicker nu bliver tilknyttet.
”Det er lidt et særsyn med en designer-kreativ direktør-konstellation, men vi ser det som et oplagt match, hvor vi på bedste vis kan supplere hinanden,” siger han.
Jakob Blom kalder Journey for et design- og kommunikationsbureau, der arbejder med æstetik som omdrejningspunkt
”Uanset om det er i strategien, designet eller historiefortællingen. Æstetikken bor i alle elementer og på alle platforme og udgangspunktet for tilgangen til enhver opgave, vi får.”
Bureau-samarbejde fødes på ferie
Jakob Blom har en lang branchekarriere bag sig og har været kreativ direktør og partner i blandt andet Grey, Bates, Anew, og senest Envision.
Udover sin nye gesjæft i Journey er Mark Brunswicker selvstændig designer i Brunswicker Studio på 18. år. Tidligere har han været designer på Grey og hedengangne Young&Rubicam i begyndelsen af 00’erne.
Sidstnævnte bureauer har Jakob Blom også arbejdet på – dog ikke på samme tid. Så selvom de to seniorprofiler har bevæget sig i samme cirkler i ca. 25 år, var det først via et tilfældigt møde på en rejse i september sidste år, at de fik øjnene op for hinanden og blev ”buddies”.
”Vi var inviteret til en fødselsdag i udlandet af en fælles ven, og så faldt vi i snak og fortalte lidt om, hvad hinanden gik og lavede og opdagede, at vi godt kunne lide hinandens ting – og humør og væsen. Og på vejen hjem fra ferien opstod tanken om, at vi måske skulle prøve at lave noget sammen,” fortæller Mark Brunswicker, der blandt andet har designs for Frama og Magasin på CV’et.
Hvad kan I kunne tilbyde kunderne, som andre ikke kan?
”Der er jo en del bureauer, som er dygtige til kommunikation. Men der er ikke rigtig nogen, der gør lige det, som vi gør, hvor vi løser et kommunikationsbehov med udgangspunkt i æstetik. Udgangspunktet kommer altså fra begge sider. Vi laver brandbuilding med æstetik og design med storytelling. Det halvgjorte er ikke vores speciale,” siger Jakob Blom.
Succeskriteriet: At have det godt
Den nye konstellation, der har til huse i ved Toldboden i København, vil, ifølge Jakob Blom, specialisere sig FMCG-kunder, som han har indgående erfaring med via sit tidligere bureau Allright Agency – og senere på Anew.
I forhold til hvad succeskriteriet for Journey er, siger Jakob Blom:
”Vi er jo i gang med at genopfinde en hel masse ting. Og vi vil også genopfinde os selv i form af den konstellation, vi har gået ind i. Men for mig handler det om at lave godt arbejde, være glad og have det godt.”
Den garvede reklamemand var kørt lidt træt i det store bureaukrati og al den interne politik, der ofte følger med ved at være leder i et stort bureau.
”Jeg er måske nok bare mere Lucky Luke på hesten-typen. I hvert fald der, hvor jeg er i mit liv nu. Jeg har erkendt, at jeg ikke er god til alenlange møder, endeløse timeregnskaber eller at bruge hele dagen på at finde fjorten kroner, der skal redegøres for på et Mastercard. Det er ikke sådan, jeg mener, man skal leve som et kreativt menneske,” siger han.
Business plus pleasure
Tanken med Journey er, ifølge Jakob Blom, at skræddersy det bedste hold til de enkelte opgaver gennem et stort netværk af freelancere, og han forventer ikke, at bureauet skal vokse sig stort i antal af faste medarbejdere.
Men er det ikke noget satset at lave et tæt bureau-samarbejde på basis af et helt nyt venskab?… Hvad nu hvis I opdager, at der er ting ved hinanden, som I ikke kan kapere?
”Man kan jo altid blive fucking uvenner, også selvom man har kendt hinanden i 20 år. Du kan ikke gardere mod, at nogen pludselig viser en side af sig selv, som man ikke anede fandtes – og det hele så kan gå skævt,” siger Jakob Blom og tilføjer:
“Men det er jo præmissen i alle livets forhold.”
¨Mark Brunswicker supplerer:
”Nu har vi jo været venner i et godt stykke tid, og brugt mange timer sammen. Og der har ikke været skyggen af et problem indtil nu. Vi forsøger også at give en anden frihed i det back office, vi har. Også i forhold til vores familier og de rytmer, vi har.”
De to bureaustiftere er enige om, at det også er vigtigt, at man kan have det hyggeligt sammen, også selvom man er på arbejde.
”Det er vigtigt for os, at vi også har tid til at snuppe en hotdog på Gothersgade og have snakke, der også bevæger sig i nogle andre luftlag end bare arbejde. Vi har virkelig et åndsfællesskab, hvor vi har lyst til at være sammen og er nysgerrig på hinanden – og hvordan vi hver især ser verden,” siger Jakob Blom.
Sammen – og hver for sig
Journey har allerede haft en række kunder som for eksempel Saxo Bank, Copenhagen Coffee Lab og Simply Chocolate. Næsten alle er kunder, som Jakob Blom arbejdet med tidligere.
Men selvom de to Journey-men nu arbejder sammen under samme navn en stor del af tiden, så arbejder de også videre hver for sig, hvis opgaven f.eks. er en ren designopgave eller kommunikationsløsning.
”Jeg vil fortsat have mine egne design kunder i Brunswicker Studio,” siger Mark Brunswicker.
”Ja, vores samarbejde i Journey betyder jo ikke, at vi ikke kan løse andre opgaver,” tilføjer Jakob Blom, der mener, at den fleksibilitet gavner alle parter – også kunderne.
”Vi vil jo ikke presse nogen til at tage et helt hold, hvis det er vores respektive kompetence, de er ude efter.”