Lakrids by Bülow er på et omvendelsestogt med en sort lakrids på banneret. Om 412 år og 292 dage skal 84 procent af verden elske Bülow-lakrids. Så ambitiøs er Lakrids by Bülows målsætning – i hvert fald i deres nye, humoristiske reklamefilm – og virksomheden vil gøre sit for, at det lykkes gennem kampagnen ‘Share It With A Hater’.

I en film med firmaets ansatte i hovedrollerne lancerer Bülow en hjemmeside, hvor man kan skrive sin adresse og få tilsendt lakrids, der kan deles med en hater. Kampagnen kickstartes den 12. Oktober. Peter Harton står bag filmen og &Co. har stået for den kreative strategi.

Planen er, at kampagnen skal leve i mange år og på sigt kan udbygges med flere historier, fortæller Sarah Maria Carl, der er marketingdirektør hos Lakrids by Bülow.

“I starten kommer den til at være digital drevet og leve på sociale medier. Primært på egne platforme, YouTube, Facebook og Instagram,” siger hun.

Absurd og ambitiøst

Kampagnen bliver distribueret globalt med størst fokus på lakridsfabrikantens kernemarkeder, der er Norden, Tyskland og Storbritannien. Og så længere ud i verden fra Østen til USA. 

“Vi kommer til at køre den i mere end 20 lande med varierende budgetter. Det er en global sampling, og vi er ved at skabe verdens største smagspanel,” siger Sarah Maria Carl.

Men, indrømmer marketingdirektøren, de er også ved at skabe verdens længste venteliste.

“Det er en utrolig ambitiøs mission. På kanten til det absurde, men det er derfor, at vi elsker det. Målet er at få verden til at elske lakrids.”

Af samme årsag, fortæller hun, åbnede Lakrids by Bülow sin flagship store i Dubai, fordi det ville give et vindue til alle nationaliteter. Det blev en af slikfabrikantens bedste butikker målt på omsætning.

Den nye kampagnefilm kommer i hælene på halvandet års rebranding af Lakrids by Bülow. En strateg, virksomheden søsatte, da den ”i stigende grad havde brug for at konkurrere på udtryk og pris på et voksende marked”, som Johan Bülow tidligere har sagt til Dansk Markedsføring.

“Vi har brugt lang tid på vores rebranding og arbejdet med det internt. Nu føler vi, at brandet kan stå distancen og komme ud i hele verden,” siger Sarah Maria Carl.

“Forhåbentlig kommer den nye kommunikationsplatform til at skabe tættere connection til vores forbrugere. Vi har gjort meget ud af at involvere dem, og samtidig bruger vi et glimt i øjet og selvironi, der ellers ikke har fyldt i vores kommunikation.” 

Skal ramme 100 millioner

Lakrids by Bülows målsætning er at nå ud med kommunikationen til 10 millioner mennesker i deres første push. Og 100 millioner inden for det første år.

“Det primære formål er ikke at øge salget, men at accelerere vores brand awareness globalt,” siger Sarah Maria Carl.

Og det er nogle lidt andre kræfter, de arbejder med i marketingafdelingen, end det var, da virksomheden tog sine spæde skridt.

“Da jeg startede var marketingbudgettet på tre millioner kroner, nu er det 30 millioner kroner. Jeg vil ikke sætte specifikke tal på i forhold til denne kampagne, men det er en betydelig del.”

Se videoen her: