”Der er jo sket en del hos os i det seneste halvandet år. Så alt taget i betragtning, synes jeg, resultatet er godkendt. Holdet står stærkt, og vi går frem på driften, det er de to vigtigste parametre.”
Sådan lyder det fra Brian Carlson, CEO i B2B-bureauet Klausen & Partners siden årsskiftet, da Markedsføring beder ham vurdere det netop aflagte regnskab.
Regnskabet dækker perioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2021, altså halvandet år. Et skifte, der hænger sammen med, at man fremover indretter sin regnskabsperiode efter den nye majoritetsejer, Pentia.
Og selv om bundlinjen falder markant sammenlignet med 2019 – hvor resultatet var påvirket af, at bureauets ejere dengang eftergav en gæld på godt 2,2 mio.kr., – så hæfter Brian Carlson sig mere ved, at man vokser på resultatet af den ordinære drift. Fra 586.000 kroner i 2019 til 1,3 millioner i 2020/21.
”Vi tjener penge og lander på den anden side af alle forandringerne med et rigtig fint resultat,” siger han og tilføjer:
”Man taler meget om, at man skal være omstillingsparat. Og det skal jeg lige love for, mine kollegaer har været. Jeg er helt ærligt stolt af vores hold.”
Nøgletal Klausen & Partners 20/21 (18 mdr.)
Bruttofortjeneste: 20,2 (15,7)
Driftsresultat: 1,3 (0,6)
Årets resultat: 0,9 (2,2*)
Egenkapital: 3,4 (2,8)
Gns. antal beskæftigede: 18 (21)
* Årets resultat i 2019 var påvirket af, at bureauets ejere dengang eftergav en gæld på godt 2,2 mio.kr., hvilket bogførtes som en ekstraordinær indtægt det år.
Beløb i mio.kr.
Beløb i parentes er for 2019
Kilde: cvr.dk og Klausen & Partners regnskab for 2020/21.
100 nye kollegaer
Det digitale konsulenthus Pentia købte aktiemajoriteten i det snart 20 år gamle B2B-bureau i august 2020.
Umiddelbart efter flyttede man fra adressen på Østerfælled Torv ud til Pentia på Islands Brygge.
Få måneder senere – i slutningen af december 2020 – meddelte bureauet, at den adm. direktør gennem 18 år, Hans-Henrik Søndersted-Olsen, gik af.
”Jeg skal ikke pive over covid, hjemsendelser og hybride arbejdspladser, for det har været ens for alle. Men vi har helt sikkert været ekstra udfordret af forandringer i form af opkøb, flytning og direktørskifte,” siger Brian Carlson og tilføjer:
”I forhold til Pentia, så var det selvfølgelig en stor omvæltning for folk. Men heldigvis var upsiden ret tydelig for alle. Vi har fået 100 knalddygtige kollegaer og masser af nye samarbejds- og forretningsmuligheder,” siger Brian Carlson, der også glæder sig over at være landet i ”super fede omgivelser, udsigt over vandet og en velsmurt maskine, der kan hjælpe med det administrative”.
" Det nye regnskab er godkendt, men jeg tror på en fordobling af vores resultat på det næste.Brian Carlson, adm. direktør, B2B-bureauet Klausen & Partners
Har I fyret undervejs?
”Der var i processen medarbejdere, der selv valgte at gå. En gik til kundesiden, en gik selvstændig. Og en enkelt deltidsansat måtte vi desværre sige farvel til på grund af kompetenceoverlap. Men overordnet står vi med det samme hold – 22 medarbejdere.”
Ny afdeling og nye kunder
Efter Brian Carlson tiltrådte som CEO ved årsskiftet, har Klausen & Partners etableret en performance marketing-afdeling med Google, Facebook og LinkedIn i fokus.
”Og det kører faktisk virkelig godt. Vi er lige nu tre mand, og jeg forventer det kommer til at vokse yderligere i år,” siger han.
Fra året fremhæver direktøren desuden, at man er gået ud med en ny ekstern value proposition under taglinen ”Creating Commercial Edge”. Og så sættes der i dag større fokus på kulturen.
”Vi har kørt en intern proces og sat ord på værdier for at definere, hvem vi er, og hvad man skal være for at arbejde her. Hvad der for eksempel kendetegner en god kollega. I dag ansætter vi folk efter disse værdier,” siger Brian Carlson.
Er det noget, I kan mærke mere konkret?
”Ja, jeg synes, vi oplever en øget intern gejst. Og med vores nye platform plus partnerskabet med Pentia står vi tydeligvis stærkere i markedet. Vi kommer ind i dialoger, vi ikke har været i tidligere. Og det har blandt andet betydet, at vi har sagt goddag til en række nye, spændende kunder i foråret,” siger Brian Carlson.
Blandt de nye kundeforhold nævner han Cobham SATCOM (den oprindelig danskfødte satellitvirksomhed Thrane & Thrane, red.), Agilent Technologies, der fremstiller elektroniske og bioanalytiske måleinstrumenter, samt leasingfirmaet Autolease.
Dertil kommer Hove A/S, der udvikler og producerer smøringsteknologi til vindmøller og andet tungt maskineri, og som lige nu er på vej på First North.
Arbejder mod dobbelt op
Og forventningerne til indeværende regnskabsår er på baggrund af de positive takter høje.
”Blandt andet qua vores samarbejde med Pentia. De kigger på os, og vi kigger på dem. I kraft af fællesskabet har for eksempel FK Distribution, som er en stor Pentia-kunde, lagt opgaver hos os, og det partnerskab kommer vi til at aktivere yderligere fremover.”
I forhold til kunderne arbejder Klausen & Partners desuden i stigende grad med ”always on”-strategier, hvilket også giver nye opgaver.
”Det er jo almindeligt i B2C, men B2B-marketing er ofte lagt tilrette som en slags ”nytårsraket”. Man lancerer et produkt, kører en kampagne, og så sker der ikke så meget før næste produkt kommer. Mange af vores kunder ønsker at være relevante for deres kunder hele året, så det er noget, vi arbejder en del med.”
Hvad er dine forventninger til dette år?
”Fortsat vækst. Det nye regnskab er godkendt, men jeg tror på en fordobling af vores resultat på det næste. Jeg kan ikke sætte konkrete tal på, men jeg kan da godt sige, at det allerede nu ser rigtig lovende ud.”
Næste regnskabsår for Klausen & Partners hedder 1.7.2021 – 30.6.2022.
Bureauets majoritetsejer, Pentia, aflagde regnskab 30.6.2021 og kom ud med et ordinært driftsresultat på 7,6 mio. kr. mod et minus på 1 mio.kr. i det foregående regnskabsår.