Bureauet Republica indgår et kommercielt samarbejde med tech-virksomheden Tjek, der blandt andet laver digitale tilbudsaviser på platformen eTilbudsavisen. 

Det fortæller adm. direktør i Republica, Niels Henrik Eriksen, til mediet Markedsføring. 

”Vi har lavet et samarbejde med Tjek på et område, der giver rigtig god mening at se på, nemlig digitalisering af tilbudskommunikation. Der kan være rigtigt mange penge at spare for retailere her,” siger Niels Henrik Eriksen. 

”Mange retailere har den udfordring, at deres marketingbudget er bundet op i traditionelle formater som analoge tilbudsaviser eller analoge annoncer, som det kan være svært at måle effekten af. Vi mener, at man kan bruge nogle af de penge smartere,” siger han. 

Mange digitale muligheder

Selvom Tjek mest er kendte for eTilbudsavisen, så understreger Republica-chefen, at det langt fra kun er en digital tilbudsavis, samarbejdet vil byde på. I stedet vil der være tale om et digitalt setup, der kan vise varer og tilbudspriser dynamisk, og som tager udgangspunkt i ”kundehistorik, sæson og aktualitet,” lyder det.  

Et system, der allerede bliver brugt af Coop, som Republica er bureau for. 

”Tjek har lavet en teknisk løsning til at håndtere den digitale tilbudsavis. Det indebærer en stor mulighed for mange, og for os som reklamebureau gælder det om at få de forskellige elementer i mix’et til at spille sammen. Der er en lang række udfordringer ved analoge formater, blandt andet miljøpåvirkning, begrænset fleksibilitet og mangel på data, og derfor er det interessant at se på forskellige digitale formater,” siger Niels Henrik Eriksen. 

”Det kan være en digital tilbudsavis, en retailer får. Men det kan også være, at vi finder andre måder at sørge for, at en kunde får lige præcis det tilbud, som de har behov for på baggrund af deres behov. Det er med andre ord også et udtryk for, at vi skal væk fra fokus på den brede tilbudskommunikation og over til en mere relationsskabende kommunikation,” siger han. 

Tilbudsavis ikke på vej ud

Den digitale satsning betyder dog ikke, at eksempelvis Coop skal til at udfase sine fysiske tilbudsaviser, understreger Niels Henrik Eriksen. 

”Vi kan se, at den fysiske tilbudsavis stadig virker rigtigt godt over for nogle segmenter i nogle situationer, og derfor er den fysiske tilbudsavis stadig inde. Det er ikke et spørgsmål om, at den skal aflives, men et spørgsmål om at kombinere den smartere med noget andet,” siger Niels Henrik Eriksen, som tilføjer: 

”Der er flere retailere, som har skruet ned for det fysiske og op for det digitale. Det er interessant, om det vil fortsætte. Men der er ikke konkrete planer om, at hverken Coop eller andre skal skrotte dem fuldstændigt.” 

I samarbejdet med Tjek håber Niels Henrik Eriksen generelt at kunne tilbyde retailere bedre rådgivning i forhold til, hvordan de skal balancere deres fysiske og digitale tilbudskommunikation. 

”Samarbejdet betyder, at man får en kombination og tekniske komptencer og ekspertise om marketing. Vi mener, at det fysiske og digitale kan supplere hinanden,” siger han. 

Han understreger også, at målet med samarbejdet er at øge antallet af kunder hos Republica. 

”Vi vil meget gerne have andre, udvalgte retailere ind i vores forretning. Og med udvalgte mener jeg, at vi kan se, at der er aktører i markedet, hvor der er klar plads til forberdring. Det er oplagt, at vi kan gå ud og hjælpe dem med at plukke de lavest hængende frugter først,” siger Niels Henrik Eriksen.