”Med det kaos Twitter står i med overtagelsen fra Musk, så vil vi også være mere påpasselige med at anbefale Twitter til vores annoncører i deres markedsføringsstrategi.”

Det siger Ulrik Kristensen, Chief Planning Officer hos Mediacom i Danmark til Markedsføring.

Han peger på ”fratrædelser i topledelsen på nøgleposter, ”misbrug” af virksomhedskonti efter indførelsen af betalt verificeringskonto og manglende moderering af indhold” som nogle af de ting, man på bureauet har noteret sig.

Og som man derfor også tager med ind i overvejelserne i forhold til at rådgive kunderne om at benytte mediet – eller ikke benytte det.

”Med udgangspunkt i de sager, der kører nu, er det klart, at vi vurderer Twitter som mere high-risk i forhold til Brand Safety end tidligere,” siger Ulrik Kristensen. 

Falske konti har kostet dyrt

En af de ændringer på Twitter, der har fået stor opmærksomhed i brand-kredse, er Elon Musks ændring i forhold til de velkendte blå ’flueben’ på platformen.

Tidligere var ’fluebenet’ en sikkerhed for, at det var den ægte person eller et det ægte brand, der stod bag kontoen.

Men efter Musk besluttede sig for, at man kunne købe de blå flueben for otte dollar om måneden, myldrede det frem med falske profiler og påstande. Noget, BBC blandt andet skriver om her.

For eksempel tweetede en bruger, der udgav sig for at være ’medicinalgiganten Eli Lily’, at insulin fremover ville være gratis, hvilket ifølge mediet CMBC kostede den rigtige Eli Lily ’ et par milliarder’ på aktiemarkedet. Ligeledes koster den spøg Twitter millioner, da Eli Lily har trukket sine annoncer fra Twitter, skriver Washington Post.

Andre ’spøgefugle’ oprettede konti i den tidligere amerikanske præsident George Bushs navn, og atter andre ’kvidrede’ fra falske – men blå-markerede konti – som om de var Tesla, Pepsi og flyproducenten Lockheed Martin.

Og det er netop sager som disse, som gør, at Mediacom lige nu er mere påpasselige med at anbefale Twitter-annoncering til sine kunder.

Lille medie, men med muligheder 

Ulrik Kristensen siger, at Twitter som kommercielt medie ikke fylder voldsomt meget på bureauet, hvor man har ’en håndfuld’ kunder, der benytter platformen.

Et billede, der i øvrigt ligner det, man også ser hos andre danske mediebureauer. 

Hos Dentsu oplyser CEO, Ulrik Petersen, til Markedsføring, at det også her er ret få kunder, der køber reklamer på platformen, og samme melding kommer fra John Herup, CEO på Orchestra.

”Det er under 0,01 promille af vores spend, som lander hos Twitter,” skriver han i en mail.

Ulrik Kristensen mener dog, at platformen godt kan have fordele som annoncemedie.

”Vi har kunder, der får gode resultater på platformen. Og den kan noget, når det gælder målretning til bestemte segmenter, brug af hashtags og muligheden for at tappe ind i samtaler i bestemte målgrupper,” siger han og tilføjer:

”Men det er slet ikke på volumen med f.eks. Metas platforme.”

Mediacom har efter Musks overtagelse af platformen og den megen medieomtale endnu ikke haft kunder, der har bedt om, at kampagner skulle stoppes eller pauses.

”Vi fortsætter med at monitorere og overvåge de kampagner, vi afvikler på Twitter,” siger han og tilføjer, at en eventuel beslutning om at stoppe eller pause ”vil være det enkelte brands skøn og en dialog, vi tager med dem.”

Til Financial Times har Carlsberg fortalt, at man har trukket alle sine annoncer fra Twitter. Internationalt har Omnicom også anbefalet alle sine kunder, at de sætter deres adspend på Twitter på pause, skriver The Verge.