En forlænget arm. Sådan beskriver både McCann og fintech-virksomheden Aiia det samarbejde, de har opbygget.
Aiia har allerede en inhouse-marketingafdeling, der står for virksomhedens kampagnearbejde. Men det seneste år har virksomheden også arbejdet tæt sammen med bureauet McCann. Og det er et utraditionelt samarbejde, lyder det fra begge parter.
”Vi er Aiias forlængede arm. Vi kalder det vores lille klubhus, fordi vi arbejder og taler så tæt sammen om, hvordan vi griber markedsføringen an,” siger Tobias Smidth-Fibiger, der er nordisk CEO for McCann.
”Man kan se det på den måde, at vi bliver de ekstra hestekræfter, Aiia har brug for, så de kan håndtere meget større opgaver, end hvis de sad alene,” siger han.
Og den beskrivelse er Aiias CMO, Christie Holm Kristensen, enig i.
”Det er en forlængelse af vores ressourcer. I stedet for at opbygge en kæmpe marketingorganisation, så kan vi rykke hurtigt med et mindre team, hvor vi er enormt transparente og samarbejder tæt,” siger hun.
Tættere samarbejde end nogensinde
Konkret er Aiia en open banking-virksomhed, som er blevet købt af Mastercard. Lige nu er virksomheden i gang med en stor ekspansion i Europa. Og det er her, McCann er kommet ind i billedet.
For imens Aiias marketingafdeling har den specialiserede viden om kunderne, løsninger i virksomheden, tendenser og kampagner, har McCann en helt anden fordel: De kender medier og samarbejdspartnere i en lang række europæiske lande, hvor det ville kræve alt for store ressourcer for Aiia selv at bygge et netværk op på kort tid, lyder det fra Christie Holm Kristensen.
”Skulle vi samle lokale teams og onboarde dem i alle europæiske lande, ville det tage meget lang tid. Det fungerer godt at have en HQ-funktion hos os, og så kører vi ud lokalt med McCanns eksperter,” siger hun.
Det er selvfølgelig langt fra første gang, at et selskab med en inhouse-marketingafdeling arbejder sammen med et bureau. Men ifølge McCann er samarbejdet langt tættere, end bureauet før har oplevet.
”Det er en hybridmodel,” siger Tobias Smidth-Fibiger fra McCann.
”Vi arbejder enormt tæt i procesen. Der eksisterer nærmest ikke en fysisk skillelinje mellem vores bureau og deres marketing,” siger han.
Og han mener, det er en type samarbejde, branchen kommer til at se meget mere af i fremtiden.
”Jeg tror helt bestemt, vi kommer til at se mere af det her. Pendulet har i nogle år svinget mod, at man enten insourcede eller outsourcede. Og i virkeligheden bør man nok ligge et sted midt imellem. Men at få et bureausamarbejde op at køre er ikke altid nemt. Medarbejderne kan komme til at tænke: Hvorfor skal bureauet lave vores arbejde. Og bureauet kan have for stort et fokus på at tage ejerskab og forsøge at presse inhouse-afdelingen ud af projektet,” siger han.
Federe at arbejde tæt sammen
Ifølge Christie Holm Kristensen er tillid, fleksibilitet og åbenhed centralt, hvis et samarbejde skal fungere optimalt mellem et bureau og en inhouse-marketingafdeling.
”Åbenhed er vigtigt. Vi skal have en direkte linje til bureauet, hvor vi kan ringe med det samme og tale om en idé – eller hvis vi kan se noget i markedet, så kan vi sætte lynhurtigt i gang,” siger hun.
”Vi skal synes, det er fedt at arbejde sammen, fordi vi kommer ind under huden på hinanden. Vi udforsker også, om de to teams på ugebasis kan komme til at sidde fysisk sammen og arbejde,” siger hun.
Har I kunnet se nogle konkrete resultater ved at arbejde så tæt sammen med McCann?
”Vi kan allerede nu se, at vores mediedækning i Holland er stærk, og vi har også fået pressedækning i Polen og de baltiske lande. På den måde giver samarbejdet allerede pote. Sidste år lavede vi også en white paper med McCann, der fik stor tracktion. Vi vil være kendt som eksperter på vores område i Europa – og jeg er godt tilfreds med vores resultater,” siger hun og tilføjer:
”Og så får du bare federe input og bedre idéer, når du arbejder tæt sammen.”
Tobias Smidth-Fibiger er enig i, at det bedste råd til andre virksomheder og bureauer, der vil have et godt samarbejde, er at være åbne.
”Aiia har været enormt transparente om deres ønsker og mål. Christie Holm Kristensen har virkelig drevet den åbenhed, og det er afgørende. Det betyder, at alle kender deres roller og er komfortable med det.”