Danske Bank bygger sit eget in-house kreative bureau, der fremadrettet skal bistå bankens kommunikation og branding.

Banken har i mange år haft en intern tegnestue, og det er den, de nu bygger ovenpå, fortæller Emil Madsen, der er head of brand strategy og creative execution.

“Vi gør det, så vi kan løfte mere komplekse opgaver, når vi udvikler kommunikationsstrategier, content og kampagner,” siger han.

Danske Bank slår deres brand strategy- og creative execution-afdelinger sammen for at skabe agenturet, der kommer til at rumme 15 medarbejdere. De er i processen ved at ansætte en ny creative director til at lede afdelingen.

Vil rykke hurtigere

Ifølge Emil Madsen er hovedårsagen cost-efficiency. De kan gøre tingene hurtigere og mere effektivt in-house.

”Vi bliver mere agile og kan svare på forretningsmæssige muligheder i markedet i realtid, og det gør os bedre i stand til at reagere på pludselige ændringer i vores kommunikationskontekst som for eksempel Covid-19 eller samfundsdebatter om renteafkast,” siger Emil Madsen og tilføjer:

“Når de sidder in-house, kan du gå ind i rummet ved siden af og få sat en opgave i gang. Samtidig har du en gruppe kreative og strateger, der kender banken godt. De forstår brandet, de mennesker, vi kommunikerer til, og kender de langsigtede planer.”

Danske Bank lægger sig også i samme strøm som en lang række andre virksomheder, der insourcer deres kreative arbejde. Eksempelvis viste en undersøgelse fra 2018, at 40 procent af annoncører helt eller delvist havde insourcet digitale marketingopgaver.

Markedsføring kunne i 2020 også fortælle om teleselskabet 3, der havde fjernet 3.000 bureautimer igennem insourcing.

”Vi får i dag langt mere ud af vores medieinvesteringer – og vi har nu et helt klart syn på, hvordan vores mediebudget reelt rammer i markedet,” lød det her fra Frederik Scholten, der er marketingchef i 3.

Der er dog også strømningen i den anden retning – i slutningen af sidste år droppede Danske Spil eksempelvis en del af deres storstilede in-house-satsning.

Skal genopbygge brand

Opgaverne kommer til at være alt fra at beskytte og udvikle bankens CVI (corporate visual identity, red.), content til fysiske og digitale kanaler og kommunikation til kunderne.

Som banken skriver i jobopslaget, hvor den søger ny creative director, så har Danske Bank været gennem nogle turbulente år og skal nu genoplive deres brand og genoprette tilliden til kunderne og samfundet.

“Vi skal genopbygge vores brand og der er kundekommunikation en vigtig del,” fortæller Emil Madsen.

Betyder det her, at I kommer til at droppe brugen af eksterne bureauer?

“Vi kommer ikke til at droppe brugen af eksterne bureauer. In-housing planerne er svar på stigende efterspørgsel fra vores marketingafdeling. Vores faste samarbejdspartnere bliver ikke påvirket af det. Men det kan potientielt påvirke dem, som vi har brugt mere ad hoc over årene.”