Tre millioner kroner. Så meget er der blevet sprøjtet i den nye, frivillige forening Den Åbne Lobby, der med stærke rødder i marketing- og bureaubranchen er sat i verden for at lave pro-bono-kampagner, som skal gøre en positiv forskel for klimaet.  

Det fortæller Morten Saxnæs, der er en af fire personer, der har stiftet organisationen.  

”Vi har i alt rejst tre millioner kroner i midler til vores første projekt, der er ude i et åbent brief lige nu, hvor alle kan byde ind,” siger Morten Saxnæs.  

Ifølge Den Åbne Lobbys hjemmeside er det klare formål, at organisationen med ”kampagner, events, aktivisme, kunst, folkeforførelse og politikerpåvirkning,” skal gøre alt, hvad den kan, for at Danmark får ”gennemført den nødvendige klimapolitik”.  

Og ifølge Morten Saxnæs har der været meget stor interesse for projektet i marketing- og bureauverdenen. Han fortæller, at over 100 personer lige nu har tilkendegivet, at de gerne vil bidrage med frivillig hjælp i organisationen.  

”Og mange af dem kommer fra bureauer eller marketing – mange har også en baggrund i IT. Jeg tror, vi her tilbyder noget, som giver en mening, de ellers ikke har i deres arbejde. Vi er sat i verden for at gøre en forskel, og det taler virkelig til mange af de store talenter, der sidder i branchen i Danmark,” siger han.  

”Mange sidder måske i store virksomheder eller bureauer og hart stort fokus på hårdt salg. Det her er en mulighed for os at gøre noget større med sine interesser og sine evner,” siger han.  

Foreningens stiftere

Morten Saxnæs, Head of Brand Activation hos & Co.

Morten Primdahl, medstifter af IT-virksomheden Zendesk.

Martin Collignon, klimaktivist, stifter af Brainlabs og tidl. data-ekspert hos Google.

Peter Bjerregaard, markedsreguleringschef for Better Energy.

Vil have markant CO2-afgift

Den Åbne Lobby er lige nu i gang med at lave sit første projekt. Målet er, at Danmark skal indføre en markant CO2-afgift, og kampagnen skal gå i luften med ”et brag” i januar, hvor der er forhandlinger om CO2-afgiften. 

”Jeg tror virkelig på, at det her er arbejde, der kan gøre en forskel,” siger Morten Saxnæs.  

”Hele pointen er, at det er et projekt, der skal gøre en forskel hurtigst muligt. Vi skal ud med det,” siger han.  

Alle kan byde ind med pitches og idéer til det første projekt fra Den Åbne Lobby. Briefet til projektet ligger på organisationens site. Og det er en væsentlig del af den måde, Den Åbne Lobby skal fungere på.  

”Alt er sådan set åbent. Hvordan vores penge bliver brugt, hvad vores brief er, hvad vores mål er,” siger han – og uddyber, at der ikke er tale om en konkurrence, men et kald.  

”Det er en vanvittig vigtig sag,” siger han.  

Vil ikke sige, hvor pengene kommer fra

Én ting er der dog ikke åbenhed om hos Den Åbne Lobby: Hvorfra organisationens midler kommer. Det står klart og tydeligt på foreningens side.  

”Man kan ikke købe aflad; kun forandring. Derfor er donationer til Den Åbne Lobby anonyme. Hvordan pengene bliver brugt derefter er hyper-gennemsigtigt,” står der på sitet. 

I kalder jer Den Åbne Lobby. Men I vil ikke fortælle, hvem der bidrager med midler til jer – hvorfor vil I ikke det? 

”Det vigtige er ikke, hvorfra pengene kommer. Det er ikke det, det skal handle om,” siger Morten Saxnæs.

”Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at man kan tænke, det er mærkeligt. Men fokus skal ikke være på, hvem der bidrager, eller at de skal have opmærksomhed om det. Fokus skal være på budskabet og de projekter, vi kører ud,” siger han. 

De tre millioner kroner, I så får – hvad skal de gå til?  

”Vi vil drive så meget af arbejdet på frivillighed som overhovedet muligt. Men det kan ske, at nogle af pengene skal gå til produktion. Vi vil dog helst have det maksimale beløb til at gå til indryk på medier, så det får en direkte impact hos målgruppen. Det er ikke, fordi vi ikke kan betale folk en løn, men langt de fleste har tilkendegivet, at de gerne vil gøre det pro-bono,” siger Morten Saxnæs.

Den Åbne Lobby ved endnu ikke, hvordan den første kampagne kommer til at se ud, eller hvem der kommer til at stå bag den. Men det bliver langt fra den sidste, lover han.

”Vi har fået tre millioner kroner, men vi har også tilkendegivelser om flere midler, når vi får brug for det. Så det her er bare starten. Nu skal vi ud over stepperne,” siger han. 

Opdateret klokken 16.17: Den Åbne Lobby havde oprindeligt oplyst til Markedsføring, at kampagnen ville gå i luften i december. Den går dog i luften i januar. Dette er nu ændret.