Restaurant Brands International, der blandt andet står bag Burger King, siger farvel til selskabets globale CMO, Fernando Machado, der skifter fast food ud med et job som CMO hos Activision Blizzard.

Det skriver flere internationale medier.

Fernando Machado kom til Burger King i 2014, hvor han blev Head of Brand Marketing. I 2017 blev han forfremmet til CMO – og i januar 2020 blev han Restaurant Brands Internationals’ globale CMO.

Under Fernando Machados ledelse har især Burger King lanceret en række opsigtsvækkende og meget roste kampagner.

Rådne burgere og drillerier

Især huskes kampagnen “The Moldy Whopper“, som i 2020 satte en hel reklameverden på den anden ende ved at vise close up-billeder af mugne og rådne burgere.

Kampagnen vandt blandt andet hele 18 “blyanter” ved The One Show i 2020.

Året før, i 2019, var det et af Burger Kings traditionsrige McDonald’s-drillerier, der sikrede både omtale og priser.

Den app-baserede kampagne, der blev kaldt “The Whopper Detour” opfordrede kunderne til at besøge ærkerivalen, men når man kom tæt på en McDonald’s-restaurant – ja, så bippede et billigt Burger King-tilbud ind på appen.

Også på dansk grund har drillerierne floreret.

For eksempel overtog Burger King i efteråret 2020 – sammen med Uncle Grey – McDonald’s danske Facebook-side og besvarede “glemte” spørgsmål.

Kampagnen hed “The Whopper Reply” og sikrede igen Burger King massiv omtale.

Senest måtte Burger King dog trække i land efter en kritiseret kampagne – og et uheldigt tweet – om at “kvinder hører til i køkkenet”.

“Syv fantastiske år”

Fernando Machado er som Burger King-CMO blevet en af de mest indflydelsesrige marketers i verden.  

I en e-mail til Forbes, der kalder Fernando Machado for Burger Kings “brand mastermind”, skriver han, at han er super stolt af blandt andet Burger Kings arbejde med bæredygtighed, fødevarekvalitet, diversitet og inklusion:

– Det har været syv år fantastiske år hos Restaurant Brands International. Restaurant Brands International har nu et rigtig stærkt marketingteam, og jeg er overbevist om, at de fortsat vil gøre et godt arbejde, skriver han.

Ifølge Forbes bliver det Paloma Azulay, der i dag er global CMO for Popeyes-brandet, som overtager stafetten efter Fernando Machado.

Fernando Machado begynder i sit nye job 12. april.