Hvad gør egentlig en by cool?

Det spørgsmål er et, der har rumsteret en del i CBS-professor Florian Kocks hoved. Så meget, at han har skrevet en afhandling, der svarer på netop det spørgsmål.

Og det er blandt andet derfor, at Florian Kock i dag er blevet kåret som årets forskningstalent – med halvandet års forsinkelse på grund af corona-pandemien – inden for marketingforskning.

Får 50.000 kroner

Prisen bliver uddelt af Dansk Marketing forskningsprisen, der siden 1955 er blevet uddelt til en Ph.D-studerende inden for marketingforskning. Med i bestyrelsen for prisen sidder Dansk Markedsføring.

Prisen bliver uddelt sammen med Tuborgfondet, og vinderen får et legat på 50.000 kroner.

Om, hvorfor Florian Kock har vundet prisen, lyder det:

“Han er en af de unge forskere, som vi er så heldige at have inden for vores mure på universitetet, og han har gjort det exceptionelt godt. ”Ung” skal her ikke forstås negativt. Det betyder ganske simpelt, at Florian over en meget kort periode har opnået meget på et højt niveau – i forskning, undervisning og i sin kontakt med forretningsverdenen og samfundet,” lyder det fra juryen bag prisen.

”Florian samarbejder med selskaber som Visit Denmark, Visit Nordsjælland og Visit Carlsberg. Hans psykiske framework er af stor betydning for at håndtere turisme i Damark og bidrager til at styrke det danske og europæiske samfund,” lyder det videre fra juryen.

Svaret på, hvad der gør en by cool

Og nå ja. Hvad gør egentlig en by cool?

Florian Kock har faktisk i sin afhandling udarbejdet en målestok, så man kan sætte størrelse på en bys ”coolness rating”. Her fandt ud af, at en by bliver opfattet som cool ud fra nogle specifikke parametre: Herunder at være autentisk, rebelsk, original og levende.

Og selvom det måske er subjektivt, om noget er cool eller ej – så giver netop de fire ting faktisk byer redskaber til at arbejde på deres konkrete branding. Det har han tidligere påpeget over for CBS Wire.

“Hvad der er cool for nogle mennesker er totalt uncool for andre. Og det er meget vigtigt at forstå. Men kilderne til coolness er ikke subjektive, de er objektive – selve grunden til, hvorfor follk mener, at en by er cool,” har han sagt til CBS Wire.

”Med andre ord: Hvis du ved, hvad der gør en by cool, kan du gøre ikke-cool byer cool. Og på en måde giver foståelsen af årsagern os et instrument, vi kan arbejde med,” lyder det fra Florian Kock.