Der var ingen tvivl om førstepladsen blandt reklamebureauerne, da MyImage Bureau 2023 forleden blev offentliggjort.

966 marketingansvarlige bedømte i analysen 24 reklamebureauer og &Co. satte sig for tredje år i træk på tronen som det reklamebureau, annoncørerne mener har det bedste image i markedet.

Bureauet formår i år endda at lægge yderligere afstand ned til årets nummer to og tre, Kunde & Co og Accenture Song.

”Man bliver meget, meget glad og stolt. Det er skønt med den type tilbagemelding fra markedet. Man bliver også ydmyg og lidt bange – og så skal man samle sig lidt, ikke? Vi skal jo bevise hver dag, at vi hører til på den plads,” siger Ørnulf Johnsen til Markedsføring.

Han tilføjer, at analysen også viser, at der fortsat er meget at arbejde med: ”Så det skal vi blive ved med.”

Har I nået at fejre det endnu? 

”Nej, det kan jeg ikke sige, vi har. Ikke endnu. Vi har high fivet hele vejen rundt, men det har ikke været fredag (Markedsføring talte med Ørnulf Johnsen onsdag, red.), så drinksvognen er ikke kommet forbi endnu. Så vi må hellere få champagne på drinksvognen.”

Skarp konkurrence styrker branchen

Hvad, tror du, er årsagen til, at I lykkes med at ligge nummer 1 igen og endda skabe endnu mere afstand til de nærmeste konkurrenter?

”Det er meget svært at sige. Jeg synes, vi har nogle fantastisk dygtige konkurrenter her i Danmark, og måske er det i virkeligheden en af grundene. Altså, at vi sammen bliver bedre som branche,” siger Ørnulf Johnsen.

" Vi tager resultaterne til os og holder øje med, hvor vi skal blive bedre.
Ørnulf Johnsen, CEO &Co. efter topplacering i MyImage Bureau 2023

”Og så bliver vi jo bare ved. Vi har et stærkt hold på &Co., og vi udvikler os sammen med kunderne hele tiden. Desuden tager vi læring af det her. Vi skal selvfølgelig vise, at vi er fokuseret på vores kunders forretning, vi skal score bedre, og vi skal for eksempel være mere fleksible og agile. Det ser vi, at kunderne efterlyser. Så det er ting, vi arbejder med hver eneste dag. Vi tager resultaterne til os og holder øje med, hvor vi skal blive bedre.”

Er det sværere når man er et stort bureau?

”Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror, det handler om at fokusere på det, som er vigtigt, og det er altså kundernes forretning. Og så forsøger vi at gøre det så nemt som muligt med kreativitet i centrum.” 

Du siger, at der stadig er meget at arbejde med. Hvad er det konkret, I skal arbejde med?

”Jeg tror ikke det er nogen hemmelighed, at vi på &Co. forestiller os, at kreativitet og kreativ styrke kan bidrage til at løse helt centrale forretningsudfordringer. Og hvis vi, som analysen siger, ikke er tilstrækkelig anerkendt for at ’forstå vores kunders forretning’, er det helt klart et punkt, vi virkelig skal arbejde videre med,” siger Ørnulf Johnsen og tilføjer:

”Til gengæld viser analysen dog, at vi er ’bedst til at skabe resultater’, så helt galt er det nok heller ikke. Men helt overordnet har vi en klar ambition om at have impact på vores kunders forretning hele vejen rundt, og det kommer vi til at arbejde endnu mere på.”

Momentum er afgørende

Mogens Østergaard fra MyResearch, der står bag analysen, siger, at &Co er ”dem, alle vil lege med”. Er det også sådan I selv oplever det? Får I flere henvendelse og flere pitch-invitationer?

”Det er faktisk svært at sige, for vi har haft et meget højt momentum (kendskab til bureauet og lyst til at invitere til pitch blandt annoncørerne, red.) i mange år. Og vi anser i øvrigt momentum for at være det vigtigste parameter i MyImage, fordi det viser det fremtidige forretningspotentiale,” siger Ørnulf Johnsen og tilføjer:

”Men jeg har ikke nogen objektive tal, som understøtter det. Så om vi får flere henvendelser i år end sidste år er svært at sige. Men vi anser det for meget, meget vigtigt at have momentum.”

Ligger I også nummer 1 til næste år? 

”Ha ha, ja, hvis det er op til os, så gør vi da. Men vi skal nok arbejde for det først.”