En god uge inde i det nye år kan &Co. med sindsro lade et par forsinkede nytårs-champagnepropper springe.

Ifølge MyImage Bureau 2023, som i år bygger på svar fra 966 danske marketingansvarlige, er bureauet nemlig for tredje år i træk kåret som det reklamebureau, der har det bedste image.

”Markedet har tydeligvis stor præference for &Co. En tredjedel af respondenterne svarer, at de helt sikkert eller sandsynligvis ville invitere &Co. med i en eventuel pitch. Det er altså et ret højt tal,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i analysehuset MyResearch, der står bag analysen.

Og hvor der i & Co.’s første år på imagetronen nærmest skulle målfoto til for at afgøre første- og andenpladsen, så slog bureauet sidste år føringen lidt mere solidt fast. 

I år minder føringen nærmest om en mindre magtdemonstration.

I 2021 var der således kun et enkelt index-point ned til bureauet på andenpladsen. Sidste år var der ni, men i år adskiller lige knap 50 index-point &Co. og nummer to.

”&Co. er tydeligvis blevet dem, alle vil lege med,” siger Mogens Østergaard.

Tidligere imagekonge overhalet 

Andenpladsen indtages i år af Kunde & Co, som gennem en lang årrække har siddet nærmest urokkeligt på tredjepladsen i den samlede ranking.

" Fra at rigtig mange gerne ville lege med Hjaltelin Stahl, så er Accenture Song nu på ’par’. Som brand er de nu et ’almindeligt’ bureaubrand.
Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch

Bureauet bytter dermed plads med den tidligere så urørlige imagekonge blandt reklamebureauerne, Accenture Song, det tidligere Hjaltelin Stahl, som tager endnu et step ned ad den samlede liste. 

Hjaltelin Stahl blev i foråret 2019 solgt til det globale konsulenthus, Accenture, hvor man siden har været en del af den digitale bureau-enhed, Accenture Interactive, i dag Accenture Song.

”Bureauet taber en smule på Top 3-kendskabet, men jeg hæfter mig især ved præferencen, der falder ret markant. Fra at rigtig mange gerne ville lege med Hjaltelin Stahl, så er Accenture Song nu på ’par’. Som brand er de nu et ’almindeligt’ bureaubrand, hvor de før havde noget ekstra,” siger Mogens Østergaard.

På Brand Strength, der kobler kendskab og præference, er Accenture Song på et år gået fra index 214 til index 152.

”Det er ret markant,” siger Mogens Østergaard, der vurderer, at bureauet kunne have været endnu ringere stillet i det samlede resultat, hvis ikke man i analysen efter Accenture Song-navnet havde skrevet ’(tidl. Hjaltelin Stahl)’.

”Det ville ikke overraske mig, hvis de røg endnu længere ned til næste år. Måske endda helt ud af Top 10, hvis de ikke sætter ind med for eksempel en øget marketing-indsats og kommunikation om brandet,” siger Mogens Østergaard.

Mere stabile er tallene hos Kunde & Co, der altså overtager andenpladsen. Og som i øvrigt for 12 år i træk sidder på førstepladsen på imageudsagnet ”strategisk stærke” i analysens kvalitative del. Men:

”Faktisk er der et lille fald på kendskab og præference på Kunde & Co. Det er dog ret insignifikant, også fordi benchmark på reklamebureauerne er steget en smule. Så bureauet tager andenpladsen, fordi Accenture Song går så markant tilbage,” siger Mogens Østergaard.

To unge og en tidligere 1’er rykker frem

Et kig uden for Top 3 viser, at især de to unge bureauer, Pong og Twenty, flytter sig i den sjove retning. 

I øvrigt i selskab med det hæderkronede bureau Wibroe, Duckert & Partners, der runder et halvt århundrede til oktober.

Pong, der sidste år rykkede ind i MyImage Bureau-analysen for første gang, og som med en 18. plads med Mogens Østergaards ord gjorde ’en flot entré’, flintrer ni pladser op og dermed direkte ind i årets Top 10.

Om MyImage Bureau 2023

MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer.

Undersøgelsen gennemføres i år for 15. år i træk.

I 2023-analysen bedømmer 966 marketingansvarlige i alt 60 bureauer fordelt på 24 reklamebureauer, 23 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.

Analysen indeholder Brand Strength og Brand Position.

Under Brand Strength svarer respondenterne på, hvor godt de kender et bureau. Herefter tages stilling til, om det er bureau, de ville invitere til pitch, og momentum hvor svarene korrigeres for andelen af egne kunder.

Under Brand Position vurderer respondenterne bureauerne på en række kvalitative parametre.

Der udregnes en score for både Brand Strength og Brand Position og disse ligger til grund for den samlede Brand Power-score.

Data er indsamlet online i uge 40-46 2022.

Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar 2023.

Kilde: MyImage Bureau 2023, MyResearch

Bureauet, som dengang sammen med &Co. var med til at fortrænge Robert/Boisen & Like-minded fra førstepladsen på positionen ”kreativt stærke”, står dermed for det klart største hop op i MyImage 2023.

Twenty tager årets næststørste hop op blandt reklamebureauerne, dog fra et lavere udgangspunkt – syv pladser fra nummer 24 til nummer 17.

”Pong flytter sig 34 procent på Brand Power Index, mens Twenty flytter sig 21 procent. Det er ganske flot, og det afspejler en tendens, vi har set tidligere: At høj kundetilfredshed et år ofte skubber bureauet opad i den samlede ranking året efter, ” siger Mogens Østergaard og peger på, at netop Pong og Twenty i sidste års analyse lå nummer 1 (Pong) og nummer 2 (Twenty) på netop kundetilfredshed.

Og Wibroe, Duckert & Partners, der rykker ind i Top 10?

”Ja, det er en spændende historie, for bureauet lå jo nummer 1 i den samlede analyse tilbage i starten i 2009 og 2010. Og det kan godt være, der har været lidt stille omkring dem i nogle år, men de data, vi har fået ind i MyImage Bureau 2023, tyder på, at bureauet virkelig har fat i noget,” siger Mogens Østergaard, der tilføjer, at han “venter mere fra dem i næste års analyse”.

”De er på vej frem igen, ser det ud til,” siger han.

Op går det også for igen for Robert/Boisen & Like-minded, der sidste år røg ud af Top 5, men som nu er tilbage. Og for Brandhouse/Subsero, der lige akkurat melder sig ind i Top 5.

Uncle Grey banker på til Top 5, og Marketsquare rykker fire pladser op fra 16 til 12, og kan måske blande sig i Top 10 næste år.

Ned går det for især to bureauer

Den mere kedelige vej går det for Nørgård Mikkelsen og Step.

Nørgård Mikkelsen, et af landets ældste reklamebureauer, har gennem årene taget en imponerende tur op ad MyImage Bureau-listen fra nummer 25 i 2014 til nummer fire i 2022-analysen.

En udvikling, som Mogens Østergaard sidste år kaldte ’bemærkelsesværdig’. 

Men nu ser festen ud til at være stoppet, for bureauet falder syv pladser ned i MyImage 2023 og lander uden for Top 10.

”Jeg har simpelthen ikke en forklaring,” siger Mogens Østergaard, der kalder dykket ’temmelig overraskende’.

”Jeg havde faktisk forventet, at Nørgård Mikkelsen i dette års analyse ville kunne have udfordret Accenture Song,” siger han.

Også bureauet Step har været en tur i elevatoren. Men hvor Nørgård Mikkelsen falder fra en stabil fremgang over flere år, er Step tæt på at være tilbage på 2021-niveau efter en optur i 2022

Her rykkede Step 10 pladser op i den samlede ranking, fra en 25. til en 15. plads, men i år falder bureauet syv pladser og lander som nummer 22.

Hvor ligger de største overraskelser i år?

”På den positive side & Co.’s ret bemærkelsesværdige præstation og selvfølgelig fremgangen for Pong, Twenty og også Partners. På den negative side klart Nørgård Mikkelsen. Her havde jeg virkelig ikke set det fald komme,” siger Mogens Østergaard.

Top 5 – Reklamebureauer – samlet

(Sidste års placering i parentes)

1. &Co. (1)
2. Kunde & Co (3)
3. Accenture Song (tidl. Hjaltelin Stahl) (2)
4. Robert/Boisen & Like-minded (7)
5. Brandhouse/Subsero (6)

Top 5 – Reklamebureauer – kvalitative udsagn 

Sidste års placering i parentes
De kvalitative udsagn beregnes blandt dem, der minimum kender lidt til bureauet

God forståelse for kundernes forretning

1. Kunde & Co (5)
2. Marketsquare (1)
3. Accenture Song (7)
4. Nørgård Mikkelsen (4)
5. Pong (12)

Gode til at skabe resultater

1. &Co. (1)
2. Accenture Song (2, som Hjaltelin Stahl)
3. Pong (15)
4. Robert/Boisen & Like-minded (4)
5. Boye & Spellerberg (16)

Strategisk stærke

1. Kunde & Co (1)
2. Twenty (8)
3. Accenture Song (3, som Hjaltelin Stahl)
4. Advice (2)
5. & Co. (5)

Gode til at integrere kommunikation

1. Marketsquare (23)
2. Advance (4)
3. & Co. (2)
4. Advice (3)
5. Accenture Song (1, som Hjaltelin Stahl)

Kreativt stærke

1. &Co. (1)
2. Pong (2)
3. Robert/Boisen & Like-minded (3)
4. Boye & Spellerberg (4)
5. Uncle Grey (5)

Gode til at analysere og anvende data 

1. Nordlid (1)
2. Kunde & Co (2)
3. Step (5)
4. Accenture Song (9)
5. Advice (3)

Gode digitale kompetencer

1. Nordlid (1)
2. Zupa (2)
3. Marvelous (4)
4. Accenture Song (6)
5. Step (3)

Gode til forbrugerindsigt

1. Brandhouse/Subsero (6)
2. Twenty (11)
3. Accenture Song (9)
4. Marketsquare (3)
5. Envision (8)

Fleksible og agile 

1. Drum Cph (6)
2. Pong (1)
3. Step (2)
4. Marketsquare (4)
5. Zupa (3)