Det betaler sig at kæmpe for sine gode idéer. 

Det kan to studerende på DMJX, Kreativ Kommunikation, Ellen Gregersen og Morten Kristiansen, skrive under på.

De to vandt sidste år skolens konkurrence om en plads i årets Out Of Home Challenge med en Coca-Cola-bus.

Dengang mente Coca-Cola Danmark ikke, at bussen passede ind i marketing-mikset, så den blev ikke til virkelighed.

Men nu har Coca-Cola Danmark skiftet mening og købt idéen. 

– Ellen og Mortens kobling af lyden af en bus, der bremser, og en Coca-Cola, der bliver åbnet, er i al sin enkelthed genial, siger Jes Randrup, director, Public Affairs, Communication & Sustainability, Coca-Cola Danmark, og tilføjer:

– Og så passer den perfekt til vores nuværende ”Open that Coke”-kampagne, hvor vi blandt andet har fokus på tsshh-lyden, når man åbner en iskold Coke. 

Helt ikonisk lyd

Da de vandt OOH-konkurrencen i sommer vidste Ellen Gregersens og Morten Kristiansen godt, at de på ingen måde kunne være sikre på, at ”kunden” rent faktisk at gennemføre idéen.

– Vi blev superglade for at vinde konkurrencen. Det er i sig selv stort, fordi vi kæmper med mange kreative medstuderende. Men der er ingen garanti for, at det brand, man arbejder med, ønsker eller har mulighed for at gøre idéen til virkelighed, siger Ellen Gregersen og tilføjer:

– Det vidste vi godt, men vi blev alligevel lidt ærgerlige, da vi hørte, at bussen nok ikke ville blive noget.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ellen og Mortens idé for Coca-Cola – her på linje 6A. Foto: PR

Især fordi ideen var så meget Coca-Cola. Eller som Morten Kristiansen siger:

– Det er kun, fordi lyden af Coca-Cola er så ikonisk, at man kan koble den med en helt almindelig lyd i gadebilledet. Det ville ikke have holdt med noget andet brand. Coca-Cola har nærmest patent på den lyd.

Kan også fungere i andre lande

Hun og Morten Kristiansen opgav da heller ikke kampen.

Og med hjælp fra Jesper Hansen, deres underviser og leder af Kreativ Kommunikation på DMJX, fik de skabt masser af positiv respons og opmærksomhed.

Flere internationale bureau-profiler forsøgte dengang også at få idéen ud at leve – men nu blev det i første omgang alligvel i Danmark, at bussen kom ud at rulle i virkeligheden.

Men ifølge Jes Randrup har den også internationalt potentiale.

– Med Ellen og Mortens idé kan vi tage vores nye kampagne ud i gaderne. Desuden er det en idé, der sagtens kan fungere i andre lande også, siger Jes Randrup og tilføjer:

– Det viser helt sikkert også, at det giver pote at kæmpe for sine idéer.

Og Ellen Gregersen og Morten Kristiansen er glade for resultatet:

– Det er ret vildt for os – to studerende – at vi får mulighed for at få vores idé realiseret af et så stort brand som Coca-Cola med så mange fantastiske kampagner bag sig, lyder det enstemmigt fra makkerparret.

Markedsføring har spurgt Jes Randrup, hvad Coca-Cola Danmark har betalt for idéen, men det er fortroligt, siger han.

Busserne rullede ud 6. april, og i de kommende to uger kan man se Ellen Gregersen og Morten Kristiansen idé realiseret på henholdsvis linje 1A og 6A.