”Tak, fordi du undgår madspild.”

Sådan lyder det fra Coop i kampagnefilmen ”sammen redder vi maden”, som opfordrer til at stoppe madspild. I videoen lyder det blandt andet fra en kvindestemme, at ”når vi alle spiser op, i stedet for at smide ud, gør det en kæmpe forskel for klimaet”.

Imens det bliver sagt i videoen, ser vi samtidig en kvinde grovæde en lagkage. Og budskabet får nu kritik fra sundhedsdebattør og forfatter til flere bøger om sundhed og ernæring, Morten Elsøe, på Twitter, skriver Berlingske.

”Klimaet har ikke gavn af, at vi bruger os selv som skraldespand. At smide ind er ikke bedre end at smide ud, når vi ikke har brug for mere mad,” skriver han.

”Tværtimod: det forstærker en kultur, hvor vi spiser af pligt, i stedet for at ære kroppens mæthedssignaler.”

Coop afviser kritikken

Instagram uddyber Morten Elsøe, at budskabet fra Coop opfordrer til ”en form for tvangsspisning.”

Hos Coop afviser informationsdirektør Jens Juul Nielsen kritikken over for Berlingske.

”Vi er enige i, at vi ikke skal spise mere, end vi har brug for. Kampagnen handler om, at vi skal reducere madspild og ved at vise, at man ikke behøver smide mad ud, opfordrer vi netop til det,” siger han til avisen og tilføjer, at han tror, ”de fleste forstår budskabet alligevel”.

Du kan se hele reklamefilmen fra Coop, der er en del af en større kampagne om at stoppe madspild, her: