Fremover forsvinder brandnavnene Irma, Kvickly og Super Brugsen i Danmark.
Butikkerne bliver samlet under ét nyt, stort brand hos Coop – der ganske ligefremt får navnet Coop. Det skriver Coop i en pressemeddelelse. Her fremgår det, at det nye Coop-brand og de massive ændringer sker på baggrund af den økonomiske krise og et forventet historisk stort underskud hos Coop.
“Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb,” lyder fra topchef Kræn Østergaard Nielsen i pressemeddelelsen fra Coop.
I alt kommer Coop altså til at gå fra lige nu at have otte til at have tre brands, skriver koncernen.
De tre brands bliver: Coop/Coop.dk, Coop365discount og Brugsen.
Det betyder altså også et farvel til brand-navne som Kvickly, Super Brugsen, Coop.dk MAD og Dagli’ Brugsen, imens Fakta allerede blev nedlagt af Coop i 2022 og skiftede navn til Coop365discount.
Irma vil stadig være på hylderne
Imens en lang række Irma-butikker bliver lukket, og kæden kommer til at høre under Coop-brandet, forsvinder Irma-navnet ikke helt.
Det vil stadig være et selvstændigt brand med produkter, der kommer til at stå på hylderne i Coop-butikkerne, lyder det i pressemeddelelsen. Lukningen af Irma-kæden forklares med, at den i flere år har haft underskud.
”Det er en beslutning, der smerter os dybt. For vi har enorm respekt for den stærke kultur i Irma, den enestående medarbejder-indsats og de mange kunders loyalitet og varme følelser for kæden. Men vi må desværre konstatere, at markedsgrundlaget ikke længere er til stede for Irma som selvstændig kæde: Kunderne går mere og mere i discount og Irma har større og større underskud. Samtidig er kæden nede i en størrelse, hvor det gør det vanskeligt at udvikle unikke varer, som er et af kædens særpræg,” siger Kræn Østergård Nielsen, Coop.
Lukker for levering af mad
Omstruktureringerne betyder også, at Coop helt lukker ned for sin levering af mad, Coop.dk MAD, da Coop ikke skønner, at det er en forretning, der kan give overskud på nuværende tidspunkt.
”Vi kan desværre ikke forsvare at fortsætte med at investere så massivt i onlinemarkedet med dagligvarer, hvor ingen endnu har fundet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel – og slet ikke, når man som vi vil gøre det under ordnede forhold med overenskomst for chaufførerne,” siger Kræn Østergård Nielsen.