Detailsalget i de danske butikker faldt 2,2 procent fra november til december 2022. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Og tallene er ikke gået upåagtet hen hos en af landets største dagligvare-koncern, Coop.
”Vi kan absolut genkende billedet,” skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, i en mail til Markedsføring og tilføjer:
”Julehandelen blev ikke det, vi havde håbet på, men cementerede udviklingen gennem hele 2022, hvor forbrugerne køber færre og billigere varer.”
Hvordan påvirker faldet i danskernes privatforbrug jeres marketingaktiviteter?
”Vi prøver at balancere mellem et fornuftigt tryk og stort fokus på omkostningerne til marketing, som vi gør med alle andre områder som følge af den stærkt faldende indtjening,” skriver Jens Juul Nielsen.
Forventer ikke store ændringer
Sammenlignet med salget i december 2021 viser tallene fra Danmarks Statistik et fald på 7,8 procent for detailhandlen.
Ifølge Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, har man ikke tidligere set et så kraftigt fald i detailhandlen målt fra begyndelsen af et år til slutningen af et år.
Det skriver han i en kommentar til Ritzau ifølge DetailWatch.
Over for Ritzau kalder Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv, tallene for ’skrækkelige’ og tilføjer, at han forventer, at faldet i danskernes privatforbrug vil fortsætte ind i det nye år.