28 cirkelformede priser af guld, 36 af sølv, 11 af bronze, fire Young Creative Circle Awards. Plus ni specialpriser.

Det var høsten, da dette års corona-venlige udgave af Danmarks største kreative awardshow, Creative Circle Award, fredag eftermiddag løb af stablen på – og blev livestreamet fra sportsbaren Pub & Sport i København.

Og tallet er faktisk rekord:

Både på det samlede antal priser og på antallet af guldpriser: Sidst man var i nærheden på guldfronten var i 2017, da der blev uddelt 25 af slagsen.

– Vi har set et fantastisk højt niveau i mange kategorier i år – nok et af de højeste, vi nogensinde har set. I hvert fald i min tid som formand, siger Dorte Nielsen til Markedsføring og tilføjer:

– Creative Circles mål er at højne det kreative niveau i Danmark, så med det i tankerne må jeg i dag bare sige, at jeg er en meget, meget glad formand.

& Co. halverer høsten

Creative Circle Award fik i år 681 indsendelser, en stigning i forhold til 2019, hvor tallet var 608.

Kort før sommerferien blev indsendelserne barberet ned til 172 shortlister – som altså fredag blev til 75 priser. I øvrigt fordelt på flere forskellige vindere end vanligt, viser et nærmere kig på listerne.

Især springer det i øjnene, at & Co., som i årevis og ved flere awardshows har leveret den ene suveræne magtdemonstration efter den anden, for en gangs skyld ikke sender resten af feltet helt ud i skyggen.

TOP 5 – Mest vindende bureauer på tværs af kategorier

  1. Hello Monday
  2. & Co. / NoA
  3. Mensch/Sansir
  4. Virtue
  5. Uitch Iscratch/No Sleep

Bevares, må man nok lige tilføje, så er & Co. stadig det bureau, der sammen med Hello Monday nominelt set vinder flest kategoripriser, syv i alt – tre guld, tre sølv og tre bronze.

Men Hello Monday overhaler i år & Co. som årets mest vindende med fem guld, en sølv og en bronze, og sammenlignet med de senere år, er & Co.-høsten tæt på beskeden: 

Sidste år tog bureauet således dobbelt så mange kategoripriser: Ni guld og fem sølv, og året før, i 2018, blev det til hele 16 priser. Nemlig seks guld, otte sølv og to bronze.

Man kunne ud fra tallene fristes til at spørge, om & Co. er sløjet af på deres ”gamle dage”.

Men den køber CCA-formanden ikke.

Samlet kvalitetsløft – og det er vigtigt

– Det er rigtigt, at & Co. ikke stikker af, sådan som vi har set det tidligere, men som jeg ser det, er det mere et udtryk for, at niveauet og kvaliteten er markant højnet på tværs af branchen, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– Vi har tidligere også set andre bureauer iføre sig den der ”førertrøje”, bl.a. Robert/Boisen & Like-minded, så i min optik er det her ikke et kvalitetsdyk for et enkelt bureau, men derimod et samlet kvalitetsløft i branchen som helhed.

Og netop det gør CCA-formanden – som senere på dagen kunne glæde sig over helt personlig hæder – ekstra glad denne award-fredag.

– Vi holder jo løbende øje med, hvordan det går danske kreative cases internationalt, og selv om vi har kunnet fejre flotte triumfer i de senere år, så er det ekstremt vigtigt at fastholde et højt niveau bredt i branchen – ikke bare fokuseret på et eller to bureauer, siger Dorte Nielsen.

Hello Monday topper listen

Blandt de bureauer, der har gjort det særlig godt i år, finder man ikke mindst Hello Monday, der topper awardlisten med fem guld, en sølv og en bronze.

TOP 5 – Mest vindende annoncører på tværs af kategorier

  1. Visit Faroe Islands
  2. Carlings
  3. New Lives
  4. Bianco
  5. Alan Menken

Hello Monday markerer sig som vanligt stærkt på website-design, og de syv kategoripriser skyldes bureauets arbejde for den amerikanske pianist og komponist Alan Menken, performancekunstneren Erika Senft Miller og den amerikanske ”Uber-lignenede” virksomhed Lyft. 

Dertil kommer en pris for bureauets self promotion i kategorien af samme navn. 

Mensch imponerer i år med fire gange guld for en og samme kunde: Visit Faroe Islands. Og endda for en og samme case: Den ligeledes internationalt præmierede Closed for Maintenance.

Og så er sidste års Cannes Grand Prix-vinder, Virtue, igen på banen:

Denne gang med tre gange guld for opfølgeren til sidste års adDRESS the Future for det norske modebrand, Carlings, The Last Statement T-Shirt, og dertil to sølv for den ligeledes tidligere massivt prisvindende Q, The Genderless Voice.

Unge teams gør det igen

Hos de unge talenter bød CCA 2020 på både nye og kendte navne.

221 cases var i spil ved Young Creative Circle Award 2020, men juryer er nådesløse, og bare 21 kom videre til finalen – så de fire vinderteams kunne godt være bekendt at glæde sig over deres diplomer.

Flere af de unge talenter er ikke uvante med opmærksomhed:

Vinderteamet i Digital, Martin K. Ettrup fra Nørgård Mikkelsen og Sebastian Egelund Østgaard, der er selvstændig kreativ, har således tidligere vundet bl.a. en Cresta Award, ligesom de sidste år vandt bronze ved Eurobest Young Creative Competition

Og vinderteamet i YCCA Film, Joachim Klintfält & Nicolas Housted, der er nyudklækkede fra DMJX Kreativ Kommunikation, vandt sidste sommer, sammen med Mark Terkelsbøl, den første danske Black Pencil nogensinde ved den prestigefulde talent-konkurrence, D&AD New Blood, i London.

SAMLET VINDERLISTE – CREATIVE CIRCLE AWARD 2020

Specialpriser

Årets Bureau/Advertising: & Co. / NoA

Årets Bureau/Digital Advertising: Virtue

Årets Bureau/Digital Design: Hello Monday

Årets Bureau/Design: Kontrapunkt

Årets Kunde/Design: Danish Crown

Årets Kunde/Digital Design: Alan Menken

Årets Kunde/Digital Advertising: Carlings

Årets Kunde/Advertising: Visit Faroe Islands

Creative Achievement: Dorte Nielsen

Advertising

Case/Kunde/Bureau(er)/Craftsman

Ambient & Posters                                                                 

SØLV – Isplakaten/Alternativet/Supernatur                                    

Art Direction                                                                                  

GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Camilla Ploug

Branded Content

SØLV – Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Supersonic CPH, Gimmick VFX og Honeytrap Film                      

SØLV – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

Copywriting 

BRONZE – Folkekirken. Højt til loftet/Kirkeministeriet/Geelmuyden Kiese/Hanne Schmidt

Copywriting Film & Lyd       

GULD – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land/Mathias Trads             

Creative Use of Influencers 

SØLV – Plastic Fantastic/Dansk Retursystem/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions

Direct / Activation                                                                                

GULD – Patientarmbånd byttes til Tivoli Turpas/Tivoli og Region Hovedstaden/& Co. / NoA og &Co. Productions / NoA           

SØLV – Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions          

Direct / Loyalty 

SØLV – Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen og The Base        

SØLV – California Stays/Volkswagen/Belong                     

Direction                                                                        

GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Mette Carla Albrechtsen

SØLV – LIFE/Læger uden Grænser/The Unicorn og Thirsty Film/Rune Milton

Earned Media

SØLV – Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue            

GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark

Events 

GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark

SØLV – Lotto Gavepapirskupon/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions

Film / 1 – 20 sekunder                                                                           

SØLV – Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl og Pegasus Production

Film / 21-60 sekunder

GULD – LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn/Thirsty Film          

Film / 61 – 180 sekunder 

GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep

SØLV – LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn og Thirsty Film      

Film over 180 sekunder                                                                         

GULD – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

SØLV – LEGO Stranger Things – “Designer Video”/LEGO/Advance og Shoot Happens      

Humour in Advertising                                                                         

SØLV (serie) – Goth Life/ Morning Tremens/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl/Pegasus Production   

SØLV – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

Integrated Campaigns                                                                           

GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir DK 

SØLV – Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions          

Outdoor

SØLV – Dette er ikke en øl/BorderShop/Marvelous           

Photography 

SØLV – Let Nature Back in/VELUX/&Co. / NoA/Søren Solkær                   

Print / Advertising 

BRONZE – Tortured Signature/Amnesty International/Hjaltelin Stahl                                 

Promo & Activation 

GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch/Sansir DK

SØLV – Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

Radio 

Ingen priser

Digital Advertising

Case/Kunde/Bureau(er)

Alternative Use of Online Media

GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios                 

SØLV – The Canterbury Spreadshhhheets/Pentland Brands/Canterbury/Worth Your While og 2WRLDS LTD

Creative Use of Technology 

GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios                 

SØLV – Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue

Digital Campaigns                                                                                 

GULD – Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

BRONZE – NorthSide 2049/Danica Pension/&Co. / NoA og &Co Productions / NoA             

SoMe Campaigns                                                                                  

GULD – LEGO Stranger Things – Full Campaign/LEGO Company/Advance og Shoot Happens                 

GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios

SoMe Presence                                                                                    

SØLV – Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Honey Trap Film, Gimmick VFX og Supersonic CPH 

SoMe Single Post                                                                                  

SØLV – Bitter Trump/Fernet-Branca/Brandhouse              

Creative Effectiveness

Case/Kunde/Bureau(er)                                                                         

BRONZE – The Name Change/SPAR/Another   

Creative Impact

Case/Kunde/Bureau(er)       

SØLV – But Why – år 1 og 2/Sundhedsstyrelsen/Advice og The Works      

Self-Promotion

Case/Kunde/Bureau(er)                                                                        

BRONZE – Hello Monday/Hello Monday/Hello Monday   

Design

Case/Kunde/Bureau(er)

Animation                                                                      

Ingen priser

Corporate Identity                                     

SØLV – Epinion/Epinion/Re-public              

BRONZE – Paperlike Visual Identity/Paperlike/Daniel Flösser ApS   

Editorial / Design                                                                                 

SØLV – MAYDAY Issue Four + Five/MAYDAY/Trouble   

Logo                                                         

SØLV – Paperlike Logo/Paperlike/Daniel Flösser ApS         

SØLV – Radio4/Radio4/STEP

Motion Graphics                                                                                  

Ingen priser

Packaging / Food                                                                                   

SØLV – Coffee Collective Packaging/Coffee Collective/Kirk, Hatch and Bloom                

BRONZE – Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen      

Packaging / Non-food                                                                           

GULD – ASKUL/Lohaco – Japan/ASKUL/Lohaco – Japan/Bold Scandinavia NoA                

Poster Design                                                                 

GULD – Golden Days Festival, 1989 – Being there/Golden Days/Studio C   

SØLV – Isplakaten/Alternativet/Supernatur

Print / Design                                                                 

Ingen priser

Rebrand / Corporate Identity                                                                                     

GULD – Towards a more sustainable future/Danish Crown/Kontrapunkt  

GULD – Planetarium/Planetarium/Studio C  

Rebrand / Small Business Identity                                                                               

BRONZE – Alva® Brand Identity/Alva/Norgram                      

Small Business Identity                                                                         

BRONZE – Corsa Pizza/Corsa Pizza/Uncle Grey

Spatial Design                                                                                      

BRONZE – Common Clearings/OÖ Kulturquartier/Urgent.Agency                 

Type Design                                                                    

GULD – Skriftfamilie til hele Danmark/DR/DR Design og Overtone

GULD – The voice of a challenger/Danish Crown/Kontrapunkt   

Digital Design

Case/Kunde/Bureau(er)

App Design

BRONZE – Quantum Kate AR/Syddansk Universitet/Molamil

Campaign Sites & Apps                                                                        

GULD – America Is An Idea, Not A Geography/Lyft/Hello Monday            

SØLV – The Third Strike Campaign/The Decarceration Collective, Chicago/Granyon       

Commerce Sites & Apps                                                                        

SØLV – Coffee Collective/Coffee Collective/Limbo og Remotely

Corporate Sites & Apps                                                   

GULD – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday            

Creative Programming                                                                          

GULD – Erika Senft Miller/Erika Senft Miller/Hello Monday                      

SØLV – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday            

Media & Informational Sites & Apps                                                                          

SØLV – The Urban Village Project/SPACE10/Norgram og Set Snail

Services & Utilities Sites & Apps                                                                                 

GULD – Ørsted App/Ørsted/Trouble            

SØLV – Injurymap App/Injurymap/Trouble  

Use of Emerging Technology                                                                                      

SØLV – Your Typeface/Your Typeface/Overtone og Set Snail

Website Design                                                                                    

GULD – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday            

GULD – Erika Senft Miller/Erika Senft Miller/Hello Monday    

Young Creative Circle Awards

Design 

SPOTS OF COPENHAGEN/Jonas Hjort & Marcus Mahecha/Kontrapunkt              

Digital

Visit Copenhagen Zones/Sebastian Østgaard & Martin K. Ettrup/soestgaardCreative og Nørgård Mikkelsen 

Film 

Don’t Follow Pigeons/Joachim Klintfält & Nicolas Housted/DMJX Kreativ Kommunikation

Print 

FIND THE LITTLE MERMAID/Peter Weichert Madsen & Lenea Lind/Envision