28 cirkelformede priser af guld, 36 af sølv, 11 af bronze, fire Young Creative Circle Awards. Plus ni specialpriser.
Det var høsten, da dette års corona-venlige udgave af Danmarks største kreative awardshow, Creative Circle Award, fredag eftermiddag løb af stablen på – og blev livestreamet fra sportsbaren Pub & Sport i København.
Og tallet er faktisk rekord:
Både på det samlede antal priser og på antallet af guldpriser: Sidst man var i nærheden på guldfronten var i 2017, da der blev uddelt 25 af slagsen.
– Vi har set et fantastisk højt niveau i mange kategorier i år – nok et af de højeste, vi nogensinde har set. I hvert fald i min tid som formand, siger Dorte Nielsen til Markedsføring og tilføjer:
– Creative Circles mål er at højne det kreative niveau i Danmark, så med det i tankerne må jeg i dag bare sige, at jeg er en meget, meget glad formand.
& Co. halverer høsten
Creative Circle Award fik i år 681 indsendelser, en stigning i forhold til 2019, hvor tallet var 608.
Kort før sommerferien blev indsendelserne barberet ned til 172 shortlister – som altså fredag blev til 75 priser. I øvrigt fordelt på flere forskellige vindere end vanligt, viser et nærmere kig på listerne.
Især springer det i øjnene, at & Co., som i årevis og ved flere awardshows har leveret den ene suveræne magtdemonstration efter den anden, for en gangs skyld ikke sender resten af feltet helt ud i skyggen.
TOP 5 – Mest vindende bureauer på tværs af kategorier
- Hello Monday
- & Co. / NoA
- Mensch/Sansir
- Virtue
- Uitch Iscratch/No Sleep
Bevares, må man nok lige tilføje, så er & Co. stadig det bureau, der sammen med Hello Monday nominelt set vinder flest kategoripriser, syv i alt – tre guld, tre sølv og tre bronze.
Men Hello Monday overhaler i år & Co. som årets mest vindende med fem guld, en sølv og en bronze, og sammenlignet med de senere år, er & Co.-høsten tæt på beskeden:
Sidste år tog bureauet således dobbelt så mange kategoripriser: Ni guld og fem sølv, og året før, i 2018, blev det til hele 16 priser. Nemlig seks guld, otte sølv og to bronze.
Man kunne ud fra tallene fristes til at spørge, om & Co. er sløjet af på deres ”gamle dage”.
Men den køber CCA-formanden ikke.
Samlet kvalitetsløft – og det er vigtigt
– Det er rigtigt, at & Co. ikke stikker af, sådan som vi har set det tidligere, men som jeg ser det, er det mere et udtryk for, at niveauet og kvaliteten er markant højnet på tværs af branchen, siger Dorte Nielsen og tilføjer:
– Vi har tidligere også set andre bureauer iføre sig den der ”førertrøje”, bl.a. Robert/Boisen & Like-minded, så i min optik er det her ikke et kvalitetsdyk for et enkelt bureau, men derimod et samlet kvalitetsløft i branchen som helhed.
Og netop det gør CCA-formanden – som senere på dagen kunne glæde sig over helt personlig hæder – ekstra glad denne award-fredag.
– Vi holder jo løbende øje med, hvordan det går danske kreative cases internationalt, og selv om vi har kunnet fejre flotte triumfer i de senere år, så er det ekstremt vigtigt at fastholde et højt niveau bredt i branchen – ikke bare fokuseret på et eller to bureauer, siger Dorte Nielsen.
Hello Monday topper listen
Blandt de bureauer, der har gjort det særlig godt i år, finder man ikke mindst Hello Monday, der topper awardlisten med fem guld, en sølv og en bronze.
TOP 5 – Mest vindende annoncører på tværs af kategorier
- Visit Faroe Islands
- Carlings
- New Lives
- Bianco
- Alan Menken
Hello Monday markerer sig som vanligt stærkt på website-design, og de syv kategoripriser skyldes bureauets arbejde for den amerikanske pianist og komponist Alan Menken, performancekunstneren Erika Senft Miller og den amerikanske ”Uber-lignenede” virksomhed Lyft.
Dertil kommer en pris for bureauets self promotion i kategorien af samme navn.
Mensch imponerer i år med fire gange guld for en og samme kunde: Visit Faroe Islands. Og endda for en og samme case: Den ligeledes internationalt præmierede Closed for Maintenance.
Og så er sidste års Cannes Grand Prix-vinder, Virtue, igen på banen:
Denne gang med tre gange guld for opfølgeren til sidste års adDRESS the Future for det norske modebrand, Carlings, The Last Statement T-Shirt, og dertil to sølv for den ligeledes tidligere massivt prisvindende Q, The Genderless Voice.
Unge teams gør det igen
Hos de unge talenter bød CCA 2020 på både nye og kendte navne.
221 cases var i spil ved Young Creative Circle Award 2020, men juryer er nådesløse, og bare 21 kom videre til finalen – så de fire vinderteams kunne godt være bekendt at glæde sig over deres diplomer.
Flere af de unge talenter er ikke uvante med opmærksomhed:
Vinderteamet i Digital, Martin K. Ettrup fra Nørgård Mikkelsen og Sebastian Egelund Østgaard, der er selvstændig kreativ, har således tidligere vundet bl.a. en Cresta Award, ligesom de sidste år vandt bronze ved Eurobest Young Creative Competition.
Og vinderteamet i YCCA Film, Joachim Klintfält & Nicolas Housted, der er nyudklækkede fra DMJX Kreativ Kommunikation, vandt sidste sommer, sammen med Mark Terkelsbøl, den første danske Black Pencil nogensinde ved den prestigefulde talent-konkurrence, D&AD New Blood, i London.
SAMLET VINDERLISTE – CREATIVE CIRCLE AWARD 2020
Specialpriser
Årets Bureau/Advertising: & Co. / NoA
Årets Bureau/Digital Advertising: Virtue
Årets Bureau/Digital Design: Hello Monday
Årets Bureau/Design: Kontrapunkt
Årets Kunde/Design: Danish Crown
Årets Kunde/Digital Design: Alan Menken
Årets Kunde/Digital Advertising: Carlings
Årets Kunde/Advertising: Visit Faroe Islands
Creative Achievement: Dorte Nielsen
Advertising
Case/Kunde/Bureau(er)/Craftsman
Ambient & Posters
SØLV – Isplakaten/Alternativet/Supernatur
Art Direction
GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Camilla Ploug
Branded Content
SØLV – Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Supersonic CPH, Gimmick VFX og Honeytrap Film
SØLV – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land
Copywriting
BRONZE – Folkekirken. Højt til loftet/Kirkeministeriet/Geelmuyden Kiese/Hanne Schmidt
Copywriting Film & Lyd
GULD – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land/Mathias Trads
Creative Use of Influencers
SØLV – Plastic Fantastic/Dansk Retursystem/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions
Direct / Activation
GULD – Patientarmbånd byttes til Tivoli Turpas/Tivoli og Region Hovedstaden/& Co. / NoA og &Co. Productions / NoA
SØLV – Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions
Direct / Loyalty
SØLV – Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen og The Base
SØLV – California Stays/Volkswagen/Belong
Direction
GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Mette Carla Albrechtsen
SØLV – LIFE/Læger uden Grænser/The Unicorn og Thirsty Film/Rune Milton
Earned Media
SØLV – Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue
GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark
Events
GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark
SØLV – Lotto Gavepapirskupon/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions
Film / 1 – 20 sekunder
SØLV – Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl og Pegasus Production
Film / 21-60 sekunder
GULD – LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn/Thirsty Film
Film / 61 – 180 sekunder
GULD – Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep
SØLV – LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn og Thirsty Film
Film over 180 sekunder
GULD – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land
SØLV – LEGO Stranger Things – “Designer Video”/LEGO/Advance og Shoot Happens
Humour in Advertising
SØLV (serie) – Goth Life/ Morning Tremens/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl/Pegasus Production
SØLV – The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land
Integrated Campaigns
GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir DK
SØLV – Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions
Outdoor
SØLV – Dette er ikke en øl/BorderShop/Marvelous
Photography
SØLV – Let Nature Back in/VELUX/&Co. / NoA/Søren Solkær
Print / Advertising
BRONZE – Tortured Signature/Amnesty International/Hjaltelin Stahl
Promo & Activation
GULD – Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch/Sansir DK
SØLV – Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl
Radio
Ingen priser
Digital Advertising
Case/Kunde/Bureau(er)
Alternative Use of Online Media
GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios
SØLV – The Canterbury Spreadshhhheets/Pentland Brands/Canterbury/Worth Your While og 2WRLDS LTD
Creative Use of Technology
GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios
SØLV – Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue
Digital Campaigns
GULD – Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl
BRONZE – NorthSide 2049/Danica Pension/&Co. / NoA og &Co Productions / NoA
SoMe Campaigns
GULD – LEGO Stranger Things – Full Campaign/LEGO Company/Advance og Shoot Happens
GULD – The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios
SoMe Presence
SØLV – Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Honey Trap Film, Gimmick VFX og Supersonic CPH
SoMe Single Post
SØLV – Bitter Trump/Fernet-Branca/Brandhouse
Creative Effectiveness
Case/Kunde/Bureau(er)
BRONZE – The Name Change/SPAR/Another
Creative Impact
Case/Kunde/Bureau(er)
SØLV – But Why – år 1 og 2/Sundhedsstyrelsen/Advice og The Works
Self-Promotion
Case/Kunde/Bureau(er)
BRONZE – Hello Monday/Hello Monday/Hello Monday
Design
Case/Kunde/Bureau(er)
Animation
Ingen priser
Corporate Identity
SØLV – Epinion/Epinion/Re-public
BRONZE – Paperlike Visual Identity/Paperlike/Daniel Flösser ApS
Editorial / Design
SØLV – MAYDAY Issue Four + Five/MAYDAY/Trouble
Logo
SØLV – Paperlike Logo/Paperlike/Daniel Flösser ApS
SØLV – Radio4/Radio4/STEP
Motion Graphics
Ingen priser
Packaging / Food
SØLV – Coffee Collective Packaging/Coffee Collective/Kirk, Hatch and Bloom
BRONZE – Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen
Packaging / Non-food
GULD – ASKUL/Lohaco – Japan/ASKUL/Lohaco – Japan/Bold Scandinavia NoA
Poster Design
GULD – Golden Days Festival, 1989 – Being there/Golden Days/Studio C
SØLV – Isplakaten/Alternativet/Supernatur
Print / Design
Ingen priser
Rebrand / Corporate Identity
GULD – Towards a more sustainable future/Danish Crown/Kontrapunkt
GULD – Planetarium/Planetarium/Studio C
Rebrand / Small Business Identity
BRONZE – Alva® Brand Identity/Alva/Norgram
Small Business Identity
BRONZE – Corsa Pizza/Corsa Pizza/Uncle Grey
Spatial Design
BRONZE – Common Clearings/OÖ Kulturquartier/Urgent.Agency
Type Design
GULD – Skriftfamilie til hele Danmark/DR/DR Design og Overtone
GULD – The voice of a challenger/Danish Crown/Kontrapunkt
Digital Design
Case/Kunde/Bureau(er)
App Design
BRONZE – Quantum Kate AR/Syddansk Universitet/Molamil
Campaign Sites & Apps
GULD – America Is An Idea, Not A Geography/Lyft/Hello Monday
SØLV – The Third Strike Campaign/The Decarceration Collective, Chicago/Granyon
Commerce Sites & Apps
SØLV – Coffee Collective/Coffee Collective/Limbo og Remotely
Corporate Sites & Apps
GULD – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday
Creative Programming
GULD – Erika Senft Miller/Erika Senft Miller/Hello Monday
SØLV – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday
Media & Informational Sites & Apps
SØLV – The Urban Village Project/SPACE10/Norgram og Set Snail
Services & Utilities Sites & Apps
GULD – Ørsted App/Ørsted/Trouble
SØLV – Injurymap App/Injurymap/Trouble
Use of Emerging Technology
SØLV – Your Typeface/Your Typeface/Overtone og Set Snail
Website Design
GULD – Alan Menken/Alan Menken/Hello Monday
GULD – Erika Senft Miller/Erika Senft Miller/Hello Monday
Young Creative Circle Awards
Design
SPOTS OF COPENHAGEN/Jonas Hjort & Marcus Mahecha/Kontrapunkt
Digital
Visit Copenhagen Zones/Sebastian Østgaard & Martin K. Ettrup/soestgaardCreative og Nørgård Mikkelsen
Film
Don’t Follow Pigeons/Joachim Klintfält & Nicolas Housted/DMJX Kreativ Kommunikation
FIND THE LITTLE MERMAID/Peter Weichert Madsen & Lenea Lind/Envision