Danish Crown har trukket deres klistermærke med “klimakontrolleret gris” tilbage i Danmark. Det skriver Landbrugsavisen.
“Kampagnen bliver stillet i bero. Der er ikke grund til kampagner for et produkt, forbrugerne ikke kan finde ude i butikkerne”, siger kommunikationsdirektør i Danish Crown Astrid Gade Nielsen til Landbrugsavisen.
Det sker, efter alle supermarkeder, der forhandler kødet, har droppet klistermærket med “klimakontrolleret gris”.
“Der må ikke være tvivl om, hvad der står på pakkerne. Det her svinekød adskiller sig ikke fra alt andet dansk svinekød i køledisken. Så vi vil gerne sælge kødet, men vi vil ikke have mærket på,” siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, som har droppet klistermærket, til DR.
Kritiseret for at være greenwashing
Mærkningen og kampagnen med “klimakontrolleret gris” har fået skarp kritik af blandt andet Greenpeace for at være greenwashing. Noget, Markedsføring også har beskrevet.
Her har kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen erkendt, at kampagnen “ikke ramte, som den skulle”.
Dengang forsvarede Astrid Gade Nielsen også det arbejde, der ligger bag kampagnen og afviste, at der er tale om greenwashing.
“Kommunikation, marketing, bæredygtighedsafdelingen og vores bureau har alle arbejdet sammen om projektet i flere måneder. Det er en meget faktadrevet kampagne, så alle data skal være i orden. Vi har brugt den tid, der skulle til for at være sikre på, at vi kunne stå på mål for det, når det gik i luften,” sagde kommunikationsdirektøren.
Afventer retssag
Greenpeace har klaget over kampagnen til Forbrugerombudsmanden, imens Klimabevægelsen, Dansk Vegetarisk Forening og Den Grønne Studenterbevægelse har lagt sag an mod Danish Crown for vildledende markedsføring.
Danish Crown afventer nu resultatet af den retssag, som virksomheden mener er principiel.
“Jeg er lige ved at sige, at vi ser frem til at få en afklaring på, hvad der er op og ned. Jeg tror, at vi allesammen leder lidt efter den rettesnor,” siger kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen til DR.