Danmarks største, digitale awardshow, Danish Digital Award, går ind i sin ottende sæson – og i år er der kommet to nye kategorier til.

Den ene er ’Public Sector & Government’.

Her er juryen – med Martin Petersen Lennards, partner i EY, i spidsen – på jagt efter ”digitalt fødte projekter og løsninger, der går forrest, øger vores frihed, sikrer en bedre offentlig service og giver et ‘wow’,” som det hedder i den officielle beskrivelse.

Juryformand, Kim Jong Andersen, sætter over for Markedsføring lidt flere ord på kategorien:

”Den offentlige digitalisering har en væsentlig del af æren for, at Danmark i de fleste undersøgelser kommer ud som nation nummer ét, hvad angår det at være længst fremme i netop digitaliseringen. I de seneste år har vi også set en række offentlige organisationer præstere særdeles godt i DDA,” siger har og tilføjer:

”Danske Spil blev for eksempel kåret som Digital Company of the Year for et par år siden. Derfor er det naturligt, at vi nu har et dedikeret fokus på det arbejde, der bliver skabt i den offentlige sektor – især fordi det påvirker alle danske borgere.”

Meta er ny kategorisponsor

Den anden nye kategori bærer titlen ’Creative Use of Technology’.

Kategorien er sponsoreret af Meta, det tidligere Facebook, og det er da også med juryleder Rasmus Høgdall, Creative Strategist hos Meta, i spidsen, at man her kigger efter ”løsninger hvor den virtuelle og fysiske verden i sammenspil er med til at skabe unikke og kreative oplevelser.”

Det understreges, at kategorien er bred, og at ”det indsendte materiale kan både være en kampagne, en oplevelse eller en applikation / et værktøj.”

" Vi tror på, at en stor del af fremtidens digitale løsninger vil være at finde inden for metaverset.
Kim Jong Andersen, juryformand, Danish Digital Awards

”Det er jo Meta / Facebook, der sponsorerer denne nye kategori i forlængelse af deres satsning på metaverset, der er kendetegnet ved virtual og augmented reality,” siger Kim Jong Andersen, der peger på, at man tidligere har set nogle ”yderst spændende og prisvindende cases inden for denne teknologi-gren, 

”Det er også her, nogle af de store vindere har været at finde. For eksempel Carlings Address the Future og i 2021 Tear Down This Wall for DDR Museet og Ørsted 360 graders Safari,” siger han og tilføjer:

”Men også VR-løsninger inden for industrien hos for eksempel Grundfos. Og da vi tror på, at en stor del af fremtidens digitale løsninger vil være at finde inden for metaverset, giver det god mening at være på forkant her.”

Rift om jurypladserne

Kim Jong Andersen oplyser, at dette års DDA-jury i øvrigt sætter rekord med 226 medlemmer.

Til sammenligning bestod juryen sidste år af 174 brancheprofiler.

DDA's 18 kategorier

Digital Activation
Digital Value Proposition
Digital Design
System Platforms & Architecture
Customer Experience
Data Science
Marketing Automation
The Greater Good
Public Sector & Government
Startup
Branded Content: Creative Campaigns
Branded Content: Relevant over tid
Innovation
Commerce
The Big Idea
ROI
Digital Transformation
Creative Use of Technology

”Jeg har aldrig oplevet så stor efterspørgsel på at komme med i juryen. Og det er vel at mærke frivilligt arbejde, jurymedlemmerne lægger i det,” siger Kim Jong Andersen.

Han har selv et bud på, hvorfor interessen er så stor:

”Det, jeg hører på vandrørene, er, at mange ser juryen som et netværk, hvor man udveksler erfaringer. Og samtidig med at man ser alt det fede arbejde, får man mulighed for at få udfordret sine egne synspunkter,” siger han. 

Bliver vurderingerne bedre med så mange?

”Ja, med det niveau, vi ligger på nu, vil jeg mene, at de gør. Der vil være omkring 15 jurymedlemmer pr. kategori. Det giver mulighed for, at alle kan bidrage, og det sikrer en bredere bedømmelse, end hvis juryen består af eksempelvis seks-otte mand.”

”Men det er klart, at der er en smertegrænse. Jeg tror, den ligger på omkring 250. Bliver der flere, mister man intimiteten og den gode samtale. Så når vi dertil, må vi sætte et loft og sige ’prøv igen til næste år’.”

Danish Digital Awards uddeles af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.

Deadline er den 1. marts – og årets show er programsat til den 2. juni.